belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A Múzeumok Őszi Fesztiválja 2020 programtematikái

A rendezvénysorozat közönség- és szakmai programokból áll, melyek 9 programtematikához kapcsolódnak:

1.     Kiemelt tematika

  • Valódi és virtuális múzeumi találkozások

2. Tematikus közönségprogramok

  • Sétálj, gyalogolj, bringázz velünk!
  • Pincétől a padlásig
  • Múzeumi szünetelő
  • Múzeumi őszbúcsúztató
  • 16+ Bátraké a szerencse!
  • Utazó Múzeum

3. Szakmai programok, konferenciák

 

Kiemelt program

VALÓDI ÉS VIRTUÁLIS MÚZEUMI TALÁLKOZÁSOK

A 2017-ben Irodalmi találkozások a múzeumban címmel bevezetett nagy sikerű tematikát minden évben a rendezvénysorozat fő gondolatiságához igazítjuk. Idén a Távol is közel… fesztiválmottóhoz kapcsolódó Valódi és virtuális múzeumi találkozások című témakör keretében olyan  programok szervezését várjuk, amelyek bemutatják, hogy a múzeumok miként reflektáltak régen és most a különleges helyzetekre, és milyen programokkal, rendezvényekkel tudják ezt megjeleníteni a látogatóik számára. Mindezek mellett egyben a programok lehetőséget kínálnak a személyes múzeumi találkozásra, amennyiben ez nem lehetséges, akkor a virtuális térben valósulnak meg.

 

Közönségprogramok

16 + BÁTRAKÉ A SZERENCSE 

A 16+-os korosztályt megcélzó és 2015-ben megújított tematikát az előző évek gyakorlatához hasonlóan idén ismét módosítottuk a fesztivál aktuális központi gondolatához igazítva. Ennek keretében a múzeumok olyan programokat kínálhatnak a fiatalok (elsősorban középiskolások és fiatal felnőttek) számára, amelyeken akár önállóan, akár csoportosan lehetőségük nyílik a múzeum megismerésére. Ezúttal a hangsúlyt olyan interaktív programokra fektetjük, amelyek valamilyen váratlan, illetve rendkívüli esemény, helyzet  átvészelésére, túlélésére hívják fel a figyelmet. A főszerepbe ezúttal a túlélők és az események hősei kerülnek. Játékos megoldásokkal, meghökkentő társas interakciókkal és élményszerű tudásátadással szeretnénk a korosztály számára megkönnyíteni az egy-egy múltbeli viszontagság átélését, majd a tudásanyagba való beillesztését. A tematikán belül teret szeretnénk adni olyan online megoldásoknak is, amelyekhez akár egy játék, akár egy vetélkedő formájában csatlakozhatnak a fiatalok.

A tematika az aktív, dolgozó fiatal felnőtt és a felnőtt korosztályt (23-45 évesek) is megcélozza, így számukra ideális időpontban (18 óra után) kezdődő, változatos múzeumi programok szervezésére buzdítjuk a múzeumokat.      .

  • A regisztrációhoz köthető csapatépítő program 6-8-10 fős csoportoknak kínál az esti órákban humoros feladatokkal és feladványokkal megspékelt csoportos tárlatvezetést, múzeumi foglalkozást, vetélkedőt, szabaduló illetve „túlélő” játékot.
  • A tematikus múzeumi randevún párok tölthetnek együtt minőségi szabadidőt és töltekezhetnek: a tematikus vezetések és érdekességek, esetenként különleges, vagy éppen pikáns információk az intézmény történetéhez, gyűjteményeihez kapcsolódnak.

SÉTÁLJ, GYALOGOLJ, BRINGÁZZ VELÜNK!

