belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Inspiráló koordinátori rendezvények

A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt fenntartási időszakának keretében budapesti múzeumi koordinátoraink, Dabi-Farkas Rita majd Joó Emese is igazán előre mutató rendezvényeket valósítottak meg a közelmúltban, a 2022-es év végén.

 

Az ÚJ MÚZEUMI IRÁNYOK című sorozat 6. alkalmaként helyi szakmai napot rendezett a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban budapesti múzeumpedagógusok, múzeumpedagógiát tanuló egyetemi hallgatók, muzeológusok, múzeumi kommunikációval foglalkozó kollégák és pedagógiai szakemberek részére Dabi-Farkas Rita múzeumpedagógus, a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeumpedagógiai Módszertani Központban dolgozó múzeumi koordinátorunk. 

A művészetterápia alkalmazhatóságának szélesebb spektrumát bemutató eseményen az előadók művészetterápiával is foglalkozó pedagógusok és múzeumi szakemberek voltak.

Inspiráló koordinátori rendezvények

Sziray Zsófia, a MOKK művészetterápiában is jártas kutatási és módszertani munkatársa olyan múzeumi projektet mutatott be, melyek megvalósításában közreműködött, az egyiknek a Kiscelli Múzeum adott helyet, míg a másiknak a Magyar Nemzeti Galéria.

Varga Zita múzeumpedagógus, képződő művészetterapeuta a Ludwig Múzeum-Kortárs Művészeti Múzeumban megvalósult két projektről: egy középiskolásoknak és fiatal felnőtteknek szóló nyári táborról, valamint egy felnőttek számára meghirdetett művészetterápiás workshop tanulságairól számolt be.

Az esemény helyszínét adó MMGM részéről Németh Anna és Tábori Tamara múzeumpedagógusok tartottak múzeumpedagógiai bemutatót.

Dabi-Farkas Rita, múzeumi koordinátor szakmai könyvajánló keretében ismertette a  Múzeumi iránytű 28. számaként megjelent Fókuszban a közönség -Útmutató a család, gyermek és iskolabarát múzeumi működéshez, a múzeumpedagógia, az önkéntesség és az IKSZ minőségmenedzsmentjéhez című kötetet. 

A művészetterápiás módszerek iskolai, diákok illetve pedagógus kollégák körében történő alkalmazásába Farkas Rita művészetterapeuta, képgrafikus, rajztanár, a Könyves Kálmán budapesti gimnázium pedagógusa adott betekintést.

A másik pedagógus meghívott előadó pedig az USA-ban, Ohio államban, Clevelandban a Shaker Heights Középiskolában vizuális kultúrát tanító nevelőtanár, Kristina Walter volt, aki a Covid-járvány és a lezárásokból eredő traumák miatt még kiemeltebben fontosnak tartja és alkalmazza ezt a módszert.

Inspiráló koordinátori rendezvények

Kristina az előadása után workshopra invitálta a résztvevőket, akik három rövid, rajzos alkotófolyamat során nyerhettek betekintést a művészetterápia gyakorlati megvalósulásába.

Az esemény örömteli hozadékaként a szervező beszámolója szerint a résztvevők között „több konkrét szakmai szimpátia is kialakult, amiből úgy tűnik, valós együttműködések virágoznak majd ki”.

 

Joó Emese budapesti múzeumi koordinátorunk, a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum vezetője MIKSZ? ESÉLYES! című, Néprajzi Múzeumban tartott szakmai napján a múzeumi iskolai közösségi szolgálat szakszerű tervezése és fenntartása állt a fókuszban. Minderről a korábbi gyakorlatok tapasztalataira és az általa szerkesztett módszertani útmutató tartalmára reflektálva esett szó.

A téma hazai szakértőjének számító Joó Emese Múzeumi IKSZ nézőpont című előadásában a MOKK Múzeumi iránytű kiadványsorozatának 20. köteteként megjelent MIKSZ - Gyakorlati útmutató az iskolai közösségi szolgálat múzeumi szervezéséhez című kiadványnak, valamint a Frissek, fiatalok! című 14. Országos Múzeumpedagógiai Konferencián tartott vitaindító előadásának és a Néprajzi Múzeum MIKSZ projektjeinek kapcsolódási pontjait mutatta be. 

Inspiráló koordinátori rendezvények
A fotó a Frissek, fiatalok! című 14. Országos Múzeumpedagógiai Konferencián készült.

Az előadást közös beszélgetés, reflexiók követték, majd ezen a koordinátori rendezvényen is teret kapott a központi téma iskolai nézőpontja.  Söptei Eszter, a MOKK szintén budapesti múzeumi koordinátora, egyben a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógusa vezetésével és meghívott pedagógusok közreműködésével valósult meg közös beszélgetés az iskolai közösség szolgálattal kapcsolatos múzeumi és iskolai tapasztalatokról, valamint a további lehetőségekről, együttműködésekről.

A szakmai nap Molnár József, a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógusa által vezetett IKSZ/MIKSZ újratervezés című közös tervezési gyakorlatban csúcsosodott ki.