belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Akadálymentesen

Jó példák, ötletek, sikeres projektek a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ „Érted?! – Értem!?” – Hogyan fogadjuk fogyatékos embertársainkat múzeumainkban? (FOGY) című harminc órás képzés hallgatóitól.

Akadálymentesen

Ludwig Múzeumnak három munkatársa is részt vett a képzésen, 2009-ben Farkas Rita és Szira Henrietta, 2011-ben pedig Hajdu Franciska.

Farkas Rita a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusa Integrált Családi Délelőtt címmel indított foglalkozássorozatot minden második szombaton a Ludwig Múzeumban. A programot az a szándék hívta életre, hogy legyen a megértési nehézségekkel élő gyermekes családok számára olyan kulturális színtér, ahol nincsenek elkülönítve a társadalom „ép” tagjaitól.

A foglalkozássorozat kialakításakor az első lépések egyike volt a kapcsolati tőke gyarapítása, partneriskolák keresése. Az első évében java részt bentlakásos iskolás gyermekek vettek részt a programon, de mára már családokkal is sikerült kapcsolatot kiépíteni, s vannak rendszeresen visszatérő családok.

A foglalkozások három nagy egységből állnak: először az aktuális témát járják körül mese, játék, alkotás és rövid tanítás segítségével, majd a műtárggyal ismerkednek meg a kiállító térben, s a foglalkozás lezárásaként a kiállításon látottakhoz kapcsolódó tárgyat alkotnak a gyerekek.

A foglalkozássorozatot Farkas Rita kollégáival folyamatosan fejleszti, hogy minden résztvevő boldogan, sikerélménnyel menjenek haza és a következő alkalomra is szívesen visszatérjen.

Farkas Rita a Ludwig Múzeumban működő Ped.Kedd múzeumpedagógiai programsorozat integrált változatát is kidolgozta és elindította kollégáival 2013 februárjában. „Az Integrált Ped.Kedd műhelysorozat az Integrált Családi Délelőtt szakmai tapasztalatainak, eredményeinek, problémáinak megvitatására szolgáló, havonta egy alkalommal jelentkező program. A műhellyel a megértési nehézségekkel élők fogadására szeretnénk bátorítani múzeumban dolgozó múzeumpedagógus kollégáinkat és a múzeumi programok igénybevételére a gyógypedagógusokat!”

Szira Henrieatta dolgozta ki a Ludwig Múzeumban a vakok és gyengén látók, és a siketek tárlatvezetését, valamint a tapintható tárlatot. A tapintható „műtárgymásolatokat” képzőművész diákok készítették a múzeum nyári táborában. Az akadálymentesítés első lépései után kiállításokhoz is kidolgoztak a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusai foglalkozásokat vakoknak és gyengén látóknak. A Fényjátékosok című kiállításhoz kapcsolódó programon igazi kihívás volt a fény érzékelhetővé tétele és ezen témáról való tabuk nélküli beszélgetés a célcsoporttal.

Akadálymentesen

Kállai Irén, a Bihari Múzeum igazgatója, 2012 tavaszán együttműködési szerződést kötött a Látássérültek Észak-Alföldi Regionális Egyesülettel. A múzeum minden hónap második csütörtökén klub délelőttre várja a látássérülteket. Ilyenkor interaktívan bemutatnak egy kiállítási részt, és a látássérültek számára is megvalósítható kézműves tevékenységet próbálhatnak ki.

A Regionális Egyesület vezetőségével közösen MINDENT A KÉZNEK, SEMMIT A SZEMNEK! címmel időszaki tapintható tárlatot szerveztek, melynek anyagát a Sárrét vízivilága és a Női munkák című kiállítások tárgyainak másolatai adták. A kiállítást vezetéssel lehetett végigjárni. A megnyitón 2012. október 16-án és a pedagógusoknak szervezett nyílt napokon látássérültek vezették végig a látogatókat. A sötét teremben meg lehetett tapasztalni, hogyan tájékozódnak a látássérültek, milyen egy-egy tárgyról tapintás útján információkat szerezni.

A kiállítás apropóján Kállai Irén kollégáival „érzékenyítő” programot dolgozott ki az iskolás csoportoknak. A foglalkozáson a látás nélküli tájékozódás tapasztalata után megbeszélték és kipróbálták, hogyan lehet segíteni egy látássérültnek az utcán, a közlekedésben, a mindennapi élet helyszínein.

Akadálymentesen

A szolnoki Damjanich János Múzeum TÁMOP pályázatnak köszönhetően 2010 őszén indított egy tíz alkalomból álló programsorozatot speciális csoportok számára. A foglalkozássorozatot Bodolai Mária megalapozta már ugyanezen év tavaszán egy-egy látás- és hallássérülteknek tartott rendezvénnyel.

A foglalkozások igazán speciálisan a célcsoportokra lettek szabva: Bodolai Mária szem előtt tartotta, melyik csoportnak milyen az érdeklődési köre és a foglalkozásukhoz is közel szerette volna hozni a múzeumot. Így a következő sorozatot állította össze

a hallássérülteknek:

  • Mit rejt a föld mélye? – régészeti ásatások Jász-Nagykun-Szolnok megyében
  • Cserépdarabokból „születő” ezeréves tárgyak – a restaurátorműhely feladatai
  • A fazekasság rejtelmei – a népművészeti kiállítás fazekasműhelye
  • A tulipános ládától az intarziás díszítésig – a fabútorok restaurálása
  • „Múzeumot álmodtam” – a Damjanich János Múzeum története dióhéjban

a látássérülteknek:

  • Eleink is ettek-ittak – ősi cserépedények és kultikus tárgyak
  • Aranyszőrű báránykám – a szűcsműhely titkai (népművészeti kiállítás)
  • Az agyagtól a figuráig – saját kezű alkotások
  • A gyapjútól a fonalig – a fonás-szövés alapjai
  • Miből születik a művészet? – képzőművészeti tárgyaink

A programról rendszeresen hírt adott a helyi televízió, egy-egy fotós és rádióriporter is. A résztvevők és a kollégák lelkesedésének köszönhetően havi rendszerességgel tartanak foglalkozásokat látássérülteknek.