belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Esélyt a múzeummal módszertani útmutató

Dabi-Farkas Rita (szerk.): Esélyt a múzeummal. Hátrányos helyzetűek felzárkóztatása a múzeumpedagógiai eszközeivel. Múzeumi iránytű 16.

A kiadvány letölthető innen.

A módszertani kiadvány kifejezetten olyan múzeumpedagógusoknak és ismeretátadással foglalkozó közművelődési szakembereknek készült, akik hátrányos helyzetű csoportokkal dolgoznak vagy kívánnak a jövőben foglalkozni. A kötet specifikusan, de a teljesség igénye nélkül dolgozza fel a különböző hátrányos helyzetű csoportok, így a látássérültek, mozgássérültek, hajléktalanok, romák vagy éppen a mélyszegénységben élők sajátos igényeit a múzeumpedagógia foglakozások során. Az ingyenes kézikönyv rendkívüli tára a gyakorlatias példáknak, már kipróbált megoldásoknak, bevált és jól működő módszereknek, de a szerzők nem féltek megmutatni a problematikus vagy kerülendő helyzeteket sem.

A kiadvány tartalmát a 2017-ben felállított Hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatása a múzeumpedagógia eszközeivel című módszertani csoport állította össze, melynek tagjai hazai országos és megyei hatókörű városi múzeumokban dolgozó múzeumpedagógusok. A munkacsoport szakmai támogatásában, a kiadvány megírásában, szövegeinek szakmai véleményezésében pedagógusokon, egyetemi oktatókon kívül számos hátrányos helyzetűekkel foglalkozó civil szervezet képviselője, szakembere is részt vett. Köszönet mindazoknak, akik szakmai segítséget nyújtottak az egyéves kutatási és írási folyamatban.

Köszönet az Integrált Ped. Kedden való előadásért:

(Ezeken a szakmai találkozókon meghívott, jellemzően hátrányos helyzetűekkel foglalkozó szakember mutatta be előadás formájában tevékenységét, munkaterületét, egy-egy adott projekten keresztül. Az ő tapasztalataik beépültek a módszertani fejlesztésbe.)

Gégény Noémi, a Para-fi tt Sportegyesület alapítója, gyógypedagógus
Hervoly Vanda, pedagógus Dr. Ámbédkar Gimnázium, Sajókaza és Miskolc,
Makárné Bíró Krisztina, tanító és fejlesztő pedagógus, Móra Ferenc Általános Iskola, Sajószentpéter
Joó Emese a „Hajléktalanok a múzeumokban” című kétalkalmas koordinátori szakmai nap megszervezője.


Köszönet a szövegek írásbeli véleményezésért:
Hoffmanné Toldi Ildikó, magyartanár, drámapadagógus Szent Mór iskola, a Playback Színház tagja
Joó Emese, múzeumpedagógus, etnográfus, Néprajzi Múzeum
L. Ritoók Nóra, Igazgyöngy alapítvány Igazgató
Dr. habil. Nagy Emese Ph.D., egyetemi docens Eszterházy Károly Egyetem; óraadó ELTE; szakmai vezető Miskolc – Hejőkeresztúr KIP Módszertani Központ; intézményvezető hejőkeresztúri iskola.
Dr. habil. Orsós Anna habilitált doktor, egyetemi docens, tanszékvezető, Romológiai Kutató Központ, központvezető


Köszönet a szövegek szóbeli véleményezésért:
Joó Julianna, múzeumpedagógus, osztályvezető, Iparművészeti Múzeum
Onódi Ágnes, gyógypedagógus, szociopedagógus, Csalogány Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális szakiskola, EGYMI, Kollégium és Gyermekotthon
Schopp Ildikó, múzeumpedagógus, Műcsarnok
Szabó Tamás Ferenc, teológus, szociális munkás, Máltai Szeretetszolgálat
Szibig Marianna – Ágnes nővér, Szent Ferenc Kisnővérei, elfogadlak Alpítvány Arló
Dr. Tolnayné Csattos Márta elemi rehabilitációs csoportvezető, Vakok Állami Intézete
Turcsány iné Kesik Gabriella, vezető múzeumpedagógus, Magyar Nemzeti Múzeum
Udvarhelyi Éva Tessza, PhD kulturális antropológus és környezetpszichológus, a Közélet Iskolája társalapítója és ügyvezetője
Vadász Zsuzsanna, konduktor, művészetterapeuta, Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Általános Iskolája, Egységes Konduktív Pedagógiai Módszertani Intézménye
Végh Panni, Artemisszió- Interkulturális Alapítvány

A módszertani kötet a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001  kiemelt projekt