belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg.

Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! 

A mintaprojekt megvalósításában közreműködő Farkas Gergely múzeumpedagógussal készült interjúrészlet 16:16 - 17:06  között látható.

További információ a mintaprojektről itt olvasható.

Staféta füzetek 14. Mestereknek mestere. Szakképző iskolások szakmaszeretetre nevelése – A Szennai Skanzen mintaprojektje

SZAKKÉPZÉST, PÁLYAORIENTÁCIÓT MÚZEUMI ESZKÖZÖKKEL TÁMOGATÓ MINTAPROJEKT

Az épített örökség védelmére felépített projekt célja az volt, hogy a szakképző iskolások a gyakorlatban is megismerhessék a szakmájukhoz kapcsolódó munkafolyamatokat, hagyományos szaktudással maradandó értéket állítsanak elő, mely által nem csak jobban megismerik, de meg is szeretik szakmájukat. Fontos kritérium volt, hogy a módszertan az építőipari tárgyalkotással vagy egyéb kézműves mesterséggel foglalkozó intézmény számára is adaptálható legyen. A módszer és folyamat szereplői bizonyították, hogy oktatási intézmények bevonhatóak mind a múzeumi karbantartás folyamatába, mind az interpretációs tevékenységek megvalósításába.

Szerző: Farkas Gergely

Szakmai lektor: Káldy Mária

Szerkesztette: Boros Tünde

Staféta füzetek 14.  Mestereknek mestere. Szakképző iskolások szakmaszeretetre nevelése – A Szennai Skanzen mintaprojektje 

A kiadvány itt tölthető le.

Kinek ajánljuk?

Elsősorban szabadtéri néprajzi múzeumok, tájházak számára ajánlott a program, de minden olyan múzeumban alkalmazható, amelyik hagyományos építészethez kapcsolódó, mesterségekkel, kézművességgel, kapcsolatos gyűjteményekkel és kiállításokkal rendelkezik, ahol megismerhetők különféle szakmák története, ahol alkalom nyílik tárgyalkotó tevékenységekre olyan mesteremberek irányítása mellett, akik hivatásuk elismert képviselői.

Célcsoport

Közép- és szakközépiskolás tanulók, szakiskolások. Gyakorlatvezető szaktanárok. Kézműves szakiskolai tanárok, mesterek és tanítványok.

Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?

Szakma-, mesterségtörténet megismerésén keresztül, szakmaszeretet, hivatástudat fejlesztése. Pályaelhagyás csökkentése. Kézműves mesterségek végzéséhez szükséges kompetenciák fejlesztése. Egymástól tanulás, tapasztalatcsere segítése. Feladattervezés, munkaszervezés módszereinek megismerése. Vállalkozói kompetenciák fejlesztése (tárgyalási, prezentációs, kommunikációs kompetenciák fejlesztése)

Erőforrás igény

Munkaeszközök, anyagok a múzeumi program keretében megvalósuló célproduktum függvényében. Múzeumi szakember, múzeumpedagógus, a megismertetni kívánt szakma megfelelő szintű szakértői, mesterei, gyakorlatvezető szaktanárok, vállalkozás ismeretek oktatója. A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei A módszerek között megtalálható a reprodukciót támogató módszer éppen úgy, mint az interaktív pedagógiai módszerek, kooperatív tanulási formák, gyakorlati bemutató, előadás, tanácsadás, önálló és csoportos feladatmegoldás

 

Projektadatok

Megvalósító intézmény • Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szennai Skanzen, Szenna

Együttműködő köznevelési intézmények • Kaposvári SZC Lamping József Műszaki Szakgimnázium és Szakközépiskola, Kaposvár • Berettyóújfalui Szakképzési Centrum – Nádudvari Népi Kézműves Szakközépiskolája és Kollégiuma, Nádudvar

Együttműködő felsőoktatási intézmény • Debreceni Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Néprajzi Tanszék, Debrecen

Mentorált intézmény • Sóstói Múzeumfalu, Nyíregyháza, a Jósa András Múzeum tagintézménye

Megvalósítás ideje • 2017. szeptember 1. – 2018. január 31.

Módszertani témakörök 1. Múzeumpedagógiai módszerek a szakképzés támogatására 2. A modern múzeumi interpretáció módszertana