belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Múzeumi iránytű sorozat

Impresszum

Felelős kiadó: Dr. Cseri Miklós főigazgató

Szabadtéri Néprajzi Múzeum

2000 Szentendre, Sztravodai út. Postacím: 2001 Szentendre, Pf. 63.

Nyomdai kiadványsorozat ISSN száma: 2060-9957

Elektronikus kiadványsorozat ISSN száma:

Sorozatszerkesztők: Dr. Bereczki Ibolya, Nagy Magdolna

tovább
 → 


Múzeumi iránytű (Múzeumi Iskolai Közösségi Szolgálat)

tovább
 → 


Múzeumi iránytű 16.

Dabi-Farkas Rita (szerk.): Esélyt a múzeummal
Múzeumi iránytű 16. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, 2018. 324. p.
A „múzeumok mindenkinek” szellemiségében irányított, akadálymentesítési stratégiát felépítő és használó múzeumok adhatják azt a jövőképet, amelyben a társadalom minden tagja helyet kaphat, megfelelő környezethez, közvetítéshez juthat a számára is érthető, megfelelő információk, élmények elérésére. Az Esélyt a múzeummal című kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai múzeumpedagógusoknak és más múzeumi szakembereknek segítséget és támogatást nyújtson a hátrányos helyzetűek fogadásában. A módszertani kötet a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt keretében a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ által került kiadásra.
A kötetről itt is olvashat.
tovább
 → 


Múzeumi iránytű 15.

Dr. Arapovics Mária, Dr. Bereczki Ibolya, Nagy Magdolna (szerk.): Kulturális örökség – múzeumi közösségek

A Múzeumi iránytű 15. száma a muzeális intézmények települési közösségfejlesztési folyamatokban betöltött szerepét mutatja be és a helyi szellemi kulturális örökség élő közösségi gyakorlatainak példáit foglalja kötetbe A kulturális örökség európai évében. A kiadvány a Múzeumi iránytű 13. számának szerves folytatásaként a múzeumok társadalmi szerepének elméleti és gyakorlati hátterét fűzi egybe. Kiemeli a múzeumok közösségi részvételen alapuló működését, bemutatja a társadalmiasítás lépéseit és csokorba gyűjti a civil közösségek élő szellemi kulturális gyakorlatait.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 13.

dr. Arapovics Mária - dr. Bereczki Ibolya - Nagy Magdolna (szerk.): Múzeumi közösségek – Közösségi múzeumok
Múzeumi Iránytű 13. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, 2017. 256 p.

A muzeális intézmények alapításuktól fogva együttműködnek azokkal a helyi közösségekkel, ahonnan gyűjteményeik származnak. A múzeumok számos településen a közösségi színtér szerepét is betöltik: szoros kapcsolatot építenek ki a helyi közösségekkel, bevonják a civil szervezeteket, a helyi lakosokat a múzeum életébe, vagy helyet adnak közösségi eseményekhez. A Múzeumi Iránytű jelen közösségi számának megjelenését támogató Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás projekt a hazai települések közösségfejlesztő programjaihoz nyújt szakmai-módszertani támogatást, miközben a múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények közösségi részvételen alapuló működését segíti elő.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 12.

Ruttkay Zsófia - German Kinga (szerk.): Digitális Múzeum Múzeumi Iránytű 12. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2017. 236 p.

"A múzeumnak követnie és válaszolnia kell a társadalmi átalakulásokra és a technológia fejlődésével létrehívott változásokra ahhoz, hogy üzenetei mérvadóak legyenek és célba érjenek, hogy kisebb nagyobb közösségek fontosnak tartsák mint gondolkodásra, párbeszédre hívó, élményt nyújtó intézményt. (...) Az internet, a közösségi médiafelületek és a mobileszközök rohamos elterjedése, az emberek mellett a környezettel való kommunikációt is lehetővé tevő szenzorok megjelenése, és a szerteágazó felhasználásukhoz elengedhetetlen informatikai kutatások, fejlesztések izgalmas, teljesen új szerepeket, bemutatási módokat kínálnak a muzeológia számára" – fogalmaznak a szerkesztők a tanulmánykötet ajánlójában.

A kötet megvásárolható. További információkért kattintson a tovább gombra.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 11.

Múzeumi iránytű 11.Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Múzeumvezetési ismeretek 2. Múzeumi iránytű 11. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2011. 236 p.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 10.

Múzeumi iránytű 10.Dr. Bereczki Ibolya (szerk.): Tudás és alkalmazás. Válogatás a múzeumi képzések legjobb dolgozataiból. Múzeumi iránytű 10. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 9.

Múzeumi iránytű 9.Bagyó Kinga - Pálfi Sarolta - Szu Annamária - Török Petra: Műhelytitkok. A múzeumi projektszimulációtól az esettanulmányig. Múzeumi iránytű 9. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 8.

Múzeumi iránytű 8.Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Múzeumvezetési ismeretek 1. Múzeumi iránytű 8. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 7.

Múzeumi iránytű 7.Vasáros Zsolt: Kiállító-tér. Múzeumi tárlatok kézikönyve. Múzeumi iránytű 7. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010.

A Múzeumi iránytű 7. - Vasáros Zsolt: Kiállító-tér - Múzeumi tárlatok kézikönyve című kötetben múzeumi kiállítások tervezésével és rendezésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalók kerültek összefoglalásra.
A Szerző építész, aki mintegy 10 éve tapasztalattal rendelkezik a témában, mintegy 100 jórészt megvalósult kiállítás terveit készítette vezető tervezőként vagy társtervezőként. A könyv egyes fejezeteiben tárgyalt témákhoz több esetben megvalósult kiállítások kapcsolódnak, ezeket a kiemelést indokló szempont szerint esettanulmányként mutatjuk be.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 6.

Múzeumi iránytű 6.Káldy Mária - Kárpáti Andrea - Szirmai Anna Linda: Helyzetkép és perspektívák. Múzeumpedagógia Magyarországon 2008-2009. Múzeumi iránytű 6. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010. 200 p.

Az "Országos múzeumpedagógiai adatbázis létrehozásá"-t célul kitűző kutatásunkban a magyar múzeumpedagógia helyzetére (személyi, infrastrukturális állapotára), a múzeumoknak a közoktatási intézmények fogadására való felkészültségére, a fejlesztés irányaira és a fejlődést gátló tényezőkre kerestük elsősorban a választ. Összegyűjtött anyagunk azonban jóval több, mint a cím által sugalmazott, pusztán a múzeumokat jellemző adathalmaz, és a kötetünkben közreadott értékelő tanulmány pedig nemcsak tükörképet nyújt a hazai múzeumpedagógia jelenkori állapotára vonatkozóan, hanem ajánlásokat, javaslatokat is megfogalmaz a jövőbeli fejlesztésekre, a meglévő lehetőségek jobb kiaknázására is.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 5.

Múzeumi iránytű 5.Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Tudás és gyakorlat. Múzeumpedagógiai módszerek- európai példák és hazai alkalmazások. Módszertani fejlesztés. Múzeumi iránytű 5. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2010. 287 p.

Jöjjön velünk a könyv segítségével Londonba, és nézze meg a Historic Royal Palaces-ben dolgozó interpretátorokat, vagy tanulmányozza a Muséé du Quai Branly-ban a fogyatékkal élők számára kifejlesztett és felkínált eszközöket, lehetőségeket!
Kötetünkben összegyűjtöttük több európai ország múzeumainak sikeres, bevált, itthon is hasznosítható múzeumpedagógiai módszereit.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 4.

Múzeumi iránytű 4.Dr. Bereczki Ibolya - Sághi Ilona (szerk.): Élmény és tudás. Múzeumi szakemberek a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés. Múzeumi iránytű 4. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 159 p.

Ahhoz, hogy a 21. század elején múzeumaink nyitottá váljanak a társadalomban zajló folyamatok megértésére, megértetésére, és kedvező irányú befolyásolására, ... ismernünk szükséges a múzeumi szféra jelenlegi kapcsolatrendszerét a közoktatással ... látnunk kell, hogy a jelenlegi muzeális infrastruktúra, a kiállítások, programok rendszere alkalmas-e a kompetenciafejlesztő oktatás új elvárásrendszeréhez történő alkalmazkodásra ... a kutatás célja, hogy feltárja, a jövő múzeumi feladataihoz milyen múzeumra, milyen múzeumi szakemberekre, a szakembereknek milyen kompetenciákra van szükségük" - írja dr. Bereczki Ibolya a kötet bevezetőjében. A kutatás során, amelynek elemei kérdőíves felmérés, szakértői vélemények kérése és fókuszcsoportos megbeszélés voltak, olyan szakemberek közreműködését kértük, akik ismerik a múzeumi, illetve oktatási szférát, és válaszaik, javaslataik alapján állítottuk össze ajánlásainkat az intézmények és a fenntartók felé, illetve a jogszabályi környezet módosítására vonatkozóan.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 3.

Múzeumi iránytű 3.Dr. Vásárhelyi Tamás (szerk.): Múzeum és iskola 2009. Múzeumok a közoktatás szolgálatában. Kutatási jelentés. Múzeumi iránytű 3. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 204 p.

A kutatási jelentés a múzeumok és iskolák sokrétű tapasztalatának sokirányú továbbfejlesztéséhez kíván adatokkal, értékelésekkel, véleményekkel és javaslatokkal segítséget nyújtani, amikor bemutatja a magyar közoktatás múzeumhasználatának jelenét, a jó gyakorlatot, és javaslatokat tesz a továbblépésre.

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 2.

Múzeumi iránytű 2.Vásárhelyi Tamás: A nyitott múzeum. Múzeumi iránytű 2. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 216 p.

Dr. Vásárhelyi Tamás, a Magyar Természettudományi Múzeum főtanácsosa, korábbi főigazgató-helyettese hiánypótló, nagy szakmai tapasztalatról, széleskörű nemzetközi informáltságról tanúskodó műve, A nyitott múzeum - a szerző és a kiadó szándéka szerint: "...a múzeumok lényegének és működésének megértését szeretné szolgálni, hogy segítse a múzeumok és a társadalmi környezetük kommunikációját... Azzal, hogy ezt a kicsit zárkózott intézményt átláthatóbbá teszi, segíti a pedagógusokat abban, hogy jobban értsék azt az helyet, ahová tanítványaikat viszik, és talán azt is elősegítheti, hogy a jövőben további partneri kapcsolatok alakulhassanak ki múzeumok és iskolák között, mindkét fél javára."

tovább
 → 


Múzeumi Iránytű 1.

Múzeumi iránytű 1.Pató Mária (szerk.): Nyitott kapukkal - Kapun belül és kívül. Múzeumi iránytű 1. Szentendre, Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, 2009. 124 p. Leltári szám: KL 15930, KL 15931

A kötet Gyöngyös, Tokaj és Szeged regionális konferenciáinak válogatott anyagát, valamint nyolc esettanulmányt tartalmaz marketing, múzeumi vállalkozás, múzeumpedagógia, iskolabarát múzeum témakörökben.

tovább
 → 


Nyitólap

eseménynaptár


  JÚN 27
  csütörtök
 
Museum Tech 2019: Digitális Fesztivál júniusban
  JÚN 29
  szombat
 
Lyukas nap a Kiscelli Múzeumban
  JÚL 02
  kedd
 
Múzeumpedagógiai workshop a Tér-Mozgás-Játék című kiállításhoz
  JÚL 02
  kedd
 
A képzőművészet, a természettudomány és a múzeumpedagógia inklúziója
  SZEP 09
  hétfő
 
VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia
  SZEP 16
  hétfő
 
Alternatív múzeumi erőforrások (AME30T)
HKSZCSPSZV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

JÚNIUS

26

SZERDA

legfrissebb híreink


2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
2019. 06. 25.
Kurátori tárlatvezetések az Art Capital 2019 szakmai napján
2019. 06. 07.
Tanúsítványátadó egy egyedülálló, személyre szabott múzeumvezetői képzés végén
2019. 06. 03.
Pont Itt - Ünnepélyes kurzuszáró kiállítás megnyitó a Skanzenben
Magyar Múzeumok


2019. 06. 25.
Múzeumpedagógiai Nívódíj 2019
2019. 06. 25.
A „Szöcske” légcsavarja a Vasváry-házban
2019. 06. 24.
Hamarosan befejeződik Szulejmán szultán Szigetvár melletti sírkomplexumának régészeti feltárása
2019. 06. 24.
A MuseuMap az Europeana akkreditált aggregátora
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben