belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A 2017. február elején indult kiemelt projektről bővebb információ itt olvasható.

Múzeumok versenyben

Előzetes a KultúrBónusz program elé

A 36 hónapon át futó Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek (EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001) projekt múzeumi komponensének keretében kutatások és ezekkel összefüggésben módszertani fejlesztések valósulnak meg. Utóbbiak egyike a „KultúrBónusz” program, melynek célja a közoktatásban érintett valamennyi csoport múzeumokhoz való hozzáférésének növelése, a kulturális alapellátás iskolai területre vonatkozó erősítése. Ezen felül a múzeumi oktatási célú kulturális szolgáltatások közötti versenyt is erősíteni hivatott.

A „KultúrBónusz” programnak természetesen megvannak a külföldi párhuzamai pl. Szlovákiában Kultúra Utalványok program néven indult el az a kezdeményezés, mely az alap-és középiskolák diákjai, valamint tanárai számára jött létre.

A program szlovák nyelvű honlapja: https://www.kulturnepoukazy.sk/kp17/

A szlovák program az államilag (Szlovák Köztársaság Kulturális Minisztériuma által) támogatott kultúra utalványok segítségével lehetővé teszi a színházak, múzeumok, galériák, könyvtárak és egyéb más kulturális rendezvények, gyermek-és ifjúsági programokat szervező kulturális intézmények látogatását. Az át nem ruházható és speciális kóddal ellátott kultúra utalványt az általános és középiskolás diákok, illetve pedagógusaik névre szólóan kapják meg, és fizetőeszközként használhatják fel a kulturális intézményekben.

A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretében elkészülő kutatások és ajánlások alapján 15 múzeum bevonásával és 30 általános és középiskola részvételével fog megvalósulni „KultúrBónusz” program modellezése.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ felkérésére a programba bekapcsolódó hazai programszolgáltató múzeumoknak intézménytípusonként, korcsoportokhoz és műveltségi területekhez, speciális igényekhez igazodva kell majd tantárgyakhoz kapcsolódó, ugyanakkor figyelemfelkeltő programcsomagokat kifejleszteniük.

Az iskolák diákjaik számára „kultúrcsekket kapnak”, melyet a pedagógus döntése alapján a mintaprojektben részt vevő múzeumokban válthatnak be múzeumi programon való részvételre. Hogy melyik iskola melyik múzeumot választja, abban az iskolai tananyaghoz való illeszkedés mellett nyilván a múzeumi kínálat (marketing) is szerepet fog játszani.

A múzeumok olyan mértékben részesülnek a program utáni járó költségtérítésből, ahogy az iskolák kiválasztották őket: a beváltott kultúrcsekkel a MOKK-nál számolnak el, s ez után kapják a valós „fogyasztói igények” és a nyújtott szolgáltatása alapján beváltott költségtérítést.

A tervek között szerepel egy olyan akcióterv elkészítése is, mely a kulturális és oktatási területek közötti egyeztetéseket, illetve az éves hazai költségvetésben a program hosszú távú pénzügyi támogatásának biztosítását segítené elő.