belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

2018-as MŐF értékelése

2018-ban, a tizenharmadik Múzeumok Őszi Fesztiválja, október 1. és november 11. között, hat -héten át, az ország valamennyi régiójából, a 70 településen 150 múzeum által szervezett 646 féle program 65.007 fő látogatót mozgatott meg. Az országos rendezvénysorozat Budapesten a 183, míg vidéken 463 féle programmmal várta a látogatókat és a szakembereket.

A 2018-as évet Magyarország Kormánya a „Családok évének” nyilvánította, mindemellett a Múzeumok Őszi Fesztiválja a „Szenzációs örökségünk” jelmondattal szervesen kapcsolódott „A kulturális örökség európai évéhez” is. A múzeumokban, könyvtárakban és archívumokban őrzött és fenntartott gyűjtemények, az itt koncentrálódó tudás mind-mind kulturális örökségünk részét képezi, így a kiemelt témával a hazai muzeális intézmények színes fesztiválprogramjukkal európai kulturális örökségünk sokszínűségének és gazdagságának bemutatásában, megünneplésében segédkeztek. A Múzeumok Őszi Fesztiválja speciális programokkal, megnyitott múzeumi kapukkal nem pusztán a kulturális értékek megőrzésére, fontosságára kívánta felhívni a figyelmet, hanem szeretné a 21. századi modern emberek számára is kézzelfoghatóvá, megélhetővé tenni a múzeumok világát. A programsorozat találkozások sokszínű lehetőségét teremtette meg múzeum és közönsége között, minden generáció számára.

2018. évi Múzeumok Őszi Fesztiválját kiemelt tematikája a „Sétál, gyalogolj, bringázz velünk! – Örökségi barangolások” címet kapta, melynek egy részét a MOKK kapcsolni kívánta a fesztivált a Nemzeti Kulturális Alap alapításának 25. évfordulójának apropóján szervezett „25 év, 25 nap, 25 esemény” címet viselő programsorozathoz.

A MOKK javasolta a muzeális intézményeknek, könyvtáraknak, levéltáraknak, hogy kapcsolódjanak a „Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk! – Kulturális örökségtúrák” tematikához, mely különböző módokon, túra útvonalakkal ráirányította a figyelmet a Nemzeti Kulturális Alap elmúlt 25 évére és a kerek évfordulóra. A Múzeumok Őszi Fesztiválhoz csatlakozott több mint 150 hazai muzeális intézmény közel negyede vállalt kirándulásszervezést a „Kulturális örökségtúra” jegyében. A Nemzeti Kulturális Alap megalapításának 25. évfordulóhoz igazodva 23 féle programon nyílt lehetőség 25 km hosszúságú, gyalogos vagy kerékpáros túrák teljesítésére, esetleg a „Családok éve” apropóján a rövidebb távú, elsősorban kisgyermekes családokra tervezett 2,5 km-es sétákra.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja idei kiemelt tematikához kapcsolódó programokkal a múzeumok „A kulturális örökség évéhez” is illeszkedtek és a helyi közösségi és kulturális életben vállalt szerepüket is erősítették azáltal, hogy kirándulásokat szerveztek a tágabb környezetükben található kulturális örökségi helyszínek, építészeti gyöngyszemek, történelmi emlékek felfedezésére. A túrák a távtól függetlenül különböző kulturális örökségi helyszíneket (lehetőség szerint az NKA által nyújtott támogatásban részesült intézményeket) is érintettek.

A túrákhoz kapcsolódott egy „Gyűjtsd a km-eket és a pontokat! Ünnepeljük együtt az NKA-t!” mottójú játék, melynek során a túrapontokat meglátogató túrázók pontokat gyűjthettek online applikáció vagy offline felületek (Múzeumok Őszi Fesztiválja programfüzet középső lapja) segítségével, és legalább 25 pont összegyűjtésével egy nyereményjátékban vehettek részt. A Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet által fejlesztett EVENT@HAND MÖF ingyenes és offline mobil alkalmazás is segítette az eligazodást és a játékot. Az online pontgyűjtést a Múzeumok Őszi Fesztiválja mobilapplikáció külön erre az alkalomra továbbfejlesztett változata segítette.

A játék 10 nyertese túrazsákba rejtett múzeumi könyvösszeállítással és 2019-es Skanzen családi belépővel gazdagodtak.

2018-as MŐF értékelése

A korábbi évekhez hasonlóan a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében a MOKK 2018-ban is több témakört ajánlott a programokat szervező muzeális intézmények figyelmébe. Idén is lehetőség volt kapcsolódni az Utazó múzeum, Pincétől a padlásig, Mesterek és alkotók, Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk!, 16+ múzeumi találkozások, és a Múzeumi őszbúcsúztató tematikákhoz, valamint a Tanárok Napja és Óvodapedagógusok Napja elnevezésű kiemelt programokhoz. A 2017-ben az irodalom is kiemelten ajánlott téma volt, a tematika sikerén felbuzdulva megtartottuk az Irodalmi találkozások a múzeumban programot.

A MOKK 2016-ban felismerte az őszi iskolaszünet kínálta lehetőségeket és a „Ősz(i)re hangoltuk – Programok az őszi szünetre” tematikájával aktív időtöltésre buzdította a családokat, gyerekprogramokkal és táborokkal színesítette az iskolai őszi szünet mindennapjait. A 2018-as „Családok éve” apropóján– a2016-ban debütált tematika – kiemelt marketing-, kommunikációs lehetőségeket kapott, ami a kereslet-kínálat találkozásához vezetett. Lehetőségünk nyílt külön programajánlóval megcélozni elsősorban a diákokat, családokat, illetve nagyszülőket-gyerekeket, így a témakör 2018-ban magasan beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és Múzeumi szünetelő” néven a leglátogatottabb tematikává (32.516 fő) vált. A statisztika szerint a szünidei táborok nagy segítséget jelentettek a dolgozó szülők számára, a visszajelzések szerint örömmel választották gyermekeik számára koruknak megfelelő, kreatív, élményteli, ugyanakkor hasznos időtöltést.  

A „Múzeumi Őszbúcsúztató” volt második legnépszerűbb tematika, összesen 126 féle program szerepelt a kínálatban. A témakörön belül a múzeumoknak lehetőségük volt kiállítás megnyitót, művész-közönség találkozót, szűk szakmai réteget érintő előadássorozatot, jeles naphoz kötődő rendezvényt, vagy akár egy játékos családi délutánt is megszervezni. A tematika sikere töretlen, mind a programok-, mind a látogatók száma állandósulni látszik. 2018-ban a 126 féle program 31.858 látogatót mozgatott meg, és a programokon átlagosan 253 fő vett részt.

A dobogó harmadik fokára a 2018-ban az „Utazó Múzeum” került, mely 51 féle programot kínálva jutott el 8.842 diák és gyermek iskolájába, óvodájába, akik számára a múzeumlátogatás nem lett volna megoldható. A legtöbb múzeum iskolákban tartott kihelyezett foglalkozást , de voltak, amelyek a városok közterein mutatkoztak meg. Az intézmények jelentős része pozitív élményekkel zárta a programokat.

Bár a programok számának tekintetében minden téren kisebb hanyatlás tapasztalható, de a látogatószám növekedése bizonyítja a Múzeumok Őszi Fesztiválja egyre növekvő népszerűségét és szükségességét.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja szűkös költségvetése 2018-ban is csak minimális fizetett hirdetés megjelentetését tette lehetővé, így idén is elsősorban a partneri együttműködéseknek, valamint a sajtótájékoztatók és sajtóközlemények hatására generált híreknek köszönhetően jelent meg a nagyközönség számára a rendezvény híre.

2018-ban is sikerült együttműködési megállapodást kötni médiákkal, amelyek ingyenes, vagy kedvezményes megjelenési lehetőséget ajánlottak fel a programsorozat népszerűsítésére. A Katolikus Rádióban, a Civil Rádióban, a Klasszik Rádióban, a Jazzy Rádióban, a Sláger Rádióban, a Retró Rádióban, Rádió1-en a Flyerzben, a Rockmagazinban, az Óvodai Nevelésben és Tanítóban is lehetőségünk nyílt propagálni a rendezvényt, továbbá a Modern Iskolában és a magyar múzeumok médiafelületein is megjelentünk. A 2016-ban új partnerként csatlakozott a fesztivál hirdetéséhez, népszerűsítéséhez az MTVA csatornacsalád 2016. szeptember 18-án induló M5 oktatási, kulturális és ismeretterjesztő csatornája, a tavalyi közös sikerekre tekintettel, idén is örömmel támogatták a rendezvénysorozatot így a szeptember 27. és november 11. közötti időszakban rendszeresen készültek TV interjúk és rádióriportok is. A Magyar Turisztikai Ügynökség azon felül, hogy az itthon.hu oldalon folyamatosan hírt adott a fesztivál aktuális eseményeiről, a rendezvénysorozat közepén a fesztiválhoz köthető közös szervezésű soproni sajtótúrával örvendeztette meg az újságírókat. A Pegazus Busz Kft. az iskoláknak és a nagyközönségnek szóló alkotópályázatok díjait biztosította.

A partnereknek köszönhetően az országos rendezvénysorozat időszakában több mint 3 ezer megjelenés volt a médiában és körülbelül 67 ezer címre ment ki hírlevél. A legnagyobb tömegek elérése érdekében a kommunikációt idén is az online-offline összehangolt kampányára építettük. Minden marketing anyagunkon kommunikáltuk a honlap címet, hogy a látogatót a friss információkért a weblapra vezessük.

A rendezvény alatt kérdőíves kutatást is végeztünk a látogatók között. Az 1094 kitöltött látógatói kérdőívet 185 budapesti és 884 vidéki látogató töltötte ki. A kérdések egy része a fesztivál szervezésére vonatkozott, másik részében pedig arra voltunk kíváncsiak, milyen forrásokból értesültek a rendezvényről.  Az értesülés forrását vizsgálva néhány jelentős különbség mutatkozik a főváros és a vidéki területek között. A budapestiek még mindig vezetnek az internethasználat terén, ellenben az közösségi oldal (Facebook) jobban szerepeltek vidéken. A programfüzeten keresztül évről-évre nagyjából ugyanannyian értesültek a programokról.    

2018-ban a Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat megvalósításával kiemelt célunk, hogy tovább erősítsük a múzeumok iránti érdeklődést az év egy meghatározott időszakában, hogy ráirányítsuk a figyelmet az új fejlesztésekre, hogy fokozzuk a múzeumok szerepét az oktatásban, a tudásátadásban, hogy rávilágítsunk kiemelkedő szerepükre a művelődésben, a kulturális szórakoztatásban és az élményszerzésben.

 

Ezúton is köszönjük az NKA támogatását, amellyel lehetővé tette a csatlakozásunkat a Nemzeti Kulturális Alap „25 év, 25 nap, 25 esemény” címet viselő programsorozatához és a Múzeumok Őszi Fesztiválja országos rendezvénysorozat megrendezését.    

Kapcsolódó cikkek
Bővebb 2018-as Múzeumok Őszi Fesztiválja szakmai beszámoló
Bővebb NKA 25 - "Kulturális örökségtúrák" szakmai beszámolója