belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

16+ Diákok buli előtt - sikeres programok

A "16+ Múzeumi találkozások - Diákok buli előtt" témakörrel óvatosak voltak a múzeumok. Kevés múzeum (47) választotta, és jellemzően egyféle programot ajánlottak a diákoknak; mindösszesen 53 programfélét szerveztek ebben a témában. A témakör látogatottsági adatai ellenben nagyon jók: átlagosan 123 diák vett részt egy-egy programon. Érdemes a jövőben több múzeumnak szerveznie "16+" programokat, mert magas látogatottságot hozhat.

Azok a 16+ tematikában hirdetett programok voltak sikeresek, amelyeknél:

  • bevonták a diákokat a program szervezésébe
  • lehetőséget adtak a diákoknak az önkifejezésre - előzetes mozgósításuk pl. pályázat kiírásával
  • előzetesen felvették a kapcsolatot középiskolákkal

Nem működött a korosztály megszólításában az a taktika, ha kizárólag az interneten keresztül hirdették a múzeumok a programjaikat és nem történt meg a diákokkal, vagy középiskolákkal az előzetes kapcsolatfelvétel. Ezeknél általános tapasztalat, hogy - amennyiben figyelemfelkeltő volt a program címe, és jól sikerült a beharangozása - tudtak látogatókat vonzani, de nem feltétlenül a célcsoportként meghatározott tinédzser korosztályt.

Néhány példa a 16+ korosztály sikeres megszólítására:

1. Bihari Múzeum – Berettyóújfalu: 566 fő

Program címe: Rendezz te is kiállítást a Bihari Múzeumban!

16+ Diákok buli előtt - sikeres programokA 16 éven felüli középiskolás korosztálynak szeptember elején pályázatot hirdettek, kiállításrendezésre: bármilyen bihari témával (történelmi, néprajzi vagy képzőművészeti) lehetett jelentkezni, amiből saját ötlete alapján a diák egy mini kiállítást rendezhetett a Bihari Múzeum előadótermében, „szabályos” kiállítás-megnyitóval, melyre barátait, osztálytársait is meghívhatta. A múzeum segítséget nyújtott installációs anyagokkal, műtárgyakkal, igény szerint szakemberrel.
A nagy érdeklődés miatt 3 különböző tárlatot nyitottak: első: diákok rajzaiból és gyöngyfűzéseiből okt. 9-21-ig, második négy gyűjtő és három alkotó diák (2 ruhatervező, 1 mézeskalácsos) munkáiból, harmadik a Világ diák szemmel fotókiállítás- diákok fotózásaiból. A megnyitókon a kiállítókat tanáraik mutatták be, diáktársaik táncos-zenés és prózai produkciókat adtak elő.

Eredmény: diákok, és családjaik bevonzása- többen önkéntesként dolgoznak azóta. 89 fő a két megnyitón, 477 a két tárlaton vett részt.

ÖTLET: diákoknak önmegvalósítás lehetősége – kiállításrendezés

2. Intercisa Múzeum – Dunaújváros: 146 fő

Program címe: Melegíts be retróval!

A múzeum várostörténeti fotókiállításán diákok részvételével tartottak tárlatvezetést. Retró (’50, ’60, ’70) öltözékben érkezés esetén retrójegyet (5 Ft) válthattak a látogatók. Római kori ruházatba, kiegészítőkbe is öltözhettek. Harci eszközök/fegyverek bemutatása, és kipróbálásais szerepelt a prgramok között.

ÖTLET: fiatalok aktív bevonása tárlatvezetésbe, közönség bevonása a programba

3. Kunszentmártoni Általános Művelődési Központ Helytörténeti Múzeuma - Kunszentmárton: 215 fő

Program címe: A tömlöcök, börtönök hétköznapjai

A kunszentmártoni múzeum eredeti funkciója börtön volt, a szervezők ezzel a programmal mutatták meg a börtönök régi és mai világát.

A rabok élete – rabmunka
Péntek délután a rabok munkájának a megismertetése volt a cél, itt elmesélték, hogy régebben milyen munkákat végeztettek a rabokkal, pl. fafaragás, kézműveskedés, kosárfonás, varrás, mezőgazdasági munkák, takarítás, munka a börtönkonyhán. De bemutatjuk a mai állapotokat is, amelyet ők maguk is kipróbálhattak.

A rabok élete – a rabok és az étel
Mint tudjuk, a rabok régebben is, és ma is dolgoztak konyhán, ők végezték ill. végzik el az étel előkészítését, megfőzését. Ezen a péntek délutánon bográcsban készült öreglebbencs. Ezt az egykori betyárok is szívesen fogyasztották.

