belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A részletes konferenciaprogram és a regisztrációs felület itt érhető el.

Ízelítő a XVI. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó workshopjairól (2018)

I. Generációs foci workshop

Helyszín: Aba-Novák Agóra Kulturális Központ

Molnár Melinda, Vechiculum-ház, Közérdekű Muzeális Gyűjtemény, Múzeumpedagógiai Tagintézmény, Besenyszög

Besenyszögön aktív civil szervezeti élet folyik. Egyik szervezet a Besenyszögi Sport Egyesület, ami az 1950-es években alakult, és 1962-ben Besenyszögre került körzeti orvos, Dr Varga Ferenc -mint edző is- virágoztatta fel a csapatot, és szervezte meg a rendszeres edzéseket. 1972-ig tartó munkássága sok futballistát és futballrajongót eredményezett, aminek kiváló folytatója volt Fazekas Sándor tornatanár a 2000-es évek közepéig. Az elektrotechnika fejlődésével fordított arányban a futball -és más sportok- iránti érdeklődés is erősen csökken.

A Vehiculum-Ház kutatásokat végzett a Besenyszögi Sport Egyesület történetéről: dokumentumok (levelek, oklevelek, újságcikkek, fotók) interjúk állnak rendelkezésünkre. Kutatásunkból kiderült, az 1960-as évektől családokban öröklődik a "focirajongás" (Tábori programunkban is szerepel régi focistákkal való találkozás, akik mesélnek az edzésekről és csapatmunkáról.)

A futball iránti érdeklődést a Generációs focimeccsek megszervezésével szeretnénk segíteni, melynek szabályai: az összes jelentkezőszám megfeleződve teszi ki a 2 csapatot; a csapatok elosztásában családok együttléte fontos (nagyapa-fiú-unoka, testvérek, unokatestvérek, anya-gyermek stb.); nemtől, kortól függetlenül; a csapatok kialakítása a meccs előtt közvetlenül történik, melyben figyelemmel vagyunk a családi kapcsolatokra, korok, nemek egyenlő elosztásába.

A meccset 2x30 perces félidőkkel, félpályán játsszuk. A meccs végén közösen elfogyasztunk egy, erre az alkalomra készített tortát. A Generációs foci megszervezése a Vehiculum-Ház és Besenyszögért Alapítvány összefogásával jön létre. A workshopon a sport egyesület történetéből fotókat, dokumentumokat mutatunk be. Filmrészletek és fotók láthatóak generációs focimeccsekből. Futball-generációkat szervezünk oda, akikkel beszélgetési lehetőség lesz a generációs futballról.

II. Márton-napi foglalkozás

Helyszín: Aba-Novák Agóra Kulturális Központ

Harangozóné Tóth Éva, múzeumpedagógus, Kunszentmártoni Általános Művelődési Központ intézményegysége, Helytörténeti Múzeum, Kunszentmárton

Bíró Piroska, mesterpedagógus, Kunszentmártoni Álatlános Művelődési Központ Deák Ferenc utcai Óvodai egysége, Kunszentmárton

Foglalkozásunkat ajánljuk mindazoknak, akik szeretnének megismerkedni azzal az egyedi múzeumi óvodai programmal, amely egymás pedagógiai módszereire épül (óvodai és múzeumpedagógiai), és együttesen fejti ki hatását a gyermekek személyiségfejlődésére.

A workshopon a szakmai programunkból a Márton-naphoz kapcsolódó projekt feldolgozását mutatjuk be a hozzá kapcsolódó történetekkel, helyi hagyományokkal, szokásokkal. Elsődleges célunk, hogy bemutassuk azokat a lehetőségeket, amely segítségével meg tudjuk alapozni a családokhoz, a közvetlen környezetükhöz való pozitív érzelmi viszonyulást, az értékmegőrzést, és az identitástudat megalapozását. Ezen túl feltárjuk a múzeum és óvoda kapcsolatrendszerének sokszínűségét, amellyel változatossá, sokoldalúvá teszi a szakmai program megvalósítását. Bemutatóinkon interaktív formában ismerkedhetnek meg szakmai tevékenységeinkkel, és azokkal az eszközökkel, tárgymásolatokkal, amelyet a fejlesztő munkánk során használunk fel. Reményeink szerint a jó gyakorlat bemutatásával ötleteket, tapasztalatokat nyújthatunk a szakmai konferencia résztvevőinek, amelyet fel tudnak használni mindennapi tevékenységeik során.

III. Lámpásként a Tiszazugban – Aba-Novák Agóra Kulturális Központ

Helyszín: Aba-Novák Agóra Kulturális Központ

Béres Mária, Tiszazug Földrajzi Múzeum, Tiszaföldvár

„Gárdonyi szerint a család „olaj az élet lámpásában.” Múzeumi munkánk során a különböző generációkat, családokat segítő és összetartó erőként, helyként törekszünk tevékenykedni, mintegy „lámpásként”. Milyen formái szilárdultak meg ennek a tevékenységnek az elmúlt években intézményünkben? Hogyan kapcsoltuk össze az Iskolai Közösségi Szolgálatot, az első munkahelyi tapasztalatnak minősülő nyári diákmunkát, az Erzsébet a Kárpátmedencei Gyermekekért Alapítvány által támogatott Napközi Erzsébet Tábori programokat? Hogyan alkalmazzuk – az országban egyedüliként az Erzsébet tábori programot – múzeumi környezetben? Miként tudnak középiskolás diákok, egyetemista gyakornokok és kisgyermekeket nevelő, dolgozó felnőttek a nyári tábor ideje alatt együttműködni? Hogyan lehet elérni, el lehet-e érni, hogy a program minden érintett fél számára sikerélményt jelentsen? Milyen múzeumi módszereket alkalmazunk a táboraink és családi programjaink során? A workshop során bemutatjuk az előkészítés folyamatát, az elmúlt évek tapasztalatait és a résztvevők is kipróbálhatják az egyes tevékenységi formákat.

IV. A nagy halfogás ünnepe

Helyszín: Tabáni Tájház

Péterné Mocsáry Magdolna és Horváthné Papp Andrea, Tabáni Tájház, Szolnok

Nemes Tekla Luca meséje nyomán saját élményű, interaktív mese-kalandra hívjuk a kedves érdeklődőket! A fantázia, és a jobb agyfélteke kreatív megmozgatása során olyan meséket szövünk, amelyek a belső világunk tükrei. Nemcsak kreatív hanem igazi emberi utazás lesz!

A mese a Tabáni Tájházhoz, és a Tisza vidékéhez kötődik.Tartalmazza a kiállítás tárgyait is, egy montázs formájában meg lehet jeleníteni,dramatikus elemekkel.Változatos anyagokból, különféle technikákból áll majd össze a történet, színpadi elemekkel ötvözve. A történet szárnyaira kelünk, egészen saját belső világunkig utazunk.

Tölts velünk egy szép örömteli délutánt. Szárnyalj Velünk!

V. Hagyomány a modernségben – CsabArt: Békéscsaba művészetének progresszív irányai és eredményei

Helyszín: Szolnoki Galéria

Csiszár Róbert, Szolnoki Galéria, Szolnok

A CsabArt a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum időszaki kiállítása a Szolnoki Galériában. A tárlathoz a múzeumpedagógiai programot a középiskolás korosztály számára Csiszár Róbert, a Damjanich János Múzeum Művészettörténeti Osztályának múzeumpedagógusa dolgozta ki, és olyan kérdésekre keresi a választ, hogy mely művészettörténeti korokban mi számít modernnek, hogyan lesz a modernségből hagyomány, és mennyiben szolgálja a hagyomány a modernség és az újizmus kifejlődését. Hogyan lehet felismerni egy művészeti alkotásban a hagyománynak és az újításnak a jellemzőit, motívumait.

VI. Iskolai utazó kiállítás, Zárt ajtók mögött

Helyszín: Aba-Novák Agóra Kulturális Központ

Méri Tibor, Damjanich János Múzeum

Mi a múzeum? Kik dolgoznak ott, és mi a feladatuk? Hogyan kerülnek be tárgyak vagy fontos dokumentumok a múzeumba, és mi lesz a további sorsuk?

Évtizedes tapasztalat, hogy a diákok és a felnőttek jelentős része nem tudja, hogy a muzeális intézmények dolgozói mivel foglalkoznak pontosan, és nem ismerik a településükön működő múzeumok történetét. A Damjanich János Múzeum modern tablórendszerére épülő vándorkiállítás saját fotóanyagán keresztül próbál választ adni ezekre a kérdésekre.

VII. „Szép menyecskék varrták fehér patyolatból” – A magyarországi fehérhímzések típusai

Helyszín: Damjanich János Múzeum

Tóth Zsanett, Damjanich János Múzeum, Szolnok

2018 szeptemberében nyílt meg a „Szép menyecskék varrták fejér patyolatból”. A magyarországi fehérhímzések típusai című új időszaki kiállításunk, amelyhez múzeumpedagógiai foglalkozás is készült. A Workshop lehetőséget nyújt a kiállítás közönséghasznosítási programjainak, valamint a hozzá készült múzeumpedagógiai foglalkozások megismerésére. A foglalkozások egy része néprajzi ismereteken alapuló feladatokból, más része kreatív alkotó tevékenységből áll. A résztvevők megismerhetik a kenderfeldolgozás állomásait, különböző textíliák mindennapokban való hasznosítását, a stafírung összeállítását.

VIII. „Szolnok Orbis pictusa” – A Szolnoki Művésztelep története a Szolnoki Képtárban

Helyszín: Damjanich János Múzeum

Pató Mária és a Gördögök Kerékpáros és Szabadidős Sportegyesület tagjai, Damjanich János Múzeum, Szolnok

Furcsa kép fogad, elsőre káosznak tűnik: érdekes dobozok össze-vissza elhelyezve a Szolnoki Képtárban, a gyerekek pedig idei-oda futkosnak. Azonban hamar kiderül, hogy korántsem káoszról van szó, hanem nagyon is megtervezett, pontosan felépített múzeumpedagógiai órát látunk – csak másképp, mint ahogy megszokhattuk. A térben elhelyezett különböző eszközök tesztpontok, a gyerekek pedig nem össze-vissza rohangálnak, hanem kérdéssor alapján keresik a sorszámokkal és válaszokkal ellátott pontokat. Több ilyen pont van elhelyezve a teremben, amelyek a Szolnoki Művésztelep történetének egy-egy érdekes momentumára, alkotójára, képzőművészeti alkotására hívja fel a figyelmet.

Mind a 8 választható workshop időtartama 30-40 perc.

A workshopokon való részvételhez előregisztráció szükséges, a férőhelyek száma korlátozott.