belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A 2014-es Múzeumok Őszi Fesztiválja tapasztalatai, a látogatói kérdőívek értékelése az egyes tematikák sikeres programjainak leírásai itt olvashatók.

MŐF 2015 témakörei

A Múzeumok Őszi Fesztiválja 2015 jelmondata: Kapcsolódjunk ki, - be, - össze! jól tükrözi a rendezvény szándékát: a múzeumok egymással, helyi közösségekkel, oktatási intézményekkel összefogva a látogatók minél szélesebb körét megszólítva ajánljanak színvonalas kikapcsolódást biztosító kulturális programokat.

A rendezvény célja, hogy mind a szakma, mind a nagyközönség közelebb kerüljön a múzeumokhoz, mint az egész életen át tartó tanulás színhelyeihez, a múzeumokhoz, mint kutatási és tudásközpontokhoz, a múzeumokhoz, mint egy helyi közösség aktív életteréhez.

Az idén jubiláló 10. „Múzeumok Őszi Fesztiválja2015”az előző években megújított, és nagy sikert aratott tematikák mellett a célközönség igényeihez és a megváltozott „kultúrafogyasztási” szokásokhoz igazodva kívánja a rendezvény iránti folyamatos érdeklődést fenntartani.

Múzeumok Őszi Fesztiválja 2015 kiemelt célcsoportjai:

  • Pedagógusok, tanárok
  • Óvodapedagógusok
  • Középiskolások, fiatal felnőttek

Múzeumok Őszi Fesztiválja 2015 fő elemei:

Kiemelt programok

A lámpás én vagyok – Tanárok Éjszakája
Óvodapedagógusok Napja

Tematikus közönségprogramok

Szakmai programok, konferenciák, melyek közül a legjelentősebbek:

  • Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó, melynek részeként adjuk át a Múzeumpedagógiai Nívódíjakat és a Múzeumpedagógiai Életműdíjat
  • Országos Múzeumpedagógiai Konferencia

Témakörök részletesen:

A lámpás én vagyok – Tanárok Éjszakája

A 2013-ban hagyományteremtő szándékkal létrehozott program elérte célját: jelentősen növelte a pedagógusok körében a Múzeumok Őszi Fesztiválja ismertségét. Újdonság a korábbi évek gyakorlatához képest, hogy 2015-ben nem kötjük egy kijelölt naphoz ezt a programot: minden múzeum, a helyi sajátosságok figyelembe vételével döntheti el, hogy mely napon tudja a legtöbb pedagógust megszólítani. Azzal, hogy a múzeumok más-más időpontban szervezik a tanároknak szóló programjaikat, lehetőségük lesz a pedagógusoknak több múzeum Tanárok Éjszakája programját is megtekinteni.

Óvodapedagógusok Napja ÚJDONSÁG

A pedagógusokhoz hasonlóan az óvodapedagógusok is fontos szerepet játszanak a tudás átadásában, a gyerekek gondolkodásmódjának formálásában, ezért idén külön témakörrel, az Óvodapedagógusok Napjával szeretnénk őket is bevonni a rendezvénybe.

A program célja, hogy az óvodapedagógusok megismerjék, hogy miként tudnak a múzeumok az óvodai neveléshez kapcsolódni, továbbá, hogy az óvónők egy kötetlen, oldott hangulatú programon találkozzanak, kapcsolatokat építsenek, és információkkal gazdagodjanak. A legfiatalabbaknak szóló, különböző tematikákhoz kapcsolódó játékos órák száma egyre növekszik a múzeumok kínálatában, ezért ez a rendezvény arra is alkalmat adhat, hogy az óvodapedagógusok a foglalkozások során szerzett tapasztalatokat megosszák egymással, beszámoljanak élményeikről, és javaslatokat tegyenek az óvodai nevelési tervbe még jobban illeszkedő programok kidolgozására.

A tavalyi Múzeumok Őszi Fesztiválján is már több intézmény szervezett szakmai programot kifejezetten óvónők számára, ezekről bővebb információ a MOKK honlap Tudástárában olvasható.

Mesterségek nyomában ÚJDONSÁG

A közönségnek szóló legújabb tematika, a Mesterségek nyomában célja mára már elfeledett, vagy kevésbé ismert, de egykor sokak által végzett tevékenység, mesterség újjáélesztése. Ebben a témakörbe megvalósulhat egy hagyomány éltetés céljából szervezett program, kiállítás, régi mesterségek felelevenítése, vagy akár régi eszközök bemutatása, használatuk újratanítása.

Csak itt, csak most – Pincétől a padlásig

Ez a tematikus múzeumi program 2006 óta nagy sikernek örvend a közönség körében, ezért 2015-ben is megadjuk a látogatóknak a lehetőséget, hogy bekukkantsanak a kulisszák mögé.

A múzeumok szívesen tesznek eleget annak a látogató igénynek, hogy betekintést engedjenek a látogatók elől egyébként elzárt múzeumi terekbe, bemutassák kevésbé ismert múzeumi tevékenységeiket. A program akkor éri el célját, ha a látogatók ezentúl nem csupán kiállítási helyszínként gondolnak a múzeumokra, hanem észreveszik azt a mögöttes és hiteles tudást, amelyek a múzeumok legfőbb értéke. Idén azt ajánljuk a múzeumoknak, hogy a Tárgydoktor rendel! típusú programjaikat a „Csak itt, csak most- Pincétől a padlásig" tematikába integrálva valósítsák meg, a teljes program egy részelemeként.

Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk és fedezd fel! Kulturális tereink másként

Október 6. az Építészet Világnapja alkalmából rendhagyó városnéző túrát szerveznek a múzeumok, amelyen a múzeumi szakemberek felhívják a résztvevők figyelmét a település, városrész kulturális, épített és természeti értékeire. A múzeumok és a helyi lakosság kapcsolatát tovább erősítheti a múzeumi gyűjteményekhez kapcsolódó helyszínek felkeresése, melynek segítségével új tartalmat kaphatnak a kiállítási tárgyak. A program lehetőséget ad a múzeumok és településük kapcsolatrendszerének bővítésére is, a program szervezésébe és megvalósításába bevonhatók lelkes lokálpatrioták, pedagógusok, helyi közösségek, vagy az önkormányzat.

16+ múzeumi találkozások – Rejtély a múzeumban

A fiatalokat célzó témakör már évek óta fontos részét képezi a fesztivál programkínálatának, hiszen ennek a korosztálynak a megnyerése kulcsfontosságú. Szeretnénk, ha a múzeumok nagyobb figyelmet fordítanának rájuk, ha számukra külön programot szerveznének, hiszen ők a jövő családanyái, családapái, akiknek a múzeumokhoz való hozzáállása példaként szolgál majd gyermekeik számára is.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján idén újítottunk a tematikán: 2015-ben a rejtélyt helyezzük a középpontba. Tapasztalatunk, hogy azok a múzeumi programok a legsikeresebbek a tinik körében, ahol a résztvevőknek rendhagyó módon nyílik lehetősége a múzeum felfedezésére, interaktív elemekkel fűszerezve. A tavalyi rendezvényen néhány múzeum nagy sikerrel szervezett olyan programot, amelyen a napjainkban nagy népszerűségnek örvendő kaland-kereső, rejtvényfejtős játékot vették alapul. A program célja, hogy a fiatalok a múzeumra ne kötelező iskolai programként, hanem alternatív kulturális szórakozási helyként gondoljanak. Ehhez arra van szükség, hogy a programok szervezői a szokványostól eltérő, egyedi módon közelítsenek a fiatalok felé, és szokatlan, újszerű megoldások alkalmazásával – akár kaland-játékkal, vagy a krimi világát idéző izgalmas formában – szólítsák meg őket.

A MOKK honlapon bemutatott múzeumi példákkal reményeink szerint sikerül olyan ötleteket adnunk, melyeket az intézmények be tudnak építeni a 2015-ös Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezvénysorozatra kidolgozott programtervükbe.

Alkossunk együtt! – A Nagy Rajzolás

2009 óta a Múzeumok Őszi Fesztiválja egyik legnépszerűbb eleme az Angliából induló „The Big Draw”, azaz „A Nagy Rajzolás” nemzetközi akcióhoz történő csatlakozás, melynek szándéka minél szélesebb tömegeket bevonni a közös vizuális alkotás folyamatába. A program alkalmat teremthet arra is, hogy az együttes alkotás élményén keresztül közösségek épüljenek a múzeumok köré. A Nagy Rajzolás program szervezésével a múzeumok pályázhatnak a nemzetközi Drawing Inspiration Award-ra, melynek versenyén az elmúlt években több magyar múzeum is kapott díjat: 2009-ben a Kecskeméti Kulturális Központ, 2013-ban a Tiszazugi Földrajzi Múzeum, 2014-ben a Rétközi Múzeum programja vívta ki a nemzetközi zsűri elismerését. 2015-ben a Big Draw nemzetközi kampányának mottója: Every Drawing Tells a Story, azaz Történetmesélő rajzok. A központi témához kapcsolódni kívánó és így nemzetközi díjra jó eséllyel pályázó programszervezők számára készült angol nyelvű ötletadó füzet ide kattintva érhető el.

