belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol
Események

VASÁRNAP

24

MÁRCIUS

HÉTFŐ

25

MÁRCIUS

KEDD

26

MÁRCIUS

SZERDA

27

MÁRCIUS

CSÜTÖRTÖK

28

MÁRCIUS

PÉNTEK

29

MÁRCIUS

SZOMBAT

30

MÁRCIUS

VASÁRNAP

31

MÁRCIUS

HÉTFŐ

01

ÁPRILIS

KEDD

02

ÁPRILIS

SZERDA

03

ÁPRILIS

14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó
14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó

Kategóriák:múzeumpedagógiai évnyitó

Helyszín: Magyar Természettudományi Múzeum

DÁTUM
SZEPTEMBER
HÉTFŐ
26

REGISZTRÁCIÓ: FIGYELEM! A helyek beteltek, ezért a regisztrációt a határidő előtt lezártuk.

Pelikán József dunai gátőr is megmondta Bacsó Péter Tanú című kultuszfilmjében: „A Dunára figyelni kell. Mer' a Duna jön, a Duna az mindig jön. "

Idén is megrendezzük a múzeumpedagógus szakma országos seregszemléjét, ezúttal vizes múzeumpedagógiai témákkal.

Javasolt megközelítés: a praktikum és a környezettudatosság jegyében a BKK járműveivel, pl. kék metróval a Klinikákig, majd pár perces séta a múzeumig. A helyszínen csak fizetős parkolásra van lehetőség.

ESEMÉNY RÉSZLETES LEÍRÁSA

Széles merítés
Múzeumi megoldások az értől az óceánig



A víz szerepének középpontba állításával a 14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón szorosan kapcsolódunk a Múzeumok Őszi Fesztiválja 2016-os jelmondatához: Építs hidat − HÍD, ami összeköt! Azt járjuk körül, hogy milyen kincset ér és milyen kincseket rejt a víz, mekkora kihívást, egyúttal inspirációt jelent társadalmunk számára az élővíz, a vizes környezet és annak megóvása. A konferencián rávilágítunk arra, hogy mit tesznek, mit tehetnek a hazai muzeális intézmények sajátos eszközeikkel, változatos tematikáikkal annak érdekében, hogy minderre látogatóikat rádöbbentsék, és cselekvésre késztessék őket.

2016-ban a Múzeumok Őszi Fesztiválját Budapesten, a Magyar Természettudományi Múzeumban nyitjuk meg. Az idei évnyitót, melyen gazdára találnak a múzeumpedagógia legjelentősebb hazai elismerései, a Múzeumpedagógiai Nívódíjak és a Kiváló Múzeumpedagógus díj, összekötjük a víz és múzeum témájához kapcsolódó, és a hazai múzeumok bevonásával megrendezésre kerülő szakmai konferenciával, melyet a múzeumpedagógiai szakemberek, illetve valamennyi múzeumi kolléga számára szervezünk.

A konferencián elhangzó előadásokkal és a délutáni gyakorlati bemutatókkal, workshopokkal szeretnénk – az értől az óceánig – élővizeinkre vonatkozó, számos szakágban megmutatkozó tudásunkat felidézni, a víz természeti, történeti, kulturális, funkcionális és közösségi szerepének lehetséges múzeumi interpretációit bemutatni. Célunk egyúttal a kimeríthetetlen témában rejlő, a társadalmi hasznosításra és szemléletformálásra irányuló múzeumi tudománykommunikációs megoldásokat is középpontba állítani.

A 14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitóra a muzeális intézmények ismeretátadási, múzeumpedagógiai, muzeológiai és tudományos feladatait ellátó szakembereit egyaránt várjuk, mert:

„Az Évnyitóra figyelni kell. Mer' az Évnyitó jön, az Évnyitó az mindig jön. "

Részvételi szándékát kérjük, 2016. szeptember 20-ig jelezze a regisztrációs felületen. Férőhelyek száma: 220 fő (A férőhelyek betelése esetén a regisztrációs időszak előbb lezárulhat.)

14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó - beharangozó

Széles merítés

Múzeumi megoldások az értől az óceánig

14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó

Magyar Természettudományi Múzeum

2016. szeptember 26. 10:00-17:00

TISZTELT MUZEOLÓGUS, MÚZEUMNPEDAGÓGUS ÉS PEDAGÓGUS KOLLÉGA!

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (SZNM-MOKK),

valamint a Magyar Természettudományi Múzeum

tisztelettel meghívja Önt a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében

2016. szeptember 26-án, hétfőn megrendezésre kerülő

14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitóra,

a múzeumpedagógiai szakmai elismerések ünnepélyes átadására,

valamint az ezt követő szakmai konferenciára.

A PROGRAM HELYSZÍNE:

Magyar Természettudományi Múzeum (Budapest, Ludovika tér 2-6.)

REGISZTRÁCIÓ: FIGYELEM! A helyek beteltek, ezért a regisztrációt a határidő előtt lezártuk.

Részvételi szándékát kérjük, 2016. szeptember 20-ig jelezze. Férőhelyek száma: 220 fő (A férőhelyek betelése esetén a regisztrációs időszak előbb lezárulhat.)

A szakmai konferencia díja személyenként 2000 Ft. A befizetést a helyszínen kérjük rendezni.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ:

muzped.evnyito2016@gmail.com

SZERVEZŐK:

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, Szentendre

Magyar Természettudományi Múzeum, Budapest

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

RÉSZLETES PROGRAM

9:00 – 10:00 REGISZTRÁCIÓ, VENDÉGEK FOGADÁSA

10:00 – 11.10 MEGNYITÓ ÉS DÍJÁTADÁS

Moderátor: Radványi Dorottya

KÖSZÖNTŐ

Dr. Korsós Zoltán, főigazgató (Magyar Természettudományi Múzeum)

MEGNYITÓ

Závogyán Magdolna, kultúráért felelős helyettes államtitkár (Emberi Erőforrások Minisztériuma)

MÚZEUMPEDAGÓGIAI NÍVÓDÍJAK ÉS ÉLETMŰDÍJ ÁTADÁSA

Závogyán Magdolna, kultúráért felelős helyettes államtitkár (Emberi Erőforrások Minisztériuma)

Dr. Vígh Annamária, főosztályvezető (Emberi Erőforrások Minisztériuma)

Dr. Cseri Miklós, főigazgató (Szabadtéri Néprajzi Múzeum)

Nagy Magdolna, mb. igazgató (Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ)

11:10 – 14:15 Széles merítés. Múzeumi megoldások az értől az óceánig KONFERENCIA

Az előadások, jó gyakorlatok és workshopok rezüméje itt tölthető le.

11:10 – 12:25 Főelőadások és hozzászólások

Moderátor: Radványi Dorottya

11:10 – 11:30 Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Egy országos múzeum kötelessége, lehetőségei, eszközei a

környezeti nevelésben

Medzihradszky Zsófia, általános és közművelődési főigazgató-helyettes

(Magyar Természettudományi Múzeum)

11:30 – 11:50 Tüskevár tábor a Balatoni Múzeumban

Havasi Bálint, igazgató és Németh Péter, múzeumpedagógus (Balatoni Múzeum)

11:50 – 12:10 Csepptől az óceánig

Tóthné Timár-Geng Csilla, igazgató helyettes (Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium)

12:10 – 12:25 Hozzászólások

12:25 – 12:45 SZÜNET

12:50 – 14:10 JÓ GYAKORLATOK BEMUTATÁSA

Moderátor: Káldy Mária

Víz-ügyes tábor
Dr. Gróhné Illés Ildikó, múzeumpedagógus (Duna Múzeum)


A mi Desedánk
Bodó Alexandra, múzeumpedagógus (Rippl - Rónai MHV Múzeum)

Víz és kő. Ég és föld? Nem!

Dr. Gherdán Katalin, muzeológus

(Pásztói Múzeum, Magyarhoni Földtani Társulat)

Skubizz, less bele mások Dunás élményeibe a Duna-parton

Szira Henrietta, múzeumpedagógus (Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum)

és Tömör Miklós, alapító és koordinátor (VaLyo Egyesület)

Vízizrí - múzeum a terepen

Juhász Anna Mária, projekt menedzser, kommunikációs munkatárs

(Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeum)

"Ez a világ olyan kerek, akár a tatai berek".Vizes témák a vizek városából

Kövesdi Mónika, művészettörténész (Kuny Domokos Múzeum)

Természet és hagyomány találkozása az Ős-Dráva Látogatóközpontban

Rózsa Anita, környezeti nevelő (Ős-Dráva Látogatóközpont)

"Engedd élni" - vízparti leskelődés

Szabon Márta, zoopedagógus (Fővárosi Állat- és Növénykert)

14:10 – 14:15 ZÁRSZÓ, TÁJÉKOZTATÓ A NAP TOVÁBBI PROGRAMJAIRÓL

14:15 – 14:55 BÜFÉEBÉD

15:00 – 16:50 BEMUTATÓK, WORKSHOPOK

(előregisztráció szükséges)

Mind a 9 választható workshop időtartama 50 perc, a workshopok 15:00-kor és 16:00-kor is indulnak, a férőhelyek száma korlátozott. Mindegyik workshop a Magyar Természettudományi Múzeum különtermeiben kerül megrendezésre.

1. A „Wellness az Ókorban – Fürdőkultúra Aquincumban” című kiállítás múzeumpedagógiai hasznosítása

Erőss Dóra, Lengyelné Kurucz Katalin, Ódor Bernadett, Kővágó Dániel

(Budapesti Történeti Múzeum - Aquincumi Múzeum)

2. Élet a vízi világban. Pákászok, rákászok, csikászok

Dr. Gróhné Illés Ildikó (Duna Múzeum)

3. Tópart Apartman

Székely Ágnes (Magyar Természettudományi Múzeum Mátra Múzeuma)

4. A Duna elválaszt és összeköt

Berhidai Magdolna (Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeuma)

5. A Tatabányai Múzeum új állandó kiállításának szerepe a "Zöld múzeum”

koncepciójában (max. 50 fő)

Altdorferné Pál Gabriella - Kovács Éva Zsuzsanna (Tatabányai Múzeum)

6. A bálnától a bárkáig - Tarisznyás túrák a múzeumban

Hartmann Éva (Magyar Természettudományi Múzeum)

7. Érzékszervek és az érzékelés

Fekete Gertrúd és Vidacs Júlia (Magyar Természettudományi Múzeum)

8. A múzeum a társadalmi felelősségvállalás új vizein. Múltidéző programok demens betegeknek

Bokonics-Kramlik Márta, Kisjuhász Viktória, Kustánné Hegyi Füstös Ilona, Szigethy

Zsófia, dr. Sári Zsolt (Szabadtéri Néprajzi Múzeum)

9. Szociális hátrányokkal küzdő tanulók a Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Mesemúzeumban

Czékmány Anna, Csörsz Katalin, Farkas Éva, Helmich Katalin, Kákonyi Magdolna,

Keller Zsuzsanna (Petőfi Irodalmi Múzeum és Mesemúzeum)

Az előadások, jó gyakorlatok és workshopok rezüméje itt tölthető le.

RÖVID ELŐZETES A WORKSHOPOKRÓL

1. A „Wellness az Ókorban – Fürdőkultúra Aquincumban” című kiállítás múzeumpedagógiai hasznosítása

Erőss Dóra, Lengyelné Kurucz Katalin, Ódor Bernadett, Kővágó Dániel Budapesti Történeti Múzeum -

Aquincumi Múzeum

„A víz ugyanis felettébb szükséges mind az élethez, mind az élvezetekhez, mind a mindennapi használatra.” (Vitruvius: Tíz könyv az építészetről 8. 1. 1.) A Budapesti Történeti Múzeum Aquincumi Múzeumának „Wellness az Ókorban – Fürdőkultúra Aquincumban” című időszaki kiállításának bemutatásával kapcsolódunk az idei Múzeumpedagógiai évnyitóhoz, amelynek mottója a víz társadalomformáló szerepe. A számos pozitív látogatói visszajelzéssel bíró kamara kiállításunk a római kori fürdők életét mutatja be technikai/műszaki- és élmény oldalról egyaránt. Ókori szerzők tollából ismert történeteken keresztül mutatjuk be mi is, miképpen engedünk betekintést az egykori fürdők titkaiba, különböző múzeumpedagógiai foglalkozások, tárlatvezetések és egyéb programok során. A workshopon résztvevő múzeumi kollégák kipróbálhatják az ókori szépségápoláshoz elengedhetetlen eszközöket és ízelítőt kapnak a kiállításhoz kapcsolódó foglalkozásokból.

2. Élet a vízi világban. Pákászok, rákászok, csikászok

Dr. Gróhné Illés Ildikó, Duna Múzeum

Magyarország valamikor bővelkedett vizes élőhelyekben. Mai elkényelmesedett világunkból izgalmas időutazást teszünk, és lépésről lépésre megpróbáljuk beleélni magunkat a hajdani vízi, lápi emberek mindennapjaiba. Közösen gondolkodunk el azon, hogyan lehetett élni a természetben, amikor még nem volt a sarkon bolt, gyógyszertár, ismeretlen volt a tablet, a hűtőszekrény, sőt még a villanyvilágítás is. Régen használt eszközök makettjei, növények, élőlények, személyes élményeitek, kreatív gondolkodásotok teszik teljessé a képet. A foglalkozás végén egy kis gyékény szitakötőt készítünk.

3. Tópart Apartman

Székely Ágnes, Magyar Természettudományi Múzeum Mátra Múzeuma

"Minden tavasszal megnyitja kapuit a Tópart Apartman. Kiadó szobái: a lebegő hínáros, a rögzült hínáros, a nádas-gyékényes és a fűzfa lakosztály. Az étlap változatos, a vegetáriánus menütől kezdve a húsevők kedvencéig minden megtalálható. A „wellnes-részlegen” rendel Dr. Hirudo. Nézzük meg kik foglalnak szobát évről évre az apartmanban és mit írtak a vendégkönyvbe!" A foglalkozás elsősorban alsó tagozatos diákoknak szól, hazai tavaink élővilágának leggyakoribb képviselőit mutatja be játékos formában.

4. A Duna elválaszt és összeköt

Berhidai Magdolna, Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeuma

A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum a Budapest - Fény és árnyék: a főváros 1000 éves története című, várostörténeti kiállításának egyik vezérmotívumához, a Dunához kapcsolódóan megvizsgáljuk a folyó szerepét a város életében. Kiderítjük, vajon tényleg a Duna jegén választották Hunyadi Mátyást királlyá? Áttekintjük a folyón való átkelésre alkalmas helyek kiválasztásának szempontjait a különböző korszakokban, és megkeressük az ábrázolásokon azokat az eszközöket, amelyek segítették az átjutást. Megtudjuk mi a jéghíd, mikor és mire használták a dunai záróláncot, és maketten bemutatjuk, hogyan működött a repülőhíd. A Lánchíd felépítése komoly változást hozott a város életében, de mivel érdemelte ki Széchenyi István a gyűlölködő névtelen levelet? Duna hídjaink szerkezetét és terhelhetőségét makettek segítségével ismerjük meg. Próbára tesszük a megfigyelő képességünket és emlékezetünket, amikor részletek és jellemzések alapján ismerjük fel hídjainkat, amelyeken nap mint nap közlekedünk.

5. A Tatabányai Múzeum új állandó kiállításának szerepe a "Zöld múzeum” koncepciójában

Altdorferné Pál Gabriella - Kovács Éva Zsuzsanna, Tatabányai Múzeum

A Tatabányai Múzeum új állandó kiállításának címe: „Metamorfózis” - ember és természet kapcsolata az Által-ér völgyében. A kiállítás Tatabánya és környéke történetét mutatja be a jégkorszaktól az 1970-es évekig, a történeti ökológia, mint szemlélet segítségével. Azt vizsgálja, hogy az ember megjelenésétől a modern ipari városig hogyan alakult az ember és a természet kapcsolata. A kétszintes tárlat felhasználja a legmodernebb technika nyújtotta lehetőségeket, interaktív. Az időutazás az érintetlen természetből indul és oda is ér vissza, ez tükrözi a kiállítás üzenetét. A kiállításhoz kötődő, új múzeumpedagógiai foglalkozások, azok témái, módszerei, eszközei, jeles napjai, tábori programjai elsősorban a környezettudatos nevelést szolgálják. A programhoz írt „Metamorfózis” foglalkoztató füzet hitelesen közvetíti a pedagógiai koncepciót (pl. újra hasznosított papírból készült).

6. A bálnától a bárkáig - Tarisznyás túrák a múzeumban

Hartmann Éva, Magyar Természettudományi Múzeum

Nincs új a nap alatt. Vagy mégis? Tarisznyás Túra az MTM-ben, újragondolva. Alaptartozék a szafari kalap és egy tarisznya. Néhány kellék még, ami a felfedezésekhez szükséges: nagyító, mérőszalag, távcső + felfedező lap. A program bemutatásában segítségünkre lesz egy középiskolás diák, aki a nyári időszakban velünk dolgozott. Úticél: az állandó kiállítások legérdekesebb helyszínei Résztvevők: gyerekekkel érkező családok Túraszervezők: közösségi szolgálatos fiatalok

