belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A Fehérvári Hetedhét Játékmúzeum mintaprojektje – Kulturális játszóterek

www.feol.hu - 2017.09.23.

A Hetedhét Játékmúzeumban egy módszertanilag megalapozott mintaprojekten dolgoznak. Ennek nyomán olyan múzeumpedagógiai foglalkozás születik, amely országos példává válhat és beépíthető lesz az óvodapedagógusok képzésébe.

Az országban összesen húsz múzeum kapott felkérést arra, hogy létrehozzon egy-egy mintaprojektet, köztük van a Hetedhét Játékmúzeum is. A fehérvári mintaprojekt címe: Kulturális játszóterek – óvodások fejlesztése játékmúzeumi módszerekkel. A témával kapcsolatban tegnap rendeztek először konzultációt, amelyen az ELTE Tanító- és Óvóképző karának oktatói, a játékmúzeum munkatársai, a martonvásári Óvodamúzeum és a fehérvári Gyöngyvirág Óvoda képviselői vettek részt.

– Abban, hogy egy gyerekből később múzeumlátogató felnőtt legyen, óriási szerepe lehet egy játékmúzeumnak – mondta a mintaprojekt kiindulópontjáról Nagy Veronika, a Hetedhét Játékmúzeum muzeológusa. – Elvégre a játék a gyerek természetes közege, olyan ez neki, akár a levegő. A játék alapszükséglet számára. Ha azt szeretnénk, hogy kíváncsi legyen a múzeumok nyújtotta ismeretekre, egy játékkiállítással érdemes elsőként megismertetni.

A játékmúzeumban persze, eddig is tartottak foglalkozásokat óvodásoknak, iskolásoknak: igyekeztek igazi élménnyé varázsolni a gyerekek látogatását.

Ám most szakemberek – az ELTE Tanító- és Óvóképző karának oktatói – közreműködnek abban, hogy módszertani szempontból részletesen kidolgozzanak egy mintafoglalkozást, ami nemcsak azt segíti elő, hogy a múzeum vonzó, érdekes hely legyen az óvodások számára, ami elősegíti fejlődésüket. De az is fontos törekvés, hogy ez a mintafoglalkozás beépülhessen az óvodapedagógusok szakmai képzésébe, és illeszkedjék az óvodák pedagógiai programjába.

Tegnap Nagy Veronika, mint a projekt szakmai felelőse és Bernáth Éva múzeumpedagógus bemutatták a vendégeknek a játékmúzeum messzeföldön híres gyűjteményét, beszéltek arról is, miféle foglalkozásokat tartanak a múzeumban a gyerekeknek.

Ezzel elindult egy hosszútávú együttműködés, folyamatos párbeszéd arról, mit tartalmazzon a mintaprojekt, hogyan szólítsák meg az óvodások különböző korosztályait. A mintafoglalkozást a fehérvári Gyöngyvirág óvodába járó gyerekeknek tartják meg, és alkalmazkodniuk kell az óvoda pedagógiai programjához is, (márpedig az intézményben fontos az ökoszemlélet.) De konzultációs partner egy mentorált intézmény is, a martonvásári Óvodamúzeum, amelyben szintén komoly szerepe van a játéknak – a neveléstörténet különféle szakaszaiban használt óvodai játékoknak. A kidolgozott, mintaként szolgáló foglalkozást Martonvásáron is megtartják, az ELTE óvodapedagógus hallgatóinak részvételével. A mintafoglalkozásról gazdag módszertani segédanyag születik.

– Az a tapasztalatunk, hogy a gyerekek – ha a foglalkozásunkon jól érezték magukat – a családjukkal is visszatérnek a múzeumba – mondta Nagy Veronika. – A játék a családban a kommunikáció eszköze, a közös nevező lehet a gyerek és a szülő illetve a gyerek és a nagyszülő között. Hiszen a múzeumban látható tárgyak az idősebbekben nosztalgiát ébresztenek. Ezért a szakértők bevonásával egy családi foglalkoztató csomagot is létrehozunk, amit a múzeumlátogatás idejére kölcsönzünk a családoknak. Egy kis bőröndöt kapnak, abban lesznek az interaktív feladatok, a baba felöltöztetésével, a szobák berendezésével kapcsolatosan – mindez párbeszédet indít, összehozza a generációkat.