Múzeum a bőröndben – Utazó múzeum

A múzeum értékeit felmutató, a múzeumba csalogató program lényege, hogy munkatársai kilépjenek falai közül, és elvigyék a kiállítást, múzeumpedagógiai programot, múzeumi foglalkozást, gyakorlati bemutatót, előadást a potenciális látogatóhoz – utcára, óvodákba, iskolákba, közösségi helyszínekre, áruházakba. A program célja az is, hogy azokhoz is eljusson a múzeumi értékek, akik nem tudják valamilyen ok miatt (betegség, hátrányos helyzet, anyagiak hiánya, stb.) felkeresni az eredeti helyszínt.

Múzeum és oktatási intézmény között kibontakozó kapcsolat építéséhez az első ismerkedő lépések megtételéhez, az iskolai oktatást, vagy óvodai foglalkozást kiegészítő múzeumi programra való felkészüléshez megnyugtató biztonságot ad, a megszokott „otthoni” környezet pedagógusoknak és a gyerekeknek. Amennyiben a múzeumpedagógusnak sikerül felkeltenie tanár/óvodapedagógus és csoportja/osztálya érdeklődését a téma, a módszer, a múzeum iránt, minden bizonnyal folytatódik a program az oktatási intézmény falain kívül, a múzeumban. Az utazó múzeum programon belül lehet kiállítást rendezni, könnyed bemutatkozó programot, vagy minta múzeumpedagógiai foglalkozást szervezni.

A nagyközönség számára a közterületekre kitelepült múzeum rendezhet szabadtéri kiállítást, vagy kedvcsináló kulturális programot. A program célja, hogy a járókelők figyelmét ráirányítsa a múzeumra.

A múzeumok számára csábító volt a tavaly bevezetett Utazó múzeum tematika által kínált lehetőség, és a közönség is nyitottnak bizonyult az új kezdeményezésre. Ezt alátámasztja a magas látogatószámon (11785 fő) felül, hogy átlagban ezeken a programokon vettek részt a legtöbben (262 fő/program). A legtöbb múzeum iskolákban tartott kihelyezett foglalkozást, de voltak, amelyek a városok közterein mutatkoztak meg. A tematika legsikeresebb programjairól készített összeállításunk itt olvasható.

Múzeumi Őszbúcsúztató

A korábbi években nagy népszerűségnek örvendő Múzeumi Őszbúcsúztató programot 2014-ben közkívánatra visszaemeltük a tematikák közé, és 2015-ben sem marad ki a kínálatból. A múzeumoknak idén is lehetőségük van kiállítás megnyitót, művész-közönség találkozót, szűk szakmai réteget érintő előadássorozatot, jeles naphoz kötődő rendezvényt, vagy akár egy játékos családi délutánt is megszervezni a tematika keretében.

Szakmai programok

Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó

A program 2006. óta a Múzeumok Őszi Fesztiváljának hangsúlyos eleme, nyitórendezvénye. Az évek óta átlagosan 250 főt vonzó esemény egyúttal a múzeumi szakemberek és pedagógusok számára megtartott szakmai konferencia, a múzeumok szolgáltatási, pedagógiai kínálatának seregszemléje is, a legjobb, legújabb, innovatív megoldások megismertetése mind a múzeumi szakmával, mind a pedagógus társadalommal.

Az Évnyitó tervezett helyszíne a Budapesti Történeti Múzeum, időpontja 2015. szeptember 28. (hétfő).

Múzeumpedagógiai Nívódíj

2006. óta az Országos Múzeumpedagógia Évnyitó kiemelkedő ünnepélyes eseményeként kerül sor a Múzeumpedagógiai Nívódíj átadására, mellyel az előző időszakban született és kimagaslóan értékelt múzeumpedagógiai programokat ismerik el.

Múzeumpedagógiai Életműdíj

A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum 2013-ban Múzeumpedagógiai Életműdíjat alapított a múzeumpedagógia területén dolgozó, több évtizede a pályán lévő szakemberek számára, akik saját múzeumi kereteiken túlmutató, kimagasló szakmai eredményeket értek el. Gyakorlati tevékenységük mellett kutatásokat végeznek, publikálnak, előadásokat tartanak, oktatnak, segítik a hazai múzeumpedagógiai szakma módszertani megújulását és hatásuk jelentős a hazai múzeumi életben. Az elismerést kétévente egy muzeális intézményben dolgozó, vagy ott hosszabb időn át dolgozott szakembernek adományozzuk. A díjra ajánlást tehetnek magánszemélyek, muzeális intézmények vezetői, múzeumi kollektívák, múzeumi szakmai szervezetek, múzeumi szakmai egyesületek.

Országos Múzeumpedagógiai Konferencia

2015. november 5-6-án rendezzük meg a VII. Országos Múzeumpedagógiai Konferenciát. Előreláthatólag a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum ad otthont az eseménynek. Tervezett címe a „Hiteles hely a múzeum?”, témája pedig a tudományos eredmények beépülése a múzeumi tudásba és alkalmazásba.