Az idei kiemelt szlogenhez (Távol is közel…) illeszkedve a tematikában szervezett programokon a résztvevők gyalogos vagy kerékpáros kirándulásokkal járják körbe és fedezik fel a tágabb környezetünkben található, valamilyen sorsfordító eseményhez, katasztrófához, háborúhoz vagy járványhoz kapcsolódó történelmi, kulturális helyszíneket, építészeti emlékeket, vagy természeti különlegességeket. A programmal erősíteni kívánjuk a múzeumok és településük kapcsolatrendszerét, a helyi múltról szóló ismeretek élményszerű és egyben egészségtudatos bővítését. 

UTAZÓ MÚZEUM

A múzeum értékeit felmutató, a múzeumba csalogató program lényege továbbra is az, hogy a munkatársak az intézmény falain kívülre kilépve a járókelők figyelmét is ráirányítsák a múzeumra. A tematikához kapcsolódva lehet például közterületekre kitelepülő vándorkiállítást rendezni, könnyed ízelítő programot, múzeumpedagógiai bemutatkozó foglalkozást, vagy cserekiállítást szervezni. A figyelemfelkeltésen túl a programok célja, hogy azokhoz is eljussanak a múzeumi értékek és a múzeum által közvetített tudás, akik valamilyen okból      (betegség, hátrányos helyzet, anyagiak hiánya stb.) nem tudják felkeresni az eredeti helyszínt.

  •        SZOMSZÉDOLÁS

Ehhez a témakörhöz csatlakozva a múzeumi munkatársak egy-egy műtárgyat, múzeumpedagógiai foglalkozást, gyakorlati bemutatót, ismeretterjesztő előadást, vagy utaztatható kiállítást visznek át egy másik kulturális intézménybe, illetve maguk is befogadójává válhatnak szomszédjuk értékeinek      például egy cserekiállítás révén. A kezdeményezésnek köszönhetően a múzeum olyan célközönséghez is eljuthat, amely az eredeti helyszínen nem tudta volna meglátogatni az adott programot.     

MÚZEUM A BŐRÖNDBEN

A program keretében a kiállítások, múzeumpedagógiai programok, múzeumi foglalkozások, gyakorlati bemutatók, előadások a múzeum falai közül kilépve, óvodákban, iskolákban, közösségi helyszíneken, köztereken, utcákon és akár bevásárlóközpontban jelennek meg.

A múzeumok és oktatási intézmények között kibontakozó kapcsolatok építéséhez, az első ismerkedő lépések megtételéhez, az iskolai oktatást vagy óvodai foglalkozást kiegészítő múzeumi programra való felkészüléshez megnyugtató biztonságot ad a megszokott „otthoni” környezet a pedagógusoknak és a gyerekeknek. Amennyiben a múzeumpedagógus felkelti a téma, a módszer, illetve a múzeum egésze iránt a pedagógus illetve csoportjának érdeklődését, akkor nagy eséllyel folytatódik az együttműködés az oktatási intézmény falain kívül is a múzeumban.

A közterületekre kitelepülő múzeum rendezhet szabadtéri kiállítást vagy kedvcsináló kulturális programot, villámcsődületet (flash mob). A program célja, hogy a járókelők figyelmét ráirányítsa a múzeumra.

PINCÉTŐL A PADLÁSIG

A tematikához kötődő programok lehetőséget nyújtanak a színfalak mögé történő bepillantásra, a múzeumi kulisszatitkok megismerésére, és az eddig ismeretlen vagy szokatlan múzeumi tevékenyégek felfedezésére. Az intézményeknek lehetőségük nyílik bemutatni, hogy a múzeum több mint egyszerű kiállítási helyszín: a háttérben zajló kutatások és műhelymunkák biztosítják azt, hogy az ott fellelhető tárgyi gyűjtemény, és az azzal kapcsolatos tudás a jövő generáció számára is elérhető és megérthető legyen.

MÚZEUMI ŐSZBÚCSÚZTATÓ

A korábbi években nagy népszerűségnek örvendő Múzeumi őszbúcsúztató ezúttal sem maradhat ki a fesztivál kínálatából. Az őszhöz kapcsolódó tematika, olyan kötetlen programok megszervezésére ad lehetőséget, amelyekben valamilyen módon megjelenik az évszak, és annak jellegzetességei.  A témakör keretében – ha a körülmények engedik – lehetőség lesz többek között kiállításmegnyitó, művész-közönségtalálkozó, az őszi jeles napokhoz (pl. Vendel-nap, Dömötör-nap, Hubertus-nap, Márton-nap) vagy a világnapokhoz (pl. Zenei világnap, Idősek világnapja, Állatok világnapja, Építészek világnapja, Látás vagy Lelki egészség világnapja stb.) kötődő rendezvények, játékos családi délutánok, vagy akár a szűkebb réteget vonzó ismeretterjesztő előadássorozatok megszervezésére.

MÚZEUMI SZÜNETELŐ

A 2016-ban bevezetett tematika sikeressége továbbra is töretlen, így idén is arra buzdítjuk a múzeumokat, hogy készüljenek az őszi szünet idejére tervezett programokkal is.      

A tematikához kötődő múzeumi programok megtartására 2020. október 23-a és november 1-je között lesz lehetőségük az intézményeknek. A cél, hogy ebben az időszakban a szünetelő gyermekek és a családok számára érdekes programokat kínáljanak a múzeumok. A hét folyamán kiemelt szerepet kap a közös játék, a közös felfedezés, és a felnőttek is szabadjára engedhetik gyermeki énjüket. Idén azonban kiszélesítjük a kört az otthonról is elérhető digitális programok, online játékok és vetélkedők irányába,  mert hozzáférhetővé kívánjuk tenni azok számára is a múzeumi tartalmakat, akik a fizikális távolság vagy egyéb okok miatt nem tudnak személyesen részt venni a rendezvényeken.

Mivel idén a rendezvénysorozat nyitóeseményének az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitónak a témája a családbarát múzeum, ezért a tematikán belül nagyobb hangsúlyt fektetünk a családi programokra.

Reményeink szerint a múzeumok a speciális élményprogramokkal ösztönözni tudják majd az eltérő generációk közötti párbeszédet, és a minőségi szabadidő családi körben, ugyanakkor múzeumi környezetben való eltöltését. Ezáltal aktívan hozzájárulnak egyrészt az okoseszközök nem megfelelő használata miatt meglazult családi kötelékek megerősítéséhez, másrészt pedig a szülői minták formálása révén a hiteles múzeumi szocializációhoz, vagyis ahhoz, hogy a múzeum a családban maradjon. Mindezek mellett a múzeumi napközis táborok nagy segítséget jelentenek az őszi szünet ideje alatt is dolgozni kényszerülő szülőknek.

Célunk továbbá az átjárható programkínálat létrehozása egy-egy régión belül, ezért javasoljuk, hogy az intézmények csúsztatott, illetve összehangolt kezdéssel indítsák programjaikat. A

  • Múzeumi éjszakázás - Gyerekeknek

Olyan tematikus múzeumpedagógiai foglalkozások  (pl. filmvetítés, múzeumi mesék, szerepjáték, vetélkedő, elemlámpás tárlatvezetés) szervezésére hívjuk a múzeumokat, amelyek akár múzeumi bent alvással is társulhatnak, hiszen a múzeum egy varázslatos hely, ahol bármi megtörténhet.

Szakmai programok

A Múzeumok Őszi Fesztiváljához csatlakozó intézmények szakmai rendezvények (kerekasztal beszélgetések, konferenciák stb.) megszervezésével is kapcsolódhatnak a fesztivál központi üzenetéhez Távol is közel… Javasoljuk például a múltbeli viszontagságok során tanúsított helytállás példáira vagy a testvértelepülések kulturális örökségére reflektáló szakmai rendezvények megszervezését.

A LÁMPÁS ÉN VAGYOK – TANÁROK ÉS ÓVODAPEDAGÓGUSOK NAPJA

A 2013-ban hagyományteremtő céllal indított Tanárok éjszakája című tematika jelentősen növelte a pedagógusok körében a múzeumok ismertségét, és tudatosította bennük a múzeumi helyszínek varázsát. Mivel már a fiatalabb, óvodás korú gyermekek körében el kell hinteni a kultúra magvait, egy évvel később függetlenítettük a tematikától az óvodapedagógusok napját. Az új témakör célja az volt, hogy az óvónők felismerjék a múzeumok által nyújtott lehetőségeket, és azt hogy miként tudnak a közgyűjtemények az óvodai neveléshez kapcsolódni.  Idén egy újabb reformmal egyesítettük a két témát, és továbbra is az a szándékunk, hogy a múzeumi élmények hatására a jövőben egyre több iskolai- és óvodapedagógus használja aktívan a múzeumot, mint alternatív nevelési, oktatási helyszínt.

A tanárokat megszólító rendezvények szervezését a Pedagógusok világnapjához illeszkedve október 5-ére javasoljuk. Amennyiben egy településen több muzeális intézmény is szervez a tematika keretében rendezvényt, javasoljuk, hogy a programokat egymással összehangoltan – közös helyszínen vagy csúsztatott kezdéssel, a környékbeli iskolák és óvodák munkatársait is bevonva tervezzék meg. Ez lehetőséget biztosít a pedagógusoknak arra, hogy egyszerre több intézmény kínálatával is megismerkedjenek. A börze jellegű esemény egyúttal a személyes kapcsolatépítésre is alkalmat teremt.    

18. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI ÉVNYITÓ

A Múzeumok Őszi Fesztiváljának nyitórendezvénye 2006 óta az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó. A múzeumok kiemelt hazai konferenciáján adjuk át minden évben a szakma legrangosabb kitüntetéseit. Idén a Múzeumpedagógiai Nívódíj mellett, immár negyedik alkalommal veheti át egy elismert szakember a Kiváló Múzeumpedagógus Díjat, és első alkalommal tüntetjük ki a családok minőségi időtöltésére kiemelt figyelmet fordító intézményeket a Családbarát Múzeum címmel. A sajtónyilvános szakmai eseményt 2020. szeptember 28-án Budapesten, a Szépművészeti Múzeum tagintézményében, a Nemzeti Galériában rendezi meg a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ.

Az elismerések ünnepélyes átadását idén is szakmai konferencia követi, amely ezúttal a családbarát múzeumi témakörhöz kapcsolódik Múzeumi családi „kirakós” címmel. A hazai és határon túli múzeumi szakembereket, pedagógusokat egyaránt megszólító szakmai esemény a családbarát múzeumi működés kérdésköre mellett a múzeumok által bemutatott különféle családmodelleket, családi mintákat járja körül. A neves szakértők bevonásával zajló plenáris előadások, a kerekasztal-beszélgetés és a helyszínspecifikus múzeumpedagógiai bemutatók mind arra reflektálnak, hogy a muzeális intézmények milyen sokszínű módon, milyen változatos múzeumi tartalmakkal és szolgáltatásokkal képesek tenni a családokért.

Az évek óta 250 főnél is több résztvevőt vonzó, de a járványhelyzet előírásaihoz igazodva idén kisebb létszámúra tervezett esemény a múzeumok szolgáltatási, pedagógiai kínálatának seregszemléje is, helyszínspecifikus gyakorlati bemutatók formájában ismerteti meg a múzeumi szakemberekkel és pedagógusokkal az innovatív múzeumpedagógiai megoldásokat; kiállításokat, programokat, módszereket. 

MÚZEUMPEDAGÓGIAI NÍVÓDÍJ

2006 óta az Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó kiemelkedő ünnepélyes eseményeként kerül sor a Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadására. Az elismeréssel célunk, hogy szélesebb körben felhívjuk a figyelmet az előző egy évben született és a szakmai zsűri által kimagaslónak értékelt múzeumpedagógiai kezdeményezésekre, valamint ösztönözzük a következő évben további példamutató múzeumpedagógiai programok megvalósítását. Az elismerésben részesülő kezdeményezések lehetnek múzeumpedagógiai tartalmak, foglalkozások és módszerek, információs összeállítások, rendezvények, installációs és interpretációs megoldások, online programok. Az idei év újításaként a koronavírus helyzet miatti digitális oktatás igényeire reagálva már kizárólag online múzeumpedagógiai tartalmakkal is lehet nevezni. 2017 óta a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége (MVMSZ) az általa felajánlott különdíjjal támogatja a díjátadást.

KIVÁLÓ MÚZEUMPEDAGÓGUS DÍJ

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum által 2014-ben alapított díjat olyan szakemberek munkájának elismeréseként adjuk át, akik a múzeumpedagógia területén kiemelkedő szakmai tevékenységet folytatnak, nevükhöz kiváló múzeumpedagógiai módszer kidolgozása kötődik, vagy múzeumpedagógiai program megvalósítása, múzeumpedagógiai kiadvány megalkotása fűződik személyükhöz. A díjat kétévente ítéli oda a Szabadtéri Néprajzi Múzeum, 2020-ban immár negyedik alkalommal.

CSALÁDBARÁT MÚZEUM ELISMERÉS

A Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ idén első alkalommal adja át a Családbarát Múzeum elismerést, amelynek célja, hogy ösztönözze a muzeális intézményeket szolgáltatásaik, infrastruktúrájuk és programjaik családbaráttá tételére, a különböző családtípusok minőségi időtöltének elősegítésére, valamint a családbarát értékrend és a család, mint mikroközösség erősítésére. Szeretnénk, ha a jövőben a múzeumok folyamatosan vizsgálnák a családok felmerülő igényeit, és a lehetőségeikhez mérten igyekeznének kielégíteni azokat. További szándékunk, hogy az intézmények fejlesszék, illetve bővítsék a családokat megcélzó oktatási, nevelési és szociális tevékenységeiket, családbarát szolgáltatásaikat, és ebben szorosan együttműködjenek a különféle családtípusokat segítő szakmai szervezetekkel.

12. ORSZÁGOS MÚZEUMPEDAGÓGIAI KONFERENCIA

Az országos konferenciát Múzeum minden körülmények között – Digitális megoldások a múzeumi ismeretátadásban címmel 2020. november 9-én és 10-én rendezzük meg a Petőfi Irodalmi Múzeumban.A kétnapos szakmai rendezvényen a hazai muzeális intézmények közelmúltban megvalósult online és digitális fejlesztéseit, programjait és eseményeit vizsgáljuk meg, különös tekintettel a járványügyi helyzet alatti ideiglenes múzeumbezárások jelentette kihívásokra. A magyarországi múzeumok azóta ismét megnyitották kapuikat a látogatók előtt, azonban 2020 tavaszának szakmai tanulságai és fejlesztései hosszú távon fogják alakítják a digitális múzeumi tartalmak hasznosításának lehetőségeit. A vírus miatt kialakult körülmények között országos eseménysorozatok valósultak meg sikeresen online. A korábban nehezen hozzáférhető múzeumi tartalmak hirtelen széles körben elérhetővé és ismertté váltak, az eddig leginkább sporadikusan jelenlévő digitális pedagógiai segédanyagok értéke pedig egyik napról a másikra felértékelődött a pedagógusok és az egész köznevelés számára.  A konferencia célja elsősorban az elmúlt rendkívüli időszak szakmai eredményeinek értékelése, illetve a digitális és online múzeumi fejlesztések, a járványügyi helyzetet követő, lehetséges irányainak kijelölése.