7. Érzékszervek és az érzékelés

Fekete Gertrúd és Vidacs Júlia, Magyar Természettudományi Múzeum

Az evolúció során hogyan alakult az érzékelés és az érzékszervek fejlődése? Miben vagyunk jobbak mi, emberek és miben profibbak az állatok? Kiállításunkban nem csak ezekre a kérdésekre találjuk meg a választ, hanem a résztvevőket egyedülálló módon interaktív rejtvényfejtésre is invitáljuk. A sikeres megfejtéssel a felfedezők birtokába kerül a kód, amivel az érzékelés legfontosabb elemét rejtő láda kinyitható. A program új kezdeményezés nálunk, a szó valódi értelmében vett interaktív, felfedezéses bemutató, ami óriási foglalkoztató térként működik. Célunk, hogy a 12 évnél idősebb korosztály hatékonyan megszólítsuk és a rejtvény kibogozása közben játszva juttassuk őket ismeretekhez. Érzékszervi próbák, óriásmodellek, tárgybemutatók várják a felfedező csoportokat.

8. A múzeum a társadalmi felelősségvállalás új vizein. Múltidéző programok demens betegeknek

Bokonics-Kramlik Márta, Kisjuhász Viktória, Kustánné Hegyi Füstös Ilona, Szigethy Zsófia, dr. Sári Zsolt , Szabadtéri Néprajzi Múzeum

A demens betegek rutinszerű mindennapjainak élményekkel történő feltöltése mellett kötelezte el magát a Szabadtéri Néprajzi Múzeum. Az Európai Unió Erasmus Plus programjának támogatásával négy külföldi Skanzennel és három egyetemmel közösen egy olyan mintaprogram létrahozásában veszünk részt, amely kifejezetten demens betegnek szól. A cél pedig az, hogy a speciális múzeumi program bekerüljön az egészségügyi ellátó rendszer információs rendszerébe, ahol a Skanzen programja olyan aktív helyszínként jelenik meg, amely alkalmas arra, hogy a demens betegek életminőségén javítson.

Workshopunk résztvevői megismerkedhetnek a program nemzetközi párhuzamaival és előzményeivel, majd pedig közösen megtapasztaljuk, hogyan működik a memóriánk, mi a módszertani alapja az idősekkel közös múzeumi munkának, milyen tárgyakkal, eszközökkel dolgozhatunk egy ilyen speciális programon, hogyan zajlik a felkészülés, hogyan segítheti a múzeumi tudás nemcsak a betegek, hanem a hozzátartozók, gondozók munkáját is. A workshop végén lehetőség nyílik arra is, hogy a felmerülő kérdéseket megvitassuk.

9. Szociális hátrányokkal küzdő tanulók a Petőfi Irodalmi Múzeumban és a Mesemúzeumban

Czékmány Anna, Csörsz Katalin, Farkas Éva, Helmich Katalin, Kákonyi Magdolna, Keller Zsuzsanna

Az életminőség javítása érdekében, a kultúrához való hozzáférés akadályainak elhárításáért a közösségi művelődési és művészeti, illetve a közgyűjteményi ágazatok intézményeire is kiemelt felelősség hárul. Ennek megfelelően a Petőfi Irodalmi Múzeum 2016-os munkatervében prioritásként jelölte meg a szociális szempontból hátrányos- illetve halmozottan hátrányos diákok pozitív élményekben gazdag múzeumlátogatásának megvalósítását. Mivel ezek a gyermekek sokszor nagy nehézségek árán, vagy szinte soha nem jutnak el múzeumba, és más típusú, tartalmú és módszertannal megvalósított foglalkozást igényelnek, mint nem hátrányos helyzetű társaik, fontosnak tartjuk az együtt gondolkodást és a tapasztalatcserét a többi múzeummal, hogy a jövőben közösen csökkenthessük a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó hátrányokat. A workshop első felében elmondjuk, hogyan készültünk fel új partnereinkkel (TEGYESZ, palóznaki Meseközpont) a diákokkal való foglalkozásra, illetve két különböző, hátrányos helyzetű gyermekeknek szervezett programról tartunk rövid beszámolót. Ezután a tapasztalatok alapján 3-4 olyan problémát vetünk fel, amelyeket a résztvevők kisebb csoportokban megvitatnak. A workshop végén minden csoport röviden összefoglalja, milyen ötletek, lehetőségek, vagy további kérdések merültek fel a beszélgetés során.

14. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó