belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Jó időben, jó kis helyen - pedagógusokat képeztünk

Tömeges érdeklődés mellett valósult meg a szentendrei Skanzenben a pedagógusokat a múzeumhasználtra ösztönző, gyakorlati terepmunkával társított kétnapos továbbképzés.

Pedagógusok múzeumhasználati és múzeumpedagógiai módszertani alapképzése címmel tartott 80 pedagógus részvételével szakmai továbbképzést 2018. április 7-én és 14-én a szentendrei Skanzenben a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretében.

A 2 milliárd forint összköltségvetésű, 2017. február 1. és 2020. január 31. között a hazai múzeumi és könyvtári szakma megújítását megvalósító kiemelt uniós projekt jóvoltából a pedagógusok ingyenesen vehettek részt a 30 órás blended ( 15 óra tantermi és 15 óra e-learning) képzésen.

A résztvevők első sorban Pest megyéből és Budapestről érkeztek a PAT által akkreditált, ezáltal pedagógusok továbbképzési rendszerében 30 órát érő továbbképzésre, de a környező megyékből, így például Komárom – Esztergom megyéből, sőt Veszprém megyéből is képviseltették magukat a múzeumhasználat iránt érdeklődő pedagógusok. A képzésre történő előzetes jelentkezéskor részletesen ki kellett fejteniük azt, hogy milyen indíttatásból és milyen elvárásokkal kívánnak részt venni a képzésen. A változatos motivációkról írásunk végén idézünk néhány szemléletes példát a képzés résztvevőitől.

Jó időben, jó kis helyen   - pedagógusokat képeztünk

Az eredetileg maximum 20 résztvevőre tervezett képzés iránt támadt többszörös igény a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt A mi múzeumunk c. múzeumi komponensének képzési csoportját is meglepte, ám a fokozott igényekre rugalmasan reagálva a négyszer nagyobb közönség részére is sikeresen szervezték meg és bonyolították le a két szombati napon megvalósult továbbképzést.

Az első szombati képzési napon előadás formájában kaptak elméleti áttekintést a résztvevők, akik legalább akkora lelkesedéssel vettek részt a következő szombaton tartott gyakorlati foglalkozásokon is. A második alkalommal pedig a 60 hektáros természetvédelmi környezetben található Skanzen és a korosztályonkénti bontásban, kisebb csoportokban zajló terepmunkát mentoráló Skanzenes múzeumpedagógus munkatársak (Bardócz-Tódor Enikő, Bokonics-Kramlik Márta, Kustánné Hegyi-Füstöt Ilona, Molnár József) valamint a MOKK budapesti múzeumi koordinátora, az e-learning tananyagot kidolgozó Joó Emese és 3 pedagógus kolléga (Makány Beáta, Szabó Balázsné, Takács Tünde) biztosította a hiteles szakmai útmutatást és az inspiráló, élményszámba menő oktatási környezetet. Csoportmunka keretében, a kooperatív tanulás módszereivel élve a pedagógus résztvevők a Skanzen egy-egy tájegységét fedezték fel, a helyi múzeumpedagógusokkal együtt megtekintett múzeumpedagógia tartalmak alapján pedig az volt a feladatuk, hogy egy jövőbeni múzeumlátogatást tervén ötleteljenek. Mindezt bizonyára jól szolgálta az is, hogy – az egyik résztvevőt idézve – „…az előadók lelkesedése magával ragadott...”.

Jó időben, jó kis helyen   - pedagógusokat képeztünk

Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy ez egy modellkísérlet volt, a képzés szándéka szerint nem csak a szabadtéri, néprajzi profilú muzeális intézmények pedagógusok által történő használatára kíván ösztönözni és felkészíteni, hanem mindenfajta múzeumtípushoz fogódzókat nyújt az erre fogékony pedagógusok számára.

A képzés résztvevőitől beérkezett online elégedettségi kérdőívek tanúsága szerint is hasznosnak bizonyult a képzés, az elméleti illetve az e-learning formában megszerezhető ismeretekhez képest inkább a helyszínen megszerezhető, átélhető gyakorlati feladatok nyerték el a résztvevők tetszését.

Jó időben, jó kis helyen   - pedagógusokat képeztünk

„Nagyon sok hasznos információt tudtam meg a múzeumlátogatásokkal kapcsolatban általában, és konkrétan a Skanzennel kapcsolatban, ami új volt számomra, és nagyon fontos, hasznos. Összegezve láttam, hogy mi mindenre kell figyelni, ha múzeumba viszem a gyerekeket” – válaszolta az egyik résztvevő a szervezők arra vonatkozó kérdésére hogy megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat.

A képzés jelenleg még nem zárult le, a résztvevők 15 órányi e-learning képzés elvégzésével és egy tetszőleges múzeumba irányuló látogatás komplex megtervezését tartalmazó dolgozattal mélyítik el a kontaktórákon szerzett ismereteket.

A Pedagógusok múzeumhasználati és múzeumpedagógiai módszertani alapképzése c. képzés első turnusa 2018 februárjában valósult meg Pécsett, a harmadik, egyben utolsó turnusra pedig Debrecenben fog sor kerülni május 12-én és június 2-án, de a tervek között szerepel a szentendrei képzés újbóli indítása.

További jó hír, hogy hamarosan e-learning formában is várható a képzés indítása, bővebb információ az alábbi linken érhető el ezzel kapcsolatban:

http://mokk.skanzen.hu/pedagogusok-tovabbkepzese-muzeumhasznalat-2-pedagogusoknak.html

*

Jó időben, jó kis helyen   - pedagógusokat képeztünk

Idézetek a képzésre jelentkezőktől arról, hogy miért tartották fontosnak a képzés elvégzését:

„Hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozom, számukra szeretném megmutatni a múzeumot, egy olyan helyet mellyel nagy részük sohasem találkozott.”

„Szeretném az óvodás korosztálynak a kultúrát szakszerűen közvetíteni. Ez az a korosztály, ahol az élménypedagógiai eszközök alkalmazása segítségével a gyerekeket sikerülhet az ismeretek maximális elsajátításában részesíteni.”

„Szaktantárgyam oktatásában nagyon fontosnak tartom az élmény-, dráma- és múzeumpedagógia eszközeit. Ezt azóta érzem különösen, amióta általános iskolás korosztályt tanítok. Ezen korosztály számára nem a tananyag tényszerű elemeinek átadását érzem elsőrendű célomnak, hanem egy kultúráról, korszakról olyan határozott kép kialakítását, amely a későbbi tanulmányai során segíti a tájékozódásba és nem keveri össze a nyilvánvalóan nem összetartozó történelmi helyzeteket.”

„Nagyon fontosnak tartom a módszertani megújulást. Az életen át tartó tanulást. Igyekszem olyan ismeretszerzési lehetőségeket bevezetni a pedagógiai munkámba, amellyel a 3-7 éves korosztály - vegyes csoportban nevelkedő gyermekek- a magyar népihagyományok mellett, napjaink aktualitásával is ismerkedjenek.”

„Munkám során fontosnak tartom, hogy tanítás folyamata örömszerző legyen a gyermekek számára, hisz hosszú távon így könnyebben tartható fent az érdeklődés. Igyekszem sokszínű, választékos módszertani eszközöket alkalmazni. Úgy gondolom, hogy nagyon élményszerű lehet, ha egy-egy téma feldolgozása során a múzeumok nyújtotta lehetőségekkel is élünk. A múzeumok, kiállítások olyan különleges színteret biztosítanak az ismeretszerzésre, hogy hiba lenne ezeket figyelmen kívül hagyni. Szeretném megismerni és elsajátítani a múzeumpedagógiai módszereket, hogy ezeket az ismereteket beépítve tudatosabban és hatékonyabban tudjak foglalkozásokat szervezni tanítványaim számára.”

„A múzeumpedagógia nagyon jó lehetőség arra, hogy a gyerekekhez közelebb hozzuk a tananyagot. Ha megfogható kipróbálható az, amiről addig a tanár csak beszélt, az érthetőbbé is válik, jobban megragad. Az élményszerű átadásnál nincs jobb módszer és minél szélesebb körben kellene alkalmazni.”

„Számos múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk már részt, ahol a gyerekek lelkesedését látva én is szívesen szerezném meg a magyar kultúrkincsre vonatkozóan is egy-egy ilyen foglalkozás összeállításához szükséges tudást.”

„Oktatói munkám során diákjaimmal évente több alkalommal is eljutunk különböző kiállításokra. E tekintetben igen szerencsésnek mondhatom magunkat. Ezen alkalmakkor azt tapasztaltam, hogy a 14-20 éves korosztályt igen nehéz kimozdítani a passzív szemlélődő helyzetből. Ezen szeretnék értő módon változtatni. Ezért szeretnék már régóta részt venni múzeumpedagógiai képzésen. Az iskolán kívüli, élményalapú ismeretek, tudásszerzés könnyebben és jelentős mértékben beépülnek, nagy szerepük van a kreatív gondolkozás fejlődésében. Ez pedig nélkülözhetetlen a művészeti képzésben. A múzeumokban megszerzett tapasztalatok feldolgozásához azonban szakszerű segítségre van szükség, melyek megvalósításához a megfelelő módszertani ismeretek elengedhetetlenek. Munkám során szeretném a megszerzett ismereteket, élményeket intenzíven beépíteni a mindennapi oktatásba. Ezért kerestem gyakorlatközpontú képzést.”

Fotó: Mondok Ágnes

Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Mondok Ágnes
Fotó: Zádor Viktória

Nyitólap

eseménynaptár


  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 18
  szerda
 
EGY ÚJ ÉVTIZED KÜSZÖBÉN C. Múzeumi információs nap
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  SZEP 27
  péntek
 
Csongrádra megy a Múzeumi Játékmustra
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

AUGUSZTUS

25

VASÁRNAP

legfrissebb híreink


2019. 08. 13.
Megváltozik az élet a Múzeumi Nívódíjtól?
2019. 07. 24.
Képzés a legmodernebb formában, a hatékony múzeumhasználatért
2019. 07. 19.
Tanulmányút Észtországba a Cselekvő Közösség projekttel augusztus végén
2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
Magyar Múzeumok


2019. 08. 24.
Hogy állunk önkéntesekkel? - Körkép a hazai múzeumi önkéntességről
2019. 08. 24.
Hogy állunk önkéntesekkel? - Körkép a hazai múzeumi önkéntességről
2019. 08. 24.
Több mint ezer település, közel félezer újjáéledő közösség
2019. 08. 23.
Savaria Underground
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben