A kiadvány a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt A mi múzeumunk című múzeumi komponensének keretben jelent meg. Adaptálható múzeumi mintaprojektek megismerése céljából tekintse meg a mintaprojekteket kidolgozó mintaprojektgazdákkal illetve a mintarprojekt megvalósításban közreműködőkkel készített videóinterjút is! A mintaprojekt megvalósításában közreműködő Takács Zoltán igazgatóval készült interjúrészlet 8:54 - 9:55 között látható. További információ a mintaprojektről itt olvasható. |
Staféta füzetek 6. Páratlan. Lépésről lépésre egy ismeretlen ismerőssel – A Nádasdy Ferenc Múzeum mintaprojektje
A múzeum a hagyományos tárlatvezetés helyett szervezett formában, iskolai keretbe illesztve, folyamatosan szándékozik biztosítani Sárvár valamennyi tanulója számára a múzeumhoz való hozzáférést. Tantervhez illeszkedő, tudományorientált, társadalomismereti, művészeti, kommunikációs, technikai és pályaválasztási tematikákhoz köthető múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartanak, a kreatív tanulás és az élménypedagógia módszertanának alkalmazásával. A programon keresztül szokásteremtésnek lehetünk tanúi. A múzeum, ahová most tanulni, játszani, élményt szerezni járnak a gyerekek, felnőttként a minőségi időtöltés meghatározó helyszínévé válik majd számukra.
Szerző: Molnár Andrea
Szakmai lektor: Káldy Mária
Szerkesztette: Boros Tünde
A kiadvány ITT tölthető le.
Kinek ajánljuk?
Bármely múzeum számára hasznosítható a program, amely tantervhez illeszkedő, komplex ismereteket adó múzeumpedagógiai tevékenységekkel, szorosan együttműködve a helyi, vagy közeli köznevelési intézményekkel, rendszeresen és hosszútávon kívánja támogatni az oktatást az élménypedagógia módszerével.
Célcsoport
Általános iskola alsó és felső tagozatos tanulói, középiskolások, szakiskolások.
Milyen problémák, helyzetek megoldását segíti?
A múzeum helyi beágyazódása a köznevelési intézményekkel való szoros együttműködés révén. Helyi identitás, lokálpatriotizmus fejlesztése. Múzeumba járás szokásának kialakítása. Pályaorientáció.
Erőforrásigény
Muzeológus, múzeumpedagógus. Múzeumi órák, foglalkozások demonstrációs eszközök, különféle anyagok.
A projekt alkalmazott pedagógiai módszerei
Magyarázat, bemutatás, szemléltetés. Felfedező módszer. Tanítás tárgyakkal. Élmény-, játék-, mese- és drámapedagógia. Történetmesélés. Önálló kutatómunka és kooperatív csoportmunka.
A kiadvány ITT tölthető le.
Mintaprojekt adatok
Megvalósító intézmény • Nádasdy Ferenc Múzeum, Sárvár
Együttműködő köznevelési intézmények • Szombathelyi Szolgáltatási SZC Barabás György Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Sárvár • Sárvári Gárdonyi Géza Általános Iskola, Sárvár • Szent László Katolikus Általános Iskola, Sárvár • Sárvári Nádasdy Tamás Általános Iskola, Sárvár • Szombathelyi Szolgáltatási SZC Tinódi Sebestyén Gimnáziuma és Idegenforgalmi, Vendéglátói Szakképző Iskolája, Sárvár
Együttműködő felsőoktatási intézmény • ELTE Savaria Egyetemi Központ, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, • ELTE Savaria Egyetemi Központ, Bölcsészettudományi Központ, Magyar Irodalomtudományi Tanszék Szemináriuma
Mentorált intézmény • Körmendi Kulturális Központ, Múzeum és Könyvtár, Dr. Batthyány-Strattmann László Múzeum
Megvalósítás ideje • 2017. szeptember 1. – 2018. január 31.
Módszertani témakörök
1. A modern múzeumi interpretáció módszertana
2. Múzeumpedagógiai módszerek a szakképzés támogatására