A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg. Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! A mintaprojekt megvalósításában közreműködő Simonné Lechner Judit múzeumpedagógussal készült interjúrészlet 7:33 - 8:12 között látható. További információ a mintaprojektről itt olvasható. |
Staféta füzetek 12. Tárgyak, sorsok, emberek – A Rippl-Rónai Múzeum mintaprojektje
ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁSHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE MÚZEUMI MÓDSZEREKKEL
A projekt célja a művészeti szakgimnáziumban tanuló diákok szakma iránti érzékenyítése, múzeumi szocializációja volt, melynek során olyan nyitott intézményt ismerhettek meg, ahová bármikor fordulhatnak, ha alkotómunkájukhoz kutatási, inspirációs háttérre van szükségük. A diákok megismerhették a gyűjteményi háttér használatának elméleti és gyakorlati lehetőségeit, valamint a szakemberek – muzeológusok, gyűjteménykezelők, restaurátorok – munkáját. A mintaprojekt alapötlete az volt, hogy múzeumi tárgyakon keresztül egykori személyeket, eseményeket, emberi sorsokat idézzenek meg. A projekt során alkalmazott demonstrációs eszközök és a felhasznált anyagok gazdagsága, mennyisége jelentős újdonságnak számított a múzeum gyakorlatában. A mintaprojekt megvalósítása jelentős anyagi ráfordítást nem igényel, ám mindenképpen igen komoly együttműködést feltételez az adott múzeum gyűjteményeit kezelő szakemberekkel, muzeológusokkal, kutatókkal.
Szerző: Simonné Lechner Judit
Szakmai lektor: Káldy Mária
Szerkesztette: Bereczki Ibolya
A Staféta füzetek 12. száma itt tölthető le.
Kinek ajánljuk?
Bármely múzeum számára, amely a középiskolásokat szeretné megszólítani. Hosszútávon tervez együttműködést megalapozni és fejleszteni középiskolákkal, kiemelten művészeti oktatást végző szakgimnáziumokkal.
Célcsoport
Szakképzésben – különösen művészeti oktatásban – részt vevő középiskolás korosztály
Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?
A múzeumban zajló tevékenységek, munkakörök megismerése. A múzeum iránti érdeklődés felkeltése, érzékenyítés. Múzeumi tárgyakon keresztül a tárgyalkotó és -használó emberek, történetek, a múlt megismerése, összevetése a jelenkor tárgykultúrájával. Hagyományos kézműves technikák megismerése, hasznosítása a különböző művészeti ágak oktatásában, ezáltal a kreativitás fejlesztése.
Erőforrás igény
Muzeológus, múzeumpedagógus, drámapedagógus, művészetpedagógus.
A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei
Információgyűjtés, kreativitást fejlesztő, aktív tapasztalási és vizuális alkotói folyamatot biztosító műhelymunka, csoportos munka, hasonlóságok, különbségek elemzése, projektmódszer, élménypedagógia, esztétikai érzék fejlesztése.
Projektadatok
Megvalósító intézmény • Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár
Együttműködő intézmények • Zichy Mihály Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium, Kaposvár
Együttműködő felsőoktatási intézmény • Kaposvári Egyetem, Kaposvár
Mentorált intézmény • Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szennai Skanzen, Szenna
Megvalósítás ideje • 2017.10.05 - 2017.12.14
Módszertani témakör: Múzeumpedagógiai módszerek a szakképzés támogatására