belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Biblia Scripta – Az Írás a középkorban

Biblia Scripta – Az Írás a középkorban


Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatra beadott kezdeményezés címe: Biblia Scripta – Az Írás a középkorban - múzeumpedagógiai foglalkozás a 2010. évi időszaki kiállításhoz

A pályázó: Magyar Bencés Kongregáció Pannonhalmi Főapátság, Tricollis Tárlatvezető Iroda

A kezdeményezés tartalma:

Évek óta terveztük, hogy ne csak az apátsági látogatást, hanem a minden évben megrendezendő időszaki kiállításunkat is múzeumpedagógiai foglalkozás keretében mutassuk be. Célunk volt az is, hogy alkotó munkát csempésszünk a foglalkozásba, melynek maradandó eredményét a diákok hazavihessék.

A kiállításban interaktív tárlatvezetés keretében a középkori kódexírás és kódexkészítés mozzanatait jártuk körbe: Mi a kódex? Melyek voltak a kódexkészítés alapanyagai és eszközei, és hogyan állították elő ezeket? Mely munkafázisok során készült el a kódex? Milyen írástípusokat használtak? Hogyan díszítették a sorokat, az oldalakat, a kötést? Két eredeti műtárgyat: egy 13. századi Bibliát és a 16. századi Pannonhalmi Evangelistariumot vizsgáltunk meg.

Az ismertetés és beszélgetés után alkotó munka következett: a 4-5. osztályos diákok a kódexkötés díszítésénél használatos nyomódúcot készítettek; az idősebbek kipróbálták a lúdtollal való írást: középkori "névjegykártyát" írtak és díszítettek.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

Az apátsági látogatáson túl külön programként lehetett igényelni az időszaki kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozást. Előzetes bejelentkezés alapján 23 napon, 28 csoport, 621 fő részére tartottuk meg a foglalkozást, ebből 3 csoport igényelt nyomódúc készítést, a többiek névjegykártyát készítettek. Az általános és középiskolás csoportokon túl egy felnőtt csoport is kérte a foglalkozást, és nagy örömmel és aktivitással vett részt rajta.

A kezdeményezés múzeumi, kiállítási háttere:

Pannonhalmi Főapátság, Biblia Scripta – Az Írás a középkorban c. időszaki kiállítás

Célcsoport: Általános iskolás (4. osztálytól kezdődően) és középiskolás korosztály

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Történelem:

  • 6. osztály: Középkori keresztény egyház, szerzetesek, kolostorok, kolostorok világa, oklevelek
  • 9. osztály: A korai feudalizmus története Európában: szerzetes, kolostor, bencés rend
  • Az érett középkor: A középkor művelődése
  • Az Árpád-házi királyok kora: Az Árpád-kori kultúra
  • Magyarország a 14-15. században: Kultúra és művelődés

Magyar nyelv:

  • 9. osztály: A magyar nyelvtörténet korszakai, írásos emlékek: A szórványemlékek és kódexek feldolgozása otthoni projektmunkával

Rajz és vizuális kultúra:

  • egyszerű, természetes anyagok használata; ősi technikák megismerése
  • 8. osztály: Az építészeti tér és stílus, az épület, az életmód és a hely összefüggése

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok:

A foglalkozáson: kinyomtatott karoling minuszkula abc, valamint folyó szöveg íráskép szintén ebben a betűtípusban.

A feldolgozó órára összeállított foglalkoztató füzet a 11-18 éves korosztály számára, a kiállítás témájához kapcsolódó feladatokkal. A feladatok nehézségi fokát csillaggal jelöltük, így korosztálynak és a csoport adottságainak megfelelően tud választani belőle a pedagógus. A feladatok közös munkavégzésre, de önálló munkavégzésre is alkalmasak.

A füzethez megoldókulcsot, valamint a kiállítás katalógusát is adtunk a pedagógusnak.

Internet:

A ráhangoló órára: a kiállítás összefoglaló anyagát e-mailen küldtük el a csoportnak a bejelentkezés visszaigazolásakor.

Digitális, multimédiás eszközök:

A kiállításban két érintőképernyős számítógép, melyek segítségével a kódexek lapozhatóvá váltak. Egy feladat is kapcsolódott hozzá: az egyik kódexben neveket, a másikban ismert egyházi ünnepeket ábrázoló miniatúrákat kellett keresni.

A kiállítás bezárása után az átdolgozott programhoz egy rövid vetítést állítottunk össze digitalizált kódexlapokból.

Szerszámok, nyersanyagok:

A felsős programhoz: lúdtoll, fekete, piros, kék és zöld tinta, pergamen hatású névjegykártyapapír felnegyedelve, piszkozatpapír, ceruza, vonalzó

Az alsós programhoz: kb.5 cmhosszú, pár cm átmérőjű farudacskák, színes dekorgumi, papír, ceruza, vonalzó

Demonstrációs tárgyak, műtárgymásolatok:

A kiállítás bezárása után az átdolgozott programhoz a Pannonhalmi Evangelistarium hasonmás kiadása.

Filmek, hangzóanyagok:

A kiállításban rövid film a két kiállított kódexről.

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek:

lenszütyők fiúk és lányok számára, amelyben elrejtettünk latin hangzású vicces beszélő neveket. Ezeket húzták ki a fiatalok, s így egy kis szerepjáték is segítette a munkát.

A megvalósítás eddigi tapasztalatai:

A programot a kiállítás fennállása alatt meglepően sok csoport igényelte. Mind a diákok, mind a pedagógusok örömmel és odaadással vettek részt rajta. Több csoport nem tartott ráhangoló órát, ám volt olyan csoport is, aki előzetesen is dolgozott: színes iniciálékat, egyedi kódexlapokat készítettek a diákok, igényesen összefűzték és magukkal hozták.

Örömmel és megnyugvással vettük tudomásul, hogy végre olyan programot találtunk, amely kimondottan tetszik a középiskolás korosztálynak, komolyan veszik, és ugyanakkor örömüket lelik benne.

Népszerűsége miatt a programot a kiállítás bezárást követően is fenntartottuk. Digitális anyagot állítottunk össze a kódexlapokból, hasonmás kiadást kölcsönöztünk a könyvtárból – ezt használtuk bemutató anyagként. A munkát egyszerűsítettük: színes tintával, lúdtollal díszes iniciálét készítenek a diákok. A foglalkozást beépítettük a középiskolás foglalkozásba és több ünnepi programunkba pl. a Márton-napi és a Pünkösdi családi programba.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Szerettük volna, hogy a diákcsoportok az időszaki kiállításon ne csak átrohanjanak, hanem nézzék meg azt; hogy a diákok alkotói munkát végezzenek és munkájuk eredményét magukkal vigyék; hogy a diákok közelebb kerüljenek a bencés szerzetesek gondolkodásához, mindennapi tevékenységéhez – múltban és jelenben.

Elképzeléseinket jelentős mértékben sikerült megvalósítanunk. Nyilvánvalóan nem minden diákcsoport kérte ezt a foglalkozást, de mivel a tárlatvezetők felkészültek voltak, így a programot nem igénylő csoportoknak is segíteni tudtak.

Meglepetten és örömmel tapasztaltuk, hogy az alkotói munka felszabadult és koncentrált volt, fegyelmezési probléma csak a 4. osztályosoknál fordult elő. Mindenki azonosult a feladattal – még azok a diákok is, akiknél nem tartottak ráhangoló órát -, gondolkodott és a látottakból, hallottakból kiindulva, ihletett merítve egyedit alkotott. Ott és abban a pillanatban érezhetően mindenki jelen volt és maga volt: tanúsítják ezt az elkészített kártyácskák is.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.


Nyitólap

eseménynaptár


  FEB 18
  hétfő
 
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában 2. hét (MM120T)
  FEB 18
  hétfő
 
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek 2. hét (MA30T)
  FEB 20
  szerda
 
A hálózatépítés stratégiái – olvasókör a Kassák Múzeumban II.
  FEB 20
  szerda
 
A modern háztartás születése • könyvbemutató
  FEB 21
  csütörtök
 
Digitális játékok - játékos ismeretátadás
  FEB 21
  csütörtök
 
Értékeld a látogatót! – Szakmai fórum természeti és kulturális területeken dolgozóknak
HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728

FEBRUÁR

20

SZERDA

legfrissebb híreink


2019. 02. 05.
Megjelent a European Museum of the Year Award felhívása!
2019. 01. 16.
Versenyben a Ludwig Múzeum az év legjobb kortárs művészeti tárlata díjért!
2019. 01. 15.
Ajánljuk a 2018. évi VII. Országos és III. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia konferenciakötetét
2018. 11. 28.
Sopronban is tartjuk a frontot!
Magyar Múzeumok


2019. 02. 19.
A modern háztartás születése • Modern Alap Gasztronómia • Klezmer kóstoló
2019. 02. 19.
Van Dyck remekműve a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében
2019. 02. 18.
IV. Így neveld a hagyományőrződet! – A motiváció fenntartása
2019. 02. 18.
Múzeumi játékmustra
Skanzen hírek


2018. 12. 12.
Kis karácsonyfa történelem a SkanzenBlogról
2018. 12. 12.
Skanzen és New York - kiállítás nyílik régi korok karácsonyáról
2018. 11. 16.
Nyisztor Tinka a Szennai Skanzenben
2018. 10. 18.
A mi 56-unk a Skanzenben