belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Tudta-e, hogy van egy Múzeumpedagógiai Nívódíj nyertes program, amelynek a terve a MOKK kommunikációs képzésének egyik záródolgozatában született meg? Részletek itt olvashatók.

Mindenki a maga koktéljának a kovácsa

Példák a Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában (MKO) képzésünk hasznosulására


A Múzeumi Oktatási és Képzési Központ által szervezett Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában című továbbképzéseket kezdettől az az igény hívta életre, hogy a MOKK használható útmutatást adjon ahhoz, hogy a múzeumok, muzeális intézmények minél tudatosabban keverhessék ki saját kommunikációs koktéljukat. A helyi lehetőségekre támaszkodó, ugyanakkor korszerűnek számító múzeumi kommunikációs stratégia kidolgozásával elérhető, hogy a kiszemelt célcsoportok - a sajtómunkatársaktól kezdve a pedagógusokon keresztül a külföldi turistákig - ne csupán becsábuljanak a múzeumba, de jó szájízzel is távozzanak onnan, sőt rendre visszajárjanak repetázni.


A zalaegerszegi Göcseji Múzeum és Falumúzeum a képzésen megszerzett tudás birtokában mert kísérletezni, és úgy tűnik, hogy a képzés által megalapozott elképzeléseik, újításaik rendre beigazolódtak. Azt követően, hogy az intézmény egyik munkatársa, Tisléri-Szigeti Éva 2012-ben elvégezte a Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában című képzést, a múzeum önmaga imázsának és rendezvényeinek tudatosabb kommunikálásába kezdett: tematikus, egy-egy célcsoportra szabott programokban gondolkodott és célzottabban használta a sajtóorgánumokat, sikeresen nyitott az országos médiumok felé. A múzeum több rendezvénye - például a megvalósítási formájában és célcsoportjában is újdonságot jelentő Népi Gyermekjátékok Olimpiája - is elérte az országos híradás „ingerküszöbét”, az aktualitásokhoz kapcsolódó sajtóközleményeken túlmutató sajtókész módon megírt „generált” híreket jó arányban használták fel az újságírók. A 2013-as tulajdonosváltással és a szervezeti felépítés változásával járó arculatváltást is sikeresen abszolválta az intézmény azt követően, hogy a képzés hatására sikerült átgondolni a kommunikációs stratégiát. A Göcseji Falumúzeum a mindenre kiterjedő kommunikáció jegyében és egy sikeres pályázat révén régi vágyát is valóra váltotta: átgondolt, szakmailag is helytálló ugyanakkor felhasználóbarát, egységes imázst követő információs táblákkal látták el építményeiket és az újonnan kialakított „Zöld ösvény” tanösvényt.

Kerekes Lászlóné Bíró Éva, a debreceni Déri Múzeum irodalmi muzeológusa a kommunikációnak szintén sokféle területén tudta hasznosítani az MKO képzésen szerzett ismereteket. A gyűjtemények digitalizációjával, a nyilvántartás online elérhetővé tételével kapcsolatban felmerülő kérdéseknél is kamatoztatta a megszerzett tudást, az Erasmus program keretében érkező határon túli hallgatók munkáját a képzésen szerzett ismeretek alapján értékelte. A múzeum új irodalmi kiállításához kapcsolt múzeumpedagógiai program kidolgozásakor pedig nem hagyta figyelmen kívül, hogy a sikerhez milyen fontos a pedagógusokkal való konstruktív kapcsolattartás:
„A szentendrei továbbképzésen megtanultam, hogyan lehet mindezt optimálisan kezelni és a gyakorlatban bebizonyosodott, hogy az elméleti és a tréning tudás működik. Határozott elképzeléssel, de nem kész, letisztázott múzeumpedagógiai programmal keresve meg őket, nyitottak voltak a legbelsőbb munkacsoport megbeszéléseikre is beengedni.”

Dr. Péter Istvánné Mocsáry Magdolna, a Damjanich János Múzeum Tájházának vezetője a kommunikáció egy másik, de nem elhanyagolható vetületéről, a tárgyak révén az emberek között zajló kommunikáció fejlesztésének sikeréről számolt be a képzést követően. A 2013-ban megrendezett Tarisznyatábor foglalkozásain életre keltett hagyományos tárgyakkal kapcsolatban a gyerekek otthon további kommunikációt kezdeményeztek, a Tájház és az általa közvetített élmények ezzel katalizátoraivá váltak a generációk közötti párbeszédnek. Az alkotótábor során létrejött egyéni produktumok pedig a tarisznyába majd a múzeum falain kívül kerülve további kommunikációt generáltak a szórakozva tanulást lehetővé tevő múzeum ideájáról, ez pedig a tábor megismétlését tette szükségessé.

A Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában című képzésünket 2014-ben már határon túli hallgató is elvégezte. A csíkszeredai Csíki Székely Múzeum PR felelőse, Gecző – Dávid Bíborka a képzést lezáró dolgozatként a múzeumában aktuálisan bemutatásra kerülő nagyszabású – 5 hónap alatt több tízezer látogatóra pozícionált, komoly szponzorációs és arculatépítő illetve marketingtevékenységgel megtámogatott - időszaki kiállításhoz (Rippl-Rónai József – A magyar festészet első modern mestere) készített részletes és összetett, Erdély területét lefedő kommunikációs tervet. Nem kevés múlott a feladat sikeres megoldásán, egyrészt a megfelelő kommunikációs stratégia kidolgozásával kellett kezelni azt a helyzetet, hogy Erdélyben még a képzett társadalmi rétegek körében is kevésbé ismert Rippl-Rónai József alakja és munkássága, másrészt a korábbi sikeres időszaki kiállítások látogatószámát kellett elérni. A Csíki Székely Múzeum múzeumigazgatójának a tárlat zárásakor tartott beszámolója szerint az elvárt látogatottsági számot mérték a Rippl-Rónai kiállításon, közel tizenhatezren voltak kíváncsiak az első modern magyar festő munkáira. Az elsődleges célcsoport, az erdélyi felnőtt alkalmi látogatók felé irányuló kommunikáció mellett nagy hangsúlyt kapott a szervezett formában érkezők iskolás csoportok mobilizálása. A szórakoztatva tanulás és a múzeumba járó generáció kinevelését szem előtt tartva erdélyi szintű diákvetélkedőt hirdettek meg a Communitas Alapítvány támogatásával és a tárlatra több mint száz diákcsoportot fogadtak, közöttük a Székelyföldön kívüli szórványterületekről érkező tanulókat is. Számukra a magyar identitásőrzés szempontjából is jelentőséggel bírt a csíkszeredai múzeum kiállításának felkeresése, hiszen ehhez kapcsolódva körutazáson vettek részt Székelyföldön.

További hallgatói visszajelzések a MOKK kommunikáció képzésén tanultak gyakorlati hasznosulásáról itt olvashatók.

Nyitólap

eseménynaptár


  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
  SZEP 18
  szerda
 
EGY ÚJ ÉVTIZED KÜSZÖBÉN C. Múzeumi információs nap
  SZEP 23
  hétfő
 
XVII. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ
  SZEP 27
  péntek
 
Csongrádra megy a Múzeumi Játékmustra
  OKT 02
  szerda
 
Jelen leszünk Dijonban az ENCATC konferenciáján
HKSZCSPSZV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

AUGUSZTUS

18

VASÁRNAP

legfrissebb híreink


2019. 08. 13.
Megváltozik az élet a Múzeumi Nívódíjtól?
2019. 07. 24.
Képzés a legmodernebb formában, a hatékony múzeumhasználatért
2019. 07. 19.
Tanulmányút Észtországba a Cselekvő Közösség projekttel augusztus végén
2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
Magyar Múzeumok


2019. 08. 18.
Megnyílt Korniss Péter Változások című fotókiállítása Kolozsváron
2019. 08. 18.
DNS-teszt helyett: művészi installáció családi fotóalbumból
2019. 08. 17.
Mindent a Rákócziakról Sárospatakon
2019. 08. 16.
Autózás, szórakoztatás, látvány: élményközpontú brand-múzeumok
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben