belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Már nem csak optikai illúzió – Zebra interaktív kiállítótér és Zebra Műtermi Napok

Már nem csak optikai illúzió – Zebra interaktív kiállítótér és Zebra Műtermi Napok


A Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatra beadott kezdeményezés címe: Már nem csak optikai illúzió – Zebra interaktív kiállítótér és Zebra Műtermi Napok

A pályázó: Szépművészeti Múzeum

 

A kezdeményezés tartalma:

A budapesti Vasarely Múzeum interaktív kiállítóterme 2011. elején nyílt meg. Minden korosztály számára érdekes lehet ez a műhely, ahol az installáció idejére 4-8 képet állítunk ki, helyezünk a figyelem középpontjába. Izgalmas háttér információk, kérdések és játékok segítségével hozzuk testközelbe Vasarely munkáit: optikai illúziók, vonalak és színek kavalkádjából bontakozik ki, hogy mi inspirálta Vasarelyt művei elkészítésekor.

Azt szeretnénk, ha minél többen ragadnák meg az alkalmat, hogy vonalzóval, ceruzával és ollóval a kezükben új - Vasarely által inspirált - technikákat próbáljanak ki. A múzeumi interaktivitás lehetőségét, és az erre az interaktivitásra épülő „Zebra Műtermi napokat” felnőtteknek, kamaszoknak és gyerekeknek egyaránt ajánljuk. Ennek megfelelően a hirdetési kampányunk külön-külön mind a három korosztályt megcélozta.

A visszajelzésekből tudjuk, hogy a részt vevő látogatókat inspirálta a környezet, és szívesen fedezték fel újra a kreativitás örömét.

 

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

2011. februárjában rendeztük be a Vasarely Múzeumban az első kísérleti installációt, amely a Térbeli illúziók témája köré szerveződött és 4 műalkotásnak adtott helyet. A teremben a művekhez kapcsolódó változatos feladatokhoz szükséges eszközöket és a játékok útmutatóit helyeztük el. Áprilisig még 2 új installációt rendeztünk be és minden hónap első vasárnapján egy 3 órás Zebra Műtermi Napot tartottunk. Ezeken 180-240-270 látogató vett részt. Végül a Múzeumok Hosszú Éjszakáján, június 24-én megnyílt az első időszaki interaktív kiállítótér.

 

A kezdeményezés múzeumi, kiállítási háttere:

A Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeuma, állandó kiállítás, első terme: Zebra interaktív teremmé vált

 

Célcsoport: Felnőttek, kamaszok és gyerekek (3 +)

 

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Matek:

  • Számok felismerése, számolás
  • Összehasonlítás (méret, alak szerint)
  • Hosszúság mérése vonalzóval
  • Minták felismerése, kirakása, elemzése
  • Fogalmak: méretek, mennyiségek, vonalak (nyitott/zárt/görbe) halmazok, rendszerek (másolása és folytatása) egybevágóság
  • Síkidomok és testek (felismerése, felépítése/tulajdonsága, átalakítása, szerkesztése, szögek/oldalak, konvex/nem konvex, határolt, két sík kölcsönös helyzete, szög mérése és rajzolása, terület felosztása, kitöltése)
  • Szimmetria, tükörkép
  • Optikai illúziók (pl.: Müller-Lyer optikai csalódás, Hermann-rács illúzió, Zöllner-illúzió, Orbison-féle illúzió)
  • Vonalak, szakaszok, egyenesek (metsző, párhuzamos, kitérő)

Környezet:

  • Állatok és tulajdonságaik
  • Földrajz: városok Magyarországon és Franciaországban
  • Közlekedés (metró vonalak, állomások)
  • Tengerpart (homok, kavics)

Rajz:

  • Szín (azonosítása/felismerése) árnyalatok (azonosítása/felismerése, sorba rakása), színkeverés (elmélete/gyakorlata)
  • Festmény- és szoborelemzés (fő témája, kompozíció, tér, színek, nézőpont, fény és árnyék, vonalak, minta, mozgás, anyagok és technikák és kontrasztok),
  • 2D alkotások több eszközzel (ceruza, színes ceruza, fehér rajzeszköz fekete papíron, szimmetrikus ábrázolások, perspektíva rajzolás és szerkesztés, Vasarely „programozás” módszerének alkalmazása, kollázs, festés, kép készítése előre készített síkidomokból, rajzolás tükrökkel, térbeli hatású képek, papírszövés, ujjlenyomat-ábrák)
  • 3D alkotások több eszközzel (mini „plexidobozok” átlátszó fólia + alkoholos filctoll vagy színes átlátszó fólia, dobozok papírból, előre készített kockákból, előre hajtogatott origami elemekből)
  • Háttér információk Vasarely korszakairól, gondolkodásáról, alkalmazott technikáiról. Vasarely idézetek. Kinetikus művészet fogalma és gyakorlata
  • Fantázia állatok ábrázolása
  • Fantázia épületek vagy városok ábrázolása (kockákból/téglatestekből/gömbökből)

Technika:

  • Olló használata (balesetvédelem, vágás, vágás vonal mentén)
  • Körző használata
  • Ragasztás (pontos illesztés)
  • Precíz hajtogatás (pl.: geometria origami készítésben)
  • Anyagismeret
  • Tárgykészítés lépésről-lépésre

Zene:

  • Hangszer azonosítása, megismerkedése
  • Zenehallgatás
  • Hang és ritmus felismerése, utánzása, továbbfejlesztése
  • Megfigyelő-, memória és koncentrációs képesség fejlesztése
  • Zene improvizáció

 

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

1. Ismertető füzet Térillúziók címmel:

A5-ös méretű színes, illusztrált ismertető füzet a művekhez kapcsolódó háttérinformációkkal ( Vasarelyről, a perspektíva történetéről, optikai illúziókról, művészeti technikákról, az axonometriáról). Mindenki szívesen elfogadta, ennek ellenére nem láttuk úgy, hogy beváltotta volna a hozzá fűzött reményeket, ezért új módszereket próbáltunk ki, amelyek alább következnek.

 

2.  Harmincöt magyar-angol Hogyan nézzük a műalkotás – Te mit látsz  című kártya (8 műtárgyhoz, különböző korosztályoknak:  3+, 6+, 9+, 12+, 15+)

A Hogyan nézzük a műalkotás – Te mit látsz kártyák ugyanazt a funkciót töltik be, mint a kérdések és beszélgetős témák a „családi füzetekben.”  A különbség az, hogy minden műhöz több korosztálynak szóló kártya is készült. Például a Zebrák című képhez öt kártyát készítettünk: 3+, 6+, 9+, 12+, 15+ éveseknek.  Az A4-es méretű, laminált kártyák a kiállított műtárgy mellett, egy oszlopon találhatók. Le lehet venni és visszarakni a képnézés után.

 

3.  Leírás nyolc Vasarely képhez magyarul-angolul

Nyolc műtárgy mellett, a falon A4-es méretű felkasírozott habkartonra írtunk háttér információkat Vasarelyről: hogyan dolgozott, a műhelyéről, a konkrét műről illetve a optikai illúzió fogalmakról, amelyek szerepelnek a műveiben.

 

4.  Vasarely idézetek

Négy helyen a kiállításban a falra írtunk egy-egy idézetet Vasarelytől, amelyek konkrétan kapcsolódnak a kiállított művekhez.

 

5.  Leírás egy Vasarely plexidobozhoz

A plexidobozhoz nem készült se kártya se a 2. pontban felsorolt leírást. Helyette, padlómatricára írtuk a háttérinformációt és javaslatokat adtunk a műtárgy megnézéséhez.

 

6. Háttérinformációk a színekről

A3-as és A4-es méretű felkasírozott habkartonra írtunk illusztrált háttérinformációkat ismertebb színárnyalatokról, a komplementer színpárokról, az Itten-féle színkörről, a színkeverésről, a színek lélektani hatásairól.

 

Egyéb foglalkoztató anyag:

1.  Harminc alkotás illetve játék magyar-angol útmutatóval

Minden kiállított műtárgyhoz egy vagy több játékot és alkotás-ötletet találtunk ki.  A kiállítótérben, polcokon, közel a műtárgyakhoz dobozokba elhelyeztük a szükséges útmutatót és kellékeket a játékhoz illetve alkotáshoz.

 

2.  A kiállítótérben három külön felületet alakítottunk ki, ahol a látogatók kiállíthatták a műveiket vagy egy közös alkotáshoz kapcsolódhattak.

- Egy állvány, ahol előre hajtogatott origami elemekből készített szobrokat állíthattak ki.

- Egy keret, ahol fonallal készíthettek közös képet.

- Egy hely, ahol különböző méretű kockákból építkezhettek.

 

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Elértük a kitűzöt céljainkat:

  1. Lehetőséget biztosítottunk arra, hogy az egyéni látogatók, felnőttek, kamaszok és gyerekek egyaránt alkothassanak a múzeumban minden nap, a teljes nyitvatartási időben.
  2. Olyan körülményeket teremtettünk, ahol a látogatók aktív résztvevőkké váltak, szívesen, figyelmesen és hosszabban nézték meg Vasarely műveit így többet tanultak róluk és Vasarelyről is.
  3. Arra inspiráltuk a helyi lakosságot (Óbuda), hogy látogassa rendszeresen a múzeumot.
  4. Sok új játékot és alkotást fejlesztettünk ki minden korosztálynak.

 

Egyéb megjegyzés:

Az elmúlt 12 év tapasztalata, azt mutatja, hogy a Családi Napokon nincsenek egyensúlyban a felnőtteknek és a gyerekeknek szóló alkotási lehetőségek. Szerettem volna többet megtudni arról, hogy a felnőttek és a gyerekek milyen módon tudnának jobban együtt dolgozni. Ez előtt az új kezdeményezés előtt nem tudtam mennyire fontosak a következő dolgok:

  • Célzottan hirdetni a programot minden korosztálynak, a helyi újságban.
  • A program neve legyen semleges, amely minden korosztálynak vonzó.
  • A látogatók fogadásakor elhangzó információk nagy mértékben befolyásolják a látogató viselkedését. 
  • Azt is észrevettük, hogy a felnőttek nagy része szívesen kipróbált olyan dolgokat is, melyeket eredetileg a gyerekeknek szántunk.
  • Mivel a látogatók alapvetően szívesebben veszik a professzionálisan nyomtatott és kasírozott szövegeket a múzeumokban, úgy tűnt, hogy a jobb minőségű installációnak köszönhetően az új kiállítóteret is komolyabban vették a korábbi, ad hoc módon berendezettekhez képest és több időt töltöttek a művek megfigyelésével.

Az ötletek kipróbálásakor mindig új meg új kérdések merültek fel.  Emiatt folyamatosan módosítottuk a felkínált feladatokat és a kiállítótermek berendezését is, hogy a megfelelő megoldást találjuk ki.

 

További tapasztalataink:

  • Mivel a látogatók nem voltak hozzászokva a Hogyan nézzük a műalkotást! című kártyákhoz, néhányan nem is vették el a tartókról, amikor olvasták.
  • Felnőttek, kamaszok és gyerekek gyakran dolgoztak egymás mellett ugyanazon a feladaton, mindenki a saját tempójában, de ugyanolyan élvezettel.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.