belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Sajtóközlemény

A múzeumokat évtizedeken keresztül leginkább osztálykirándulások alkalmával keresték fel az iskolák. A hazai pályázati lehetőségeket megsokszorozva 2008-tól az uniós pályázatok azonban hatalmas lendületet adtak a múzeumok fejlődésének. Ezekből a forrásokból a múzeumok komoly infrastrukturális és múzeumpedagógiai tartalmi, módszertani fejlesztéseket valósítottak meg. A TÁMOP és TIOP pályázatok egyaránt azt a célt szolgálták, hogy a múzeumok az iskolán kívüli oktatás szerves részévé váljanak, hogy bekapcsolódjanak az iskolák mindennapi vérkeringésébe.

A múzeumok számára az is világossá vált, hogy a hatalmas fejlesztés csak akkor éri el a célját, ha arról minél szélesebb körben és megfelelő tájékoztatást kap az iskola, a pedagógus. A múzeumok tehát kiléptek az „osztálykirándulási célpont” szerepkörből, és nyugat-európai színvonalú, a kompetencia alapú oktatást segítő helyszínekké váltak. 

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központja, – a MOKK – 2008-ban kiemelt projektként elnyert egy öt évre szóló európai uniós pályázatot. A „Múzeumok Mindenkinek” Program – Múzeumok oktatási és képzési szerepének erősítése – Központi módszertani fejlesztés (TÁMOP-3.2.8/A-08-2008-0002) projekt kiemelt feladata többek között a múzeumok és iskolák közötti együttműködések fejlesztése, valamint annak elősegítése, hogy a pedagógusok egyre többet használják a múzeumokat, mint az iskolán kívüli oktatás legfontosabb helyszínét.

Az erőfeszítések hatására egyre több pedagógus ismeri meg a múzeumok kínálatát, de szép számmal vannak még olyanok, akik eddig még nem fedezték fel a múzeumokban a lehetőséget, hogy milyen segítséget jelenthet számukra a tananyag élvezetesebb feldolgozásában.

Ezért döntött úgy a Múzeumok Őszi Fesztiválja szervezője, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központja, hogy az egy hónapon át tartó rendezvénysorozat részeként felkéri a múzeumokat, hogy országszerte egy időben, október 11-én este tárják ki kapuikat a pedagógusok előtt, és vonzó, szórakoztató, szakmai programokkal fűszerezett estét szervezzenek számukra. A rendezvény célja, hogy a pedagógusok saját maguk tapasztalják meg, milyen nagy élményt jelenthet a diákoknak szórakozva tanulni, illetve hogyan tudnak a múzeumok szórakoztatva tanítani.

A Lámpás én vagyok – Tanárok Éjszakája rendezvény keretében országszerte 93 féle programmal készülnek a múzeumok.

 A múzeumok ötlettára kifogyhatatlan. Sokan szerveznek „fordított” napot, amikor a pedagógusok a diákok bőrébe bújva részt vesznek egy különleges múzeumpedagógiai foglalkozáson (Duna Múzeum Esztergom, Hajósi Barokk Kastély, Hajós, Bihari Múzeum Berettyóújfalu, Szépművészeti Múzeum Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum Budapest, Hetedhét Játékmúzeum Székesfehérvár, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre, stb.)

Többen kihasználják az alkalmat arra, hogy megismerjék a pedagógusok igényeit, elvárásait a múzeumokkal szemben, remélve, hogy ez a párbeszéd egy hosszútávú együttműködés kezdetét jelentheti. Sokan szakmai oldalról próbálják a pedagógusok érdeklődését felkelteni: neves szakemberek közreműködésével érdekes előadásokat tartanak – ezzel mintegy konferencia jelleget adva az eseménynek. (HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Néprajzi Múzeum, Holokauszt Emlékközpont Budapest, Palóc Múzeum Balassagyarmat, stb.)

Vannak múzeumok, akik a mából kilépve a jövő felé tekintenek. Az OFI Pedagógiai Könyvtár és Múzeum a jövő pedagógusait szólítja meg a „Tanárjelöltek éjszakájával” az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karával együttműködve. A létavértesi Rozsnyai Gyűjtemény is a jövő felé kacsingat, de más megközelítésben, mint a Pedagógiai Múzeum. Ők a múltat próbálják átmenteni a jövő generációja számára. Közös nosztalgiázásra hívják a lakosságot, hogy mindenki megoszthassa a régi tanítókról őrzött emlékeit. A visszaemlékezéseket rögzítik, majd archiválják. A felgyűjtött adatokból "Tanárportrék" címen ismeretterjesztő cikksorozat készül, megemlékezve a régi nagy tanáregyéniségekről.

Arra is vannak törekvések, hogy bemutassák, a múzeumot olyan tantárgyak oktatásához is lehet használni, amelyekre eddig kevesen gondoltak: ilyen az idegen nyelv oktatása (pl. Szépművészeti Múzeum - angol tanárok), vagy az ének (Bihari Múzeum, Berettyóújfalu: Énektanárok Éjszakája).

Elindultak olyan kezdeményezések is, ahol a helyi civil szervezetekkel, egyesületekkel, önkormányzattal, helyi iskolákkal összefogva szervezték meg a programot, ezzel is aláhúzva a rendezvény fontosságát (Csabagyöngye Kulturális Központ Munkácsy Emlékháza Békéscsaba, Bányászati Kiállítóhely Salgótarján).

A programok részletes leírása a www.oszifesztival.hu oldalon található.

További információ:

Nagy Magdolna

e-mail: nagy.magdolna@sznm.hu

tel.: +36 26 502 588

www.mokk.skanzen.hu