belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Leg, leg, Leg(o): sokoldalú kutató-fejlesztő tevékenység veszi kezdetét a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projektben

2017. május 17-én megtartotta első kutatás-módszertani szakmai napját a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében megvalósuló Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú projekt múzeumi komponensének külső szakértői csoportja. Az egész napos szakmai rendezvényre Szentendrén, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Konferenciatermében került sor. A meghívott vendégek – akik a hazai múzeumi és múzeumpedagógiai szakma jeles képviselői – a nap során a módszertani fejlesztés sikerét megalapozó kutatási irányok közül a szolgáltató múzeum, illetve a kutatásokhoz kapcsolódva kidolgozásra kerülő múzeumi minőségmenedzsment rendszer témáiban mélyedhettek el.

Dr. Bereczki Ibolya, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum ágazati feladatokért felelős főigazgató-helyettese, egyben a projekt szakmai vezetője köszöntötte a megjelenteket. Köszöntőjében arra is kitért, hogy a 2017. február 1. óta futó és összesen 2 milliárd forintból megvalósuló kiemelt projekt, mely rugalmasan adaptálható módszertanok kidolgozásával a hazai múzeumi és könyvtári szakma módszertani fejlesztését hivatott előmozdítani, mennyiben tér el a MOKK által már sikeresen megvalósított korábbi, Múzeumok Mindenkinek Programtól, ami az iskolák és múzeumok együttműködését előmozdítva generált szemléletváltást a hazai múzeumi életben.

Miután a projekt múzeumi komponensének szakmai megvalósító csapata bemutatkozott, Nagy Magdolna, a MOKK megbízott igazgatója, egyben a program projektmenedzsere röviden ismertette a projekt célkitűzéseit, a projektelemek egymáshoz való kapcsolódását és a projekt ütemezését. Hangsúlyozta, hogy kétkomponensű és rendkívül komplex projektről van szó, melynek összetevői Lego kockák módjára több ponton is kapcsolódnak egymáshoz. Elsődleges jelentősége van a külső szakértők bevonásával lezajló négy alapkutatásnak, hiszen ezekhez kapcsolódik majd a hét különféle módszertani fejlesztés, melyeket a projekt keretében megvalósuló 20 mintaprojektben fognak tesztelni, majd összesen 80 muzeális intézmény fogja ezeket alkalmazni, ezen felül a múzeumi szakemberek, illetve pedagógusok számára szervezett 10 féle szakmai továbbképzés tananyagába is beépülnek.

A projekt kutatási és fejlesztési eredményeinek minél hatékonyabb disszeminációjára szakmai rendezvények (módszertani szakmai műhelyek, konferenciák), módszertani kiadványok (kézikönyvek, gyakorlati útmutatók, segédletek), kommunikációs kampány, továbbá az országos hatókörű múzeumi koordinátori hálózat tevékenysége révén is lehetőség nyílik majd.

A projekt szakmai megvalósítói által eddig már megkezdett desktop és online kérdőíves kutatásokról Hadnagy-Portik Piroska, a módszertani csoport vezetője számolt be. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a közel 750 címre kiküldött kétféle kérdőívet a különféle típusú múzeumok közül legnagyobb arányban a területi múzeumok töltötték ki. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a múzeumi minőségmenedzsment rendszerre vonatkozó kérdőív esetében kisebbnek mutatkozott a kitöltési hajlandóság. Az online kérdőívekre adott válaszok kiértékelés után a következő lépést a mélyinterjús kutatások jelentik majd. Ezeknek az előkészítésébe – így a kérdéssor összeállításába – is bevonják a külső szakértőket, akik kérdezőbiztosként 40 hazai múzeumban fognak lekérdezést végezni, majd közreműködnek a végső kutatási jelentés elkészítésénél is.

Kákai-Szabó Szilvia, a projekt módszertani fejlesztésért, minőségbiztosításért és monitoringért felelős munkatársa a fogalomtisztázástól a hazai példákon keresztül a jogi szabályozásig terjedően tartott átfogó előadást a minőségmenedzsment kutatásról. Azt is ismertette, hogy a szakértők milyen komplex módon vehetnek részt ebben a témában.

Turcsányi Lilla mintaprojekt felelős munkatárs érzékletes előadásában kitért rá, hogy a projekt célkitűzéseivel harmonizáló mintaprojektek a hazai múzeumok számára is adaptálható megoldásokat fognak kikristályosítani. Mindebben a külső szakértőkre is jelentős szerep hárul, akik közreműködnek majd a módszertani útmutatók kidolgozásánál, ezáltal a szakmúzeum-pedagógia ügyét is előmozdítják, illetve a nemzetközi és hazai szakirodalmat feldolgozva hozzájárulnak az elméleti keretek tisztázásához.

Az előadásokat követő diskurzus keretében a szakértők feltehették kérdéseiket. Szó esett a mintaprojektek kiválasztásának szempontjairól, az online kérdőívezés tapasztalatairól és arról is, hogy a hazai múzeumok körében milyen fogadtatásra számíthat a múzeumi minőségmenedzsment rendszer, hogyan lehet motiválni iránta a múzeumokat. Ennek kapcsán felmerült még a múzeumok versenyképességének kérdése és a szemléletalakítás szükségessége is.

A Skanzen 50 kiállítás megtekintését és az ebédet követően a nap hátralévő részében world café módszerrel a szakértők közösen, ötletbörze keretében járták körül a múzeumi szolgáltatásokat, a szolgáltató múzeum feltételrendszerét, eszmét cseréltek a múzeumok megítélését, hírértékét illetően, és definiálták, hogy milyen konkurensekkel kell versenyezniük a mai múzeumoknak, és hogy milyen speciális adottságaikat aknázhatják ki a „fogyasztókért” folyó versengés során.

Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs

Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs
Kutatás-módszertani Szakmai Nap - Fotó: Pető Szabolcs

Nyitólap

eseménynaptár


  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
  OKT 22
  kedd
 
Hands On! konferencia Frankfurtban
  NOV 04
  hétfő
 
XI. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI KONFERENCIA
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

JÚLIUS

17

SZERDA

legfrissebb híreink


2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
2019. 06. 07.
Tanúsítványátadó egy egyedülálló, személyre szabott múzeumvezetői képzés végén
2019. 06. 03.
Pont Itt - Ünnepélyes kurzuszáró kiállítás megnyitó a Skanzenben
2019. 05. 29.
Újraindul az ingyenes akkreditált e-learning képzés a pedagógusok tudatos múzeumhasználatáért
Magyar Múzeumok


2019. 07. 16.
Átadták a berlini Múzeumsziget új kapujának számító James Simon Galériát
2019. 07. 16.
Átadták a berlini Múzeumsziget új kapujának számító James Simon Galériát
2019. 07. 16.
Kresz Mária születésének 100. évfordulója alkalmából nyílt életmű kiállítás a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban
2019. 07. 15.
Fantasztikus kincseket találtak a Baradla-barlang mélyén
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben