belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Az online útmutató ingyenesen letölthető IDE kattintva.

 

Minden megoldás érdekel

Vagyis mit kezdjünk a mobilunkkal és a múzeumi tudással az oktatásban? 

A mai gyermekek digitális bennszülöttként a vizuális információt részesítik előnyben a szövegessel szemben, a játékos, kreativitást és aktivitást igénylő tevékenységeket kedvelik, párhuzamos csatornákon, mentális és technikai szinten szinte egyidejűleg kezelnek információkat, az elmélyüléssel szemben inkább rövid szöveges-vizuális-videó formájú információcsomagokat fogadnak be figyelemre méltó gyorsasággal.

Az interneten elérhető információk sokasága és heterogén minősége miatt a múzeumok digitális tartalmaikkal pedig fontos és hiteles információforrások lehetnek a digitális bennszülöttek számára, és a pedagógusok is bátran meríthetnek egy-egy tanítási egység, téma távoktatás során történő feldolgozásához a múzeumok digitális tudástárából.

E két halmaz közös metszetét szem előtt tartva adta közre a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a honlapján a Tudástárában Digitális eszközök használata a múzeumban. Mit kezdjünk a mobilunkkal? címmel azt a pedagógusoknak szóló online útmutatót, melyet Ruttkay Zsófia PhD matematikus, a MOME egyetemi docense írt.

Minden megoldás érdekel

A közel 20 oldal terjedelmű tanulmánynak köszönhetően abba nyerhető betekintés, hogy a hordozható érintőképernyős eszközöket, vagyis a tableteket és okos telefonokat hogyan lehet kreatív és körültekintő módon felhasználni az iskolán kívüli oktatás egyik kiemelkedő terepének számító múzeumokban, első sorban az általános- és középiskolások körében.

Ugyan a 2019-ben íródott útmutató bevezetőjében olvasható sorok – miszerint a hazai iskolákban a digitális pedagógia szemlélete egyelőre nem vált az oktatás szerves részévé, és a mobilok egyelőre inkább nem kívánatosak a legtöbb múzeumban és az iskolában, attól tartva, hogy elvonják a figyelmet – az elmúlt hetek fejleményei alapján meglehetősen átértelmeződtek, mégsem haszon nélkül való a kiadvány alapos áttanulmányozása. A koronavírus miatt a digitális oktatásra történt átállás kapcsán különösen a múzeumok által online megosztott tartalmaknak az oktatásban történő hasznosításával foglalkozó Mobillal a falakon kívül című fejezetét ajánljuk.

A digitális múzeumi tartalmakat a jövőben nagyobb tudatossággal létrehozni és az oktatás szolgálatába állítani kívánó, tartalomfejlesztéssel foglalkozó múzeumi szakemberek számára is jó szívvel ajánljuk az ismerkedést a tanulmánnyal.

A szerző röviden vázolja a mobil eszközökben rejlő lehetőségeket, alapvető fogalmakat tisztáz, majd bemutatja a fő alkalmazási területeket, műfaji kategóriákat, és hazai illetve nemzetközi múzeumi példákkal  is illusztrálja az elmondottakat. Végül célokat és praktikus teendőket fogalmaz meg a hazai múzeumi és pedagógus társadalom képviselői számára.

Eddigi szakmai életútja[1] alapján Ruttkay Zsófia az egyik leghitelesebb hazai tolmácsolója a témának. Az MTA SZTAKI, majd 20 éven át egy hollandiai tudományos kutatóintézet és két egyetem munkatársaként jelentős eredményeket ért el a mesterséges intelligencia területén. A művészeteket a matematikával és az informatikával összekapcsoló projekteket kezdeményezett. 2009-ben a MOME-hez csatlakozva megalapította a majd tíz éven át működő TechLabot, ahol multidiszciplináris, kutatás-fejlesztési és oktatási projektek keretében vizsgálta a digitális technológiák újfajta alkalmazási lehetőségeit. Ruttkay Zsófia a MOKK-ban és a Skanzenben folyó munkának is évek óta együttműködő partnere változatos szereposztásban: oktatóként, tanácsadóként, köteteink szerzőjeként, és ezen túl inspiráló munkatársként a Skanzen készülő Erdély projektjében.

Az online útmutató ingyenesen letölthető az alábbi linkre kattintva:

https://mokk.skanzen.hu/20200414digitalis-eszkozok-hasznalata-a-muzeumban-mit-kezdjunk-a-mobilunkkal

Az online útmutatót a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című európai uniós projekt keretében a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) jelentette meg.

További négy másik pedagógusoknak szóló online útmutatót is hamarosan elérhetővé teszünk a MOKK Tudástárában.

1. Kocsis Mihály - Koltai Zsuzsa - Reisz Terézia: Pedagógusok múzeumhasználata - Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai múzeumpedagógusok körében

2. Kolosai Nedda: Óvodások a múzeumban  - itt tölthető le

3. Kajári Gabi: Múzeumi a’la carte. A hazai múzeumpedagógia kínálata

4. Faár Tamara: Ott lehetsz, ahol akarod! Élő történelem a múzeumban

 

 



Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

27

SZERDA

eseménynaptár


  SZEP 28
  csütörtök
 
KULTÚRPALETTA Múzeumi Börze Sopronban
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 02
  hétfő
 
ÚJ MÚZEUMI IRÁNYOK 7.0 Veszprémben
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben