belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Beszámoló a „Szórakoztatva tanulni, tanulva szórakozni- Projektmódszer a múzeumpedagógiában” című 60 órás májusi képzésről

Képzéseink előkészítésekor nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minél tartalmasabbá tegyük a tananyagot, az előadásokat és a foglalkozásokat pedig még érdekfeszítőbbé, éppen ezért a korábbi képzések hallgatóinak visszajelzéseit – az általuk kitöltött elégedettségi kérdőíveket -, hasznos tanácsait, észrevételeit mindig beépítjük a következő foglakozásokba. A folyamatosan változó múzeumi élethez illeszkedve a rendszeresen frissülő oktatói gárda időről-időre megújítja előadásai témáját, módszertanát.

A legnagyobb érdeklődésre mindig a gyakorlati foglakozások tartanak számot, ami érthető is, hiszen a múzeumpedagógusok elsősorban azért jönnek el a Skanzenbe a kétszer három napos képzésre, hogy feltöltődve, azonnal használható ötletekkel térjenek vissza saját múzeumukba.

Beszámoló a „Szórakoztatva tanulni, tanulva szórakozni- Projektmódszer a múzeumpedagógiában” című 60 órás májusi képzésről

Azonban a gyakorlat elméleti megalapozottság nélkül esetlegessé válhat, ezért a rövid elméleti bevezető most sem maradhatott el. Dr. Bereczki Ibolya a 21. századi múzeumok szerepéről beszélt, a múzeumok hármas feladatáról, és a múzeum oktatási koncepciójáról. Káldy Máriától megtanulhatták a hallgatók, hogy készítsék el kiállításaik hasznosítási tervét, majd jó gyakorlatokat, hasznosítható hazai és nemzetközi példákat vettünk számba. A projektmódszer alapjait dr. Vásárhelyi Tamástól sajátíthatta el a képzés során valódi csapattá összekovácsolódó csoport.

A gyakorlati foglalkozásokból nehéz lenne kiragadni a legsikeresebbeket, mert minden egyes gyakorlatról a legjobb visszajelzéseket kaptuk, mégis úgy tűnt, hogy a hallgatók legnagyobb érdeklődése talán a drámapedagógiai foglalkozásokon nyilvánult meg (pl. Molnár József: A felnőttkor küszöbén című előadásán).

Beszámoló a „Szórakoztatva tanulni, tanulva szórakozni- Projektmódszer a múzeumpedagógiában” című 60 órás májusi képzésrőlA drámapedagógiai gyakorlat, melyet Sándor Zsuzsa vezetett, annyira népszerű volt, hogy a csoport maga is létrehozott egy előadást Ház a kutyában, kutya a házban címmel. A fergeteges humorú darabot Boros Ágnes, a salgótarjáni Dornyai Béla Múzeum múzeumpedagógusa írta, de az ötletgazdák között a Skanzen múzeumpedagógusa, Kustánné Hegyi Füstös Ilona mellett meg kell említeni Dr. Vásárhelyi Tamást is, aki a képzésen tartott előadásán az együttműködés fontosságát kidomborító feladatot adott a résztvevőknek.

A korábbi képzéseinkhez hasonlóan ezúttal is ellátogattunk más múzeumokba is, azért hogy a hallgatók a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban rejlő számtalan lehetőségen túl testközelből ismerkedhessenek meg zárt terű múzeumok múzeumpedagógiai kínálatával is. Így jutottunk el a Magyar Természettudományi Múzeumba, ahol Holler Judit és Hartmann Éva vezetésével bepillantást nyertünk a múzeum kivételes adottságokkal rendelkező Közönségszolgálati Osztályának munkájába. A különböző korosztályoknak készült tematikus foglalkoztató termekben átélhette a csoport az iskolásoknak szóló programok által nyújtott felfedezés élményét.

Másik külső helyszínünk ezúttal is Petőfi Irodalmi Múzeum volt, ahol a Petőfi állandó kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozást mutatta be a gyakorlatban Jakab Éva, majd átsétáltunk az Ady Endre Emlékmúzeumba, és itt is megbizonyosodhattunk arról, milyen közel hozhatja a foglalkozáson résztvevőkhöz a múlt irodalmi és történelmi eseményeit.

Várakozásaimon felül gazdagodtam tudásban, élményekben. Szakmailag maximálisan felkészült, hiteles előadókat hallgathattunk, kitűnő, baráti légkörben” – összegezte a képzésen szerzett élményeit az egyik résztvevő.

Egy másik hallgató lelkes visszajelzése:

Őszintén hálás vagyok ezért a 60 óráért. Nemcsak a témák összeállítása miatt, hanem a szeretet és az odafigyelés, a magas színvonalon előadott foglalkozások és az önzetlen segítés, ami áthatja a Szabadtéri Néprajzi Múzeum minden szakemberét.”

Beszámoló a „Szórakoztatva tanulni, tanulva szórakozni- Projektmódszer a múzeumpedagógiában” című 60 órás májusi képzésről

A képzés lezárulásával tehát elmondható, hogy mindenki megkapta a maga útravalóját: a MOKK és a képzés szervezője a résztvevők kimagasló aktivitásából és őszinte visszajelzéseiből töltekezve folytathatja további képzései szervezését.

Andrikó Katalin

oktatási referens


Nyitólap

eseménynaptár


  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 18
  szerda
 
EGY ÚJ ÉVTIZED KÜSZÖBÉN C. Múzeumi információs nap
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  SZEP 27
  péntek
 
Csongrádra megy a Múzeumi Játékmustra
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

AUGUSZTUS

25

VASÁRNAP

legfrissebb híreink


2019. 08. 13.
Megváltozik az élet a Múzeumi Nívódíjtól?
2019. 07. 24.
Képzés a legmodernebb formában, a hatékony múzeumhasználatért
2019. 07. 19.
Tanulmányút Észtországba a Cselekvő Közösség projekttel augusztus végén
2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
Magyar Múzeumok


2019. 08. 24.
Hogy állunk önkéntesekkel? - Körkép a hazai múzeumi önkéntességről
2019. 08. 24.
Hogy állunk önkéntesekkel? - Körkép a hazai múzeumi önkéntességről
2019. 08. 24.
Több mint ezer település, közel félezer újjáéledő közösség
2019. 08. 23.
Savaria Underground
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben