belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A projekt lényegét összefoglaló írás itt olvasható.

Tárgyas ragozás a Néprajzi Múzeummal

 2013-ban a Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült a Néprajzi Múzeumban létrehozott Tárgyas_ragozás→szubjektív etnográfia tanulmányi című múzeumpedagógiai projektje, melyet Frazon Zsófia és Joó Emese dolgozott ki.

Néprajzi Múzeum:Tárgyas ragozás

A fénykép a Nívódíj átadásakor, a  11. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón készült. (Joó Emese, Frazon Zsófia és Kemecsi Lajos)

 

Éliás István múzeumpedagógiai szakkoordinátor az alábbi szavakkal méltatta a projektet:

A Tárgyas_ragozás→szubjektív etnográfia program készítői nem csak tudnak, hanem mernek is másként gondolni szakmájukra. Megmutatják, mire képes egy muzeológus és egy múzeumpedagógus, ha komolyan veszik egymást!

Komplexen gondolnak kiállítási tartalomra és pedagógiai hasznosulásra. Együtt, közösen határozzák meg a kívánt célt és a hozzá vezető utat. Ennek rendelik alá, hogy milyen és mennyi tárgyat választanak ki tanulmányi kiállításukba, hogy milyen módon „tálalják” azt a közönségnek, hogyan építenek rá különböző korosztályoknak és különböző elmélyülési szándékkal közeledő érdeklődőknek oktatásmódszertani elemeket.

A szabad bolyongásra épülő kiállításbejárás; a múlt tárgyai és mai életünk összefüggéseinek központi helyre emelése, azaz a néző érintettségének megteremtése; a tárgyfeliratok összeolvadása tárgyleírásokkal; az asszociatív szövegfelhők napjaink vizualitásának hangsúlyteremtő beépülésével – mind-mind nagyon átgondolt elemek - hogy csak néhányat emeljünk ki tanulmányi kiállításuk specialaitásaiból. 

Már a felsoroltakban is erősen jelen van az értelmezést, a felfedező ismeretszerzést elősegítő és a rádöbbenés motivációs erejére épülő pedagógiai szándékosság. Mindezt kiegészíti az a szakmódszertani háttéranyag, amely plusz tárgyakat, speciális hangjátékokat és sok egyéb eszközt hozott létre, melyek felhasználása és foglalkozásokba épülése az interperetátor válogatásán alapszik, az adott környezet, helyszín és csoportösszetétel figyelembevételével. 

A résztvevőknek a kiállításlátogatás tanítását ajánlják, nekünk, szakmabelieknek pedig felürírt kánonokat és újrarendezett kiállításmegközelítést nyújtanak.

Talán a kiemelt példák és megvalósulási eredmény is érezteti, hogy Frazon Zsófia és Joó Emese programjának minden eleme iskolapéldája lehet egy XXI. századi, kortárs, magyar múzeumpedagógiának.

 

Az elismerés kapcsány Joó Emesével beszélgettünk:

Mi lehet az oka annak, hogy a mai középiskolások és a fiatal felnőttek számára a múzeum ennyire idegen közeg?

Ez alapvetően az intézmények hozzáállásán dől el. A Néprajzi Múzeumban már hosszú évek óta zajlanak olyan múzeumi programok, amelyek épp ezt az idegenséget oldják – tapasztalataink szerint hatékonyan. Ha a múzeum olyat kérdez és olyat állít, ami a kamaszok számára releváns, akkor nincs mitől idegenné válnia egy helynek. Ebben a megközelítésben a Néprajzi Múzeumban a jelenkutatás sok segítséget, nyelvet és tárgyanyagot is ad. A kortárs jelen akár önállóan, akár a történeti anyaggal vegyítve olyan tartalmilag, nyelvileg és tárgyi világában is ismerős közeget eredményez, ami lehetővé teszi a kapcsolódást.

Milyen módszerekkel lehetne a fiatalok hozzáállását megváltoztatni?

Nem a fiatalok, hanem a múzeumok hozzáállását kell megváltoztatni. Belülről kell változni ahhoz, hogy hatékony, releváns és korszerű megközelítésekkel találja magát szembe a közintézményekben a látogató: legyen fiatal vagy idős.

Milyen visszajelzések érkeztek a programmal kapcsolatban, egyrészt a fiatalok, másrészt a pedagógusok felől?

Egyértelműen pozitív. Rendhagyó pozitív élmény volt, amikor egy fiatal foglalkozás közben posztolt a programról a FB-n, és volt olyan egyetemi óránk, amit megismételtünk a hiányzóknak.

Változott-e a látogatószám a program ideje alatt?

Az egyetemista és a középiskolás korosztály részvétele, valamint a felnőtt szakmai érdeklődők száma a Tárgyas_ragozás kiállítás időszakában egyértelműen megnövekedett.

 

 

 


Nyitólap

 

 

eseménynaptár


  OKT 15
  hétfő
 
Konferencia: Partnerségben a könyvtárral
  OKT 19
  péntek
 
Konferencia: Gyűjteménymenedzsment a közösségi múzeumban
  OKT 26
  péntek
 
Digitális kalandjáték tervezése örökségi helyszínekre - szakmai nap a Matrica Múzeumban
  NOV 05
  hétfő
 
X. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia
  NOV 06
  kedd
 
XX. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia
  NOV 27
  kedd
 
MuzeumDigit Konferencia 2018
HKSZCSPSZV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

OKTÓBER

15

HÉTFŐ

legfrissebb híreink


2018. 10. 05.
Október 10-ig lehet jelentkezni a KÖME látogatókutatással kapcsolatos konferenciájára
2018. 09. 24.
Folytatódik a Pilla a tokban előadássorozat 2018 őszén is
2018. 09. 11.
Angol nyelvű online kurzus indul októberben: Alapvető digitális készségek múzeumi szakemberek számára
2018. 09. 11.
Megjelent Az év kiállítása 2019 díj pályázati kiírása
Magyar Múzeumok


2018. 10. 15.
Kisfaludi Strobl Zsigmond – A klasszikus szépség mestere
2018. 10. 15.
Divattörténeti tanulmányok - Könyvbemutató a Kiscelli Múzeumban
2018. 10. 15.
Divattörténeti tanulmányok - Könyvbemutató a Kiscelli Múzeumban
2018. 10. 15.
Divattörténeti tanulmányok - Könyvbemutató a Kiscelli Múzeumban
Skanzen hírek


2018. 10. 11.
Mesterek oskolája a Skanzenben
2018. 09. 20.
Elindult a SkanzenBlog
2018. 07. 13.
Programok a nyári szünidőre a Skanzenben
2018. 05. 09.
Open air museums in Central-Europe. Developing museums and local communities in VisegrádGroups