belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Elsőként Magyarországon

Számos területen a Szabadtéri Néprajzi Múzeum (SZNM) Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) úttörő jellegű, kezdeményező tevékenységet végez Magyarországon. Ezeket szedtük egy csokorba.

Az SZNM-MOKK

  • elsőként végzett Magyarországon a hazai iskolák és a múzeumok együttműködésének gyakorlatát feltáró, hiánypótló jellegű alapkutatásokat,
  • elsőként vált akkreditált felnőttképzési intézménnyé a hazai muzeális intézmények közül,
  • elsőként fejlesztett ki akkreditált e-learning képzést a hazai múzeumok között,
  • több tematikában elsőként indított el Magyarországon akkreditált továbbképzést múzeumi szakembereknek és pedagógusoknak, ilyen például a múzeumi vezetőképzés, a fogyatékossággal élő látogatók múzeumi fogadásának módszertanát oktató képzést, az iskolabarát múzeumi környezet kialakításával foglalkozó képzést, a múzeumi kiállításrendező képzést, továbbá a múzeumi kommunikáció,
  • elsőként hozott létre országos koordinátori hálózatot, amely több más, a múzeumi szakágban dolgozó szervezet számára is mintaadóként szolgált.
Ezeken kívül számos olyan kezdeményezése is volt, amely jelentős lendületet adott a múzeumpedagógiának, és pozitív kihatással van a múzeumok és oktatási intézmények kapcsolatára:
  • Az online formában elérhető és több szempont szerint kereshető Múzeumi a'la carte az első olyan, és jelenleg is egyedülálló adatbázis, amely a pedagógusoknak nyújt segítséget megfelelő korcsoportnak tantárgyhoz kapcsolódó kiállítás és múzeumi program megtalálásában (A nemzetközi AVICOM díj odaítélésének indoklásában is kiemelték ezt a felületet - link:http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-a-la-carte.html )
  • Az Országos Múzeumpedagógiai Konferenciát a SZNM-MOKK indította el 2009-ben, és rendezi meg azóta minden évben.
  • Életre hívta a múzeumok és a köznevelési intézmények közötti szervezett együttműködést: a MOKK irányításával a múzeumi koordinátorok dolgozták ki és indították el Magyarországon. (5 év alatt közel 600 koordinátori rendezvényt szerveztek a pedagógusok részére, hogy megismertessék velük a múzeum, mint iskolán kívüli oktatási helyszínben rejlő lehetőségeket és feltárják az együttműködési lehetőségeket.)
  • A budapesti múzeumpedagógusok hálózatépítő fórumát, a több éve futó Múzeum Körút című szakmai műhelysorozatot a MOKK egyik múzeumpedagógiai szakkoordinátora hívta életre.
  • Az önkéntes, nyugdíjas tárlatvezető képzést egyik Csongrád megyei múzeumi koordinátorunk dolgozta ki és indította el a Szegedi Önkéntes Központtal, amely módszertant azóta az ország számos múzeuma átvett.