belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A gép forog – az alkotó nem pihen

A gép forog – az alkotó nem pihen 

Napjaink egyik karakteresen megjelenő problémája az élettelen természettudományi tantárgyak kedvezőtlen tanulói megítélése. Ennek megoldásaként már elindult egy folyamat az oktatási, tanulási és metodikai módszerek átgondolása, átértékelése terén. A természettudományi tantárgyak megkedveltetésének egyik lehetséges módszere a tanulói aktivitás növelése, új motivációs eljárások bevezetése. Ez egyben kihívást jelent pedagógusok, diákok, iskolák számára egyaránt. Előtérbe kívánkoznak a tananyag megértését központba állító, élményszerű és a kísérleti, demonstrációs eszközöket alkalmazó tevékenységközpontú tanórák, foglalkozások. A diákok érdeklődésének felkeltése érdekében, egyre hangsúlyosabb szerepet kaphat az iskolán kívüli oktatás, melyben felértékelődhetnek a műszaki múzeumok.


A múzeumi oktatás egyik nagy előnye az iskolai oktatással szemben, egyrészről magában a környezetben, a műtárgyi felhozatalban, múzeumpedagógiai eszközök meglétében, s nem utolsó sorban a felkészült szakemberek tudásában rejlik.
Hazai múzeumi kezdeményezésként kiemelkedőek az Elektrotechnikai Múzeum tevékenységközpontú, a fizikát és az elektrotechnikát népszerűsítő foglalkozásai, programjai. Villamosságtani kísérletekkel egybekötött, a tudomány- és technikatörténetet ismertető, a természettudományokat népszerűsítő, oktató és egyben szórakoztató múzeumpedagógiai programjainak célja kettős: egyrészt a fizika megszerettetése, a műszaki ismeretek bővítése, a kreatív gondolkodás fejlesztése, másrészt olyan általános iskolák és gimnáziumok fizikaoktatásának segítése, amelyek kísérleti eszközökben hiányt szenvednek.


A bemutatott kezdeményezések bizonyítják, hogy a műszaki múzeumoknak rendkívül nagy felelőssége és lehetősége van arra vonatkozóan, hogy a természettudományok oktatásában keletkező hiányok pótlására új alternatívákkal lépjen az iskoláskorú diákok és pedagógusaik elé.
Az előadás címe szójátéknak tűnhet, pedig csak gondolatébresztőnek lett szánva, rávilágítva ezzel arra a lényeges momentumra, hogy egy múzeum hiteles helynek számít, hisz feladatához híven igyekszik múltunk emlékeit megőrizni és átadni az arra kíváncsiaknak. Az pedig vitathatatlan tény, hogy a műszaki múzeumok át tudják hidalni azt a szakadékot, ami a múlt értékeinek fikciója és napjaink valóságos technikai civilizációja közt húzódik, ezzel is előre vetítve a befektetett munka sikerét.

Antal Ildikó prezentációja itt érhető el