A rabok élete – rabok és a szabadidő eltöltése
Nem mindig volt a raboknak és a börtönőröknek ilyen „könnyű helyzetük” a büntetés-végrehajtási intézetekben. Régen különböző időpontokban mentek sétára a rabok, akiknek a fejére csuklyát húztak azzal a célzattal, hogy nem tudhatták, konkrétan kikkel (mely elítéltekkel) sétálnak az udvaron. Ezt is kipróbálták.

ÖTLET: rendhagyó programsorozat, a téma részletes bemutatása különleges programokkal fűszerezve

4. „Matrica” Múzeum és Régészeti Park - Százhalombatta: 109 fő

Program címe: „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl”

A középiskolások életkorának megfelelő módszerek alkalmazásával, szórakozási lehetőség biztosításával a múzeumi önkéntes tevékenység népszerűsítése a „Matrica” Múzeum „Minden tankerületi gyerek jöjjön múzeumba!” programján belül.

A Múzeumok Őszi Fesztiváljához kapcsolódó, „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl” című délutáni programmal a szórakozás mellett szerettek volna lehetőséget biztosítani a tankerületben tanuló 14-16 éves diákoknak arra, hogy rövid- vagy akár hosszútávon bekapcsolódjanak a múzeumi önkéntes munkába. Délután a gyerekek a korosztályuknak megfelelő, múzeumi és egymást megismerő játékokon túl kipróbálhatták magukat abban, hogyan állnának helyt egy múzeumi rendezvényt hirdető plakát elkészítésében, hogyan népszerűsítenék a programot az utca emberének, és hogyan készítenének erről rövid prezentációt vagy kisfilmet. A csoportos munka után uzsonna és előadás várta őket.

A Hősök együttes dalszövegéből kölcsönzött „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl” mottó egyrészt életérzés, melyet ez a korosztály magáénak érezhet, másrészt reprezentálja a múzeum idővel való viszonyát, történeti jellegét.

ÖTLET: játékok, kreatív feladatok, program címe

5. Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum - Győr: 134 fő

Program címe: Ó, azok a '20-as évek…

Egyedülálló program rendhagyó tárlatvezetéssel, smink, frizura és szivar bemutatóval, a Szilasi Show Team táncbemutatójával és tánctanulással, zárásként a Suddenly Trio koncertjével, mindezt az 1920-as évek jegyében.

ÖTLET: manapság a 20-as évek stílusa ismét népszerűségnek örvend, a szervezők pedig igyekeztek olyan szemszögből megközelíteni a témát, ami a fiatal generáció számára is érdekes (frizura, smink, koncert)

Nyitólap

eseménynaptár


  FEB 18
  hétfő
 
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában 2. hét (MM120T)
  FEB 18
  hétfő
 
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek 2. hét (MA30T)
  FEB 20
  szerda
 
A hálózatépítés stratégiái – olvasókör a Kassák Múzeumban II.
  FEB 20
  szerda
 
A modern háztartás születése • könyvbemutató
  FEB 21
  csütörtök
 
Digitális játékok - játékos ismeretátadás
  FEB 21
  csütörtök
 
Értékeld a látogatót! – Szakmai fórum természeti és kulturális területeken dolgozóknak
HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728

FEBRUÁR

20

SZERDA

legfrissebb híreink


2019. 02. 05.
Megjelent a European Museum of the Year Award felhívása!
2019. 01. 16.
Versenyben a Ludwig Múzeum az év legjobb kortárs művészeti tárlata díjért!
2019. 01. 15.
Ajánljuk a 2018. évi VII. Országos és III. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia konferenciakötetét
2018. 11. 28.
Sopronban is tartjuk a frontot!
Magyar Múzeumok


2019. 02. 19.
A modern háztartás születése • Modern Alap Gasztronómia • Klezmer kóstoló
2019. 02. 19.
Van Dyck remekműve a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében
2019. 02. 18.
IV. Így neveld a hagyományőrződet! – A motiváció fenntartása
2019. 02. 18.
Múzeumi játékmustra
Skanzen hírek


2018. 12. 12.
Kis karácsonyfa történelem a SkanzenBlogról
2018. 12. 12.
Skanzen és New York - kiállítás nyílik régi korok karácsonyáról
2018. 11. 16.
Nyisztor Tinka a Szennai Skanzenben
2018. 10. 18.
A mi 56-unk a Skanzenben