belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

16+ Diákok buli előtt - sikeres programok

A "16+ Múzeumi találkozások - Diákok buli előtt" témakörrel óvatosak voltak a múzeumok. Kevés múzeum (47) választotta, és jellemzően egyféle programot ajánlottak a diákoknak; mindösszesen 53 programfélét szerveztek ebben a témában. A témakör látogatottsági adatai ellenben nagyon jók: átlagosan 123 diák vett részt egy-egy programon. Érdemes a jövőben több múzeumnak szerveznie "16+" programokat, mert magas látogatottságot hozhat.

Azok a 16+ tematikában hirdetett programok voltak sikeresek, amelyeknél:

  • bevonták a diákokat a program szervezésébe
  • lehetőséget adtak a diákoknak az önkifejezésre - előzetes mozgósításuk pl. pályázat kiírásával
  • előzetesen felvették a kapcsolatot középiskolákkal

Nem működött a korosztály megszólításában az a taktika, ha kizárólag az interneten keresztül hirdették a múzeumok a programjaikat és nem történt meg a diákokkal, vagy középiskolákkal az előzetes kapcsolatfelvétel. Ezeknél általános tapasztalat, hogy - amennyiben figyelemfelkeltő volt a program címe, és jól sikerült a beharangozása - tudtak látogatókat vonzani, de nem feltétlenül a célcsoportként meghatározott tinédzser korosztályt. 

Néhány példa a 16+ korosztály sikeres megszólítására:

1. Bihari Múzeum – Berettyóújfalu: 566 fő

Program címe: Rendezz te is kiállítást a Bihari Múzeumban!

16+ Diákok buli előtt - sikeres programokA 16 éven felüli középiskolás korosztálynak szeptember elején pályázatot hirdettek, kiállításrendezésre: bármilyen bihari témával (történelmi, néprajzi vagy képzőművészeti) lehetett jelentkezni, amiből saját ötlete alapján a diák egy mini kiállítást rendezhetett a Bihari Múzeum előadótermében, „szabályos” kiállítás-megnyitóval, melyre barátait, osztálytársait is meghívhatta. A múzeum segítséget nyújtott installációs anyagokkal, műtárgyakkal, igény szerint szakemberrel.
A nagy érdeklődés miatt 3 különböző tárlatot nyitottak: első: diákok rajzaiból és gyöngyfűzéseiből okt. 9-21-ig, második négy gyűjtő és három alkotó diák (2 ruhatervező, 1 mézeskalácsos) munkáiból, harmadik a Világ diák szemmel fotókiállítás- diákok fotózásaiból. A megnyitókon a kiállítókat tanáraik mutatták be, diáktársaik táncos-zenés és prózai produkciókat adtak elő.

Eredmény: diákok, és családjaik bevonzása- többen önkéntesként dolgoznak azóta. 89 fő a két megnyitón, 477 a két tárlaton vett részt. 

ÖTLET: diákoknak önmegvalósítás lehetősége – kiállításrendezés

2. Intercisa Múzeum – Dunaújváros: 146 fő

Program címe: Melegíts be retróval!

A múzeum várostörténeti fotókiállításán diákok részvételével tartottak tárlatvezetést. Retró (’50, ’60, ’70) öltözékben érkezés esetén retrójegyet (5 Ft) válthattak a látogatók. Római kori ruházatba, kiegészítőkbe is öltözhettek. Harci eszközök/fegyverek bemutatása, és kipróbálásais szerepelt a prgramok között. 

ÖTLET: fiatalok aktív bevonása tárlatvezetésbe, közönség bevonása a programba

3. Kunszentmártoni Általános Művelődési Központ Helytörténeti Múzeuma - Kunszentmárton: 215 fő

Program címe: A tömlöcök, börtönök hétköznapjai

A kunszentmártoni múzeum eredeti funkciója börtön volt, a szervezők ezzel a programmal mutatták meg a börtönök régi és mai világát.

A rabok élete – rabmunka
Péntek délután a rabok munkájának a megismertetése volt a cél, itt elmesélték, hogy régebben milyen munkákat végeztettek a rabokkal, pl. fafaragás, kézműveskedés, kosárfonás, varrás, mezőgazdasági munkák, takarítás, munka a börtönkonyhán. De bemutatjuk a mai állapotokat is, amelyet ők maguk is kipróbálhattak.

A rabok élete – a rabok és az étel
Mint tudjuk, a rabok régebben is, és ma is dolgoztak konyhán, ők végezték ill. végzik el az étel előkészítését, megfőzését. Ezen a péntek délutánon bográcsban készült öreglebbencs. Ezt az egykori betyárok is szívesen fogyasztották.

A rabok élete – rabok és a szabadidő eltöltése
Nem mindig volt a raboknak és a börtönőröknek ilyen „könnyű helyzetük” a büntetés-végrehajtási intézetekben. Régen különböző időpontokban mentek sétára a rabok, akiknek a fejére csuklyát húztak azzal a célzattal, hogy nem tudhatták, konkrétan kikkel (mely elítéltekkel) sétálnak az udvaron. Ezt is kipróbálták.

ÖTLET: rendhagyó programsorozat, a téma részletes bemutatása különleges programokkal fűszerezve

4. „Matrica” Múzeum és Régészeti Park - Százhalombatta: 109 fő

Program címe: „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl”

A középiskolások életkorának megfelelő módszerek alkalmazásával, szórakozási lehetőség biztosításával a múzeumi önkéntes tevékenység népszerűsítése a „Matrica” Múzeum „Minden tankerületi gyerek jöjjön múzeumba!” programján belül.

A Múzeumok Őszi Fesztiváljához kapcsolódó, „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl” című délutáni programmal a szórakozás mellett szerettek volna lehetőséget biztosítani a tankerületben tanuló 14-16 éves diákoknak arra, hogy rövid- vagy akár hosszútávon bekapcsolódjanak a múzeumi önkéntes munkába. Délután a gyerekek a korosztályuknak megfelelő, múzeumi és egymást megismerő játékokon túl kipróbálhatták magukat abban, hogyan állnának helyt egy múzeumi rendezvényt hirdető plakát elkészítésében, hogyan népszerűsítenék a programot az utca emberének, és hogyan készítenének erről rövid prezentációt vagy kisfilmet. A csoportos munka után uzsonna és előadás várta őket.

A Hősök együttes dalszövegéből kölcsönzött  „(Csak, hogy érezd) mi ott vagyunk az időn túl” mottó egyrészt életérzés, melyet ez a korosztály magáénak érezhet, másrészt reprezentálja a múzeum idővel való viszonyát, történeti jellegét.

ÖTLET: játékok, kreatív feladatok, program címe

5. Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum - Győr: 134 fő

Program címe: Ó, azok a '20-as évek…

Egyedülálló program rendhagyó tárlatvezetéssel, smink, frizura és szivar bemutatóval, a Szilasi Show Team táncbemutatójával és tánctanulással, zárásként a Suddenly Trio koncertjével, mindezt az 1920-as évek jegyében.

ÖTLET: manapság a 20-as évek stílusa ismét népszerűségnek örvend, a szervezők pedig igyekeztek olyan szemszögből megközelíteni a témát, ami a fiatal generáció számára is érdekes (frizura, smink, koncert)