belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Múzeumi Őszbúcsúztató - sikeres programok

A közkívánatra visszahozott tematika elsöprő sikert aratott. Összesen 120 féle programot hirdettek meg ebben a témában, a látogatók száma 30478 fő volt (átlagosan 254 fő/program). Főbb vonzereje az volt, hogy ez számított a legrugalmasabb tematikának, sok típusú program elfért benne, így minden korosztály találhatott neki szóló eseményt. A Márton-nap bevonása szintén jó ötletnek bizonyult, hiszen mindig is nagy volt a közönség érdeklődése a téma iránt.

Bemutatunk néhány sikeres programot:

Móra Ferenc Múzeum – Szeged: 5000 fő

Program címe: Múzeumok őszi éjszakája

Rendkívüli nyitva tartással, kedvezményes sétálójegyekkel és ingyenes tárlatvezetésekkel várták a látogatókat A fáraók Egyiptoma című időszaki kiállítás mindhárom helyszínén és az állandó kiállításokban is. Az est folyamán Suhajda édesség kóstolására, egyiptomi smink és hajviselet kipróbálására is volt lehetőség. A Várban Szabó András egyiptomi témájú diaporáma előadását hallgathatták meg az érdeklődők.

ÖTLET: már jól bevált program (Múzeumok Éjszakája) analógiájára szervezett program

Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galériája – Budapest: 2674 fő

Program címe: A Magyar Illusztrátorok Társaságának tematikus illusztrációs időszaki kiállítása

A Magyar Illusztrátorok Társasága 2013-tól egy új tematikus kiállítás-sorozatot indított el, melynek témái: „Állatok az Illusztrációban” és „Építészet az Illusztrációban”. A két témához kapcsolódóan került megrendezésre a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében, a Pesterzsébeti Múzeum rendezésében a Magyar Illusztrátorok Társaságának kiállítása a Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galériájában. A kiállításban – melyet számos média megjelenés előzött meg – 10 képzőművész saját, egyéni és szubjektív módon közelít a vizuális eszközeivel a témához és fejezi ki viszonyát az állatokhoz, valamint több ezer éves, romjaikban is lenyűgöző építmények hatnak az alkotó művész gondolkozására, művészetére. Az illusztrációk különösen érzékenyek ezekre a különleges esztétikai teljesítményekre és előszeretettel idézik meg a régi korok romantikáját.

ÖTLET: megfelelő beharangozás

Magyar Mezőgazdasági Múzeum – Budapest: 1337 fő

Program címe: Márton napi mulatság

A Márton napi mulatság a Magyar Mezőgazdasági Múzeum hagyományosan nagy sikerű, több közönségréteget vonzó, évente megrendezésre kerülő eseménye. Az idei rendezvényen a látogatók a programok révén megismerkedhettek a hagyományos kézműves technikákkal, az őszi mezőgazdasági munkákkal, zenével, táncokkal. A nap fontos programelemei közé tartoztak: A Herman Ottó emlékévhez kapcsolódó A pásztorok világa – Tisztelet Herman Ottó emlékének című kiállításban tárlatvezetések, foglalkozások; a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület Herman Ottó vándorkiállításhoz kapcsolódó vándorkiállításának bemutatása; hagyományőrző népzenei koncertek és táncelőadások; mesemondás kicsiknek-nagyoknak; Szent Márton legendájának felelevenítése egy kiállításainkban zajló kalandtúrán, amelyen a látogatók önálló felfedezőútra indultak és összes kiállításunkban megkeresték a Márton-napi tárgyi és szellemi örökséget; lampion-készítés és felvonulás; hagyományőrző programok többféle korosztálynak: Márton-napi játszó-, tollfosztó-, kézműves bemutatók, töklámpás-faragás, lúdtollal írás, magkép-készítés.

ÖTLET: minden korosztályt megszólító program, többféle kikapcsolódási lehetőség, program összekötése más kiállítással, kreatív feladatok

Bozsó Gyűjtemény – Kecskemét: 1237 fő

Program címe: Mézes nap és vitrintárlatok

A Mézes nap és a rendezvényhez kapcsolódó vitrintárlatok kiemelt célja volt, hogy a múzeumpedagógia és az ismeretterjesztés sajátos kombinációjával új, szélesebb közönséget vonjon be a múzeumlátogatók körébe. A múzeumi berkekben hagyományosnak tekinthető kézműves, tárgyalkotó foglalkozásokkal indult a rendezvény. Ennek a programelemnek a célközönsége elsősorban az óvodás és általános iskolás korosztály volt, de több szülő és felnőtt látogató is kedvet kapott az alkotáshoz. A felnőtt és nyugdíjas korosztályt megcélzó programokat az újonnan nyílt vitrintárlatokat és a gyűjtemény „mézes” tárgyait bemutató művészettörténeti tárlatvezetés nyitotta meg, majd vetített képes, ismeretterjesztő előadások és interaktív bemutatók zárták, de az előadásokon kívül is lehetősége nyílt a látogatóknak az előadókkal (művészettörténész, méhész, dietetikus) való kötetlen beszélgetésre. A rendezvény, így a múzeum a nem formális és az élethosszig tartó tanulás helyszínévé vált olyanok számára is, akik eddig nem tartoztak a múzeumlátogatók körébe.

Ötlet: interaktív program, több korosztályt megszólító program

BTM Kiscelli Múzeum – Budapest: 1141 fő

Program címe: Térbeli opera – családi délelőtt a Kiscelli Múzeum Operaház kiállításához kapcsolódóan

Az Ybl Miklós tervezte Operaházat és az épületben megvalósult korszerű színpadtechnikát bemutató Ybl Miklós: Operaház – Technika a kulisszák mögött című időszaki kiállításhoz kapcsolódóan a szervezők egy szombati délelőttön alkotó foglalkozásra várták a gyermekeket és szüleiket. Először közösen felfedezték a kiállítás gyermekek számára is érdekes és tanulságos műtárgyait, kipróbálták a mozgatható színpadi modellt, majd a gyerekekkel kinyitható térbeli képeslapokat készítettek kedvenc meséjük vagy történetük térbeli díszleteként. Amíg a gyerekek alkottak, a szüleiknek Branczik Márta kurátor tartott tartalmas tárlatvezetést.

ÖTLET: gyerekeknek és szüleiknek külön program egy időben, közös alkotás élménye

Göcseji Múzeum – Zalaegerszeg: 600 fő

Program címe: Márton-napi vígasságok

A rendezvény a hagyományokra építve idézte fel a tollfosztás, kukoricahántás emlékeit, a népi hiedelmeket néprajzi előadás tárta fel, de a kulináris élvezetekről sem kellett lemondani: göcseji tökös-mákos rétes, libás ételek és sült gesztenye is kóstolható volt. A program autentikus környezetében elevenítette fel a Márton-naphoz kapcsolódó hagyományokat, népszokásokat.

ÖTLET: minden korosztályt megszólító program, többféle kikapcsolódási lehetőség

Gödöllői Királyi Kastély – Gödöllő: 348 fő

Program címe: Őszi nyüzsgés a kastélyparkban

Közösségépítő és felfedezésre ösztönző vetélkedőre várták az általános iskolás osztályokat a gödöllői kastélyparkba. A játékosok megismerkedtek a parkkal, a szervezők hangsúlyt helyeztek a természetvédelem és a mozgás fontosságára. A csoportok felfedezőcsomag, látványtérkép, természetbúvárkodásra ösztönző feladatok és kihelyezett táblák segítségével ismerhették meg a különbséget a biodiverz terület és az intenzív fenntartású terület között, továbbá a környék jellegzetes élővilágát és a parkosítással betelepített különleges fajokat. A helyes megoldásokat leadó csoportok között a délutáni táblaavató ceremónia keretében sorsolással döntötték el, melyik osztály lesz a nyertes, amely sportszercsomagot kap és a többi csoport is ajándékban részesült.

ÖTLET: vetélkedő, a programot kivitték a szabadba, aktuális téma (környezetvédelem)

Helytörténeti Múzeum, Kunszentmárton – Kunszentmárton: 320 fő

Program címe: Legyél Te is Gombóc Artúr!

A kunszentmártoni múzeum október három hétvégéjén rendezte meg programjait, melyben a helyi Talmácsi cukrászat boldogan segítette munkájukat. Az első szombaton a csokoládé kapta a főszerepet. Itt bonbon formába öntötték a csokoládét. Készültek még nyomózsákkal alakított díszek, formák zsírpapírra húzva. A második hétvégén marcipánnal dolgoztak, melyet színeztek, gyúrtak, műanyag lapon nyújtófával nyújtottak, kézzel formáztak. A harmadik hétvége a grillázsé volt, itt szintén szerepet kapott az öntőforma, vagy nyomóforma. Ezt összeragasztották, és cukormázzal díszítették. A programok célja az volt, hogy egyszerű, praktikus ötleteket adjanak az otthoni édességkészítéshez nem csak felnőtteknek, hanem gyerekeknek is egyszerű, számukra érthető módon.

ÖTLET: több korosztály bevonása, gasztronómiai élmény, hétköznapi praktikák

Koszta József Múzeum – Szentes: 259 fő

Program címe: Tapintható mesevilág - kiállításmegnyitó

Flamann Ildikó fazekas-keramikus színvonalas, színes, különleges technikával készült mesekerámiáit nagy érdeklődéssel fogadták a látogatók. A tapintható mesekerámiák az idősebb korosztályban felidézték a gyermekkori jól ismert meséket, az óvodás korosztály „ránézésre” meg tudta állapítani, hogy melyik meséből láthat részletet. A vakok- és gyengénlátók tapintással történő érzékelését külön is segítették a Braille írással készült képfeliratok. A cél a fogyatékkal élő embertársaink számára is bemutatni a fazekas-keramikus képzőművészetet. A rendhagyó tapintható és Braille írással is ellátott kerámiák ezt a célt maradéktalanul teljesítették.

ÖTLET: vakok- és gyengénlátók bevonása a programba, program összekötése más eseménnyel (kiállítás-megnyitó)

Aquincumi Múzeum – Budapest: 250 fő

Program címe: Barbár nap

Az érdeklődők azokkal a népekkel ismerkedhettek meg, akikkel a rómaiak baráti, kereskedelmi vagy ellenséges kapcsolatban álltak. A múzeum romkertjét kelta és germán harcosok, kézművesek népesítették be, akik bepillantást engedtek a mindennapi életükbe. A Barbár nap programját a délelőtt folyamán egy ismeretterjesztő előadás tette még színesebbé, amely révén az érdeklődők megismerhették, hogy az Ókorban milyen eszközöket használtak világítás céljából.

ÖTLET: rendhagyó múzeumlátogatás

Közlekedési Múzeum – Budapest: 214 fő

Program címe: Készítsétek el az osztályotok utazóládáját!

„Az osztályotok hőlégballonját megtépázta egy hatalmas szélvihar, ennek ellenére ti szerencsésen földet értetek! Azonban csomagjaitok szanaszét hullottak. Ahhoz, hogy tovább tudjatok utazni, meg kell találnotok az elveszett csomagokat, utazóládákat, leginkább azt, melyben egy ép, pótballont tettétek. Ehhez készítsétek el az osztályotok utazóládáját! Mindenki egy darab rajzolt, vagy igazi tárgyat, valamint egy megfoghatatlan (érzelem, tulajdonság, virtus, emlék stb. cetlin) szót pakolhat a ládába.” Ezzel a kerettörténettel kezdődött a foglalkozás. Úgy folytatódott, hogy a gyerekek nagy izgalmak közepette végigvitték ládájukat a múzeumon, újabb ládákra vadásztak, miközben számos új ismerettel és élménnyel lettek gazdagabbak. A cél az volt, hogy természetes kíváncsiságukat és kalandvágyukat kihasználva kapjanak hasznos ismeretanyagot.

ÖTLET: interaktív program, játékos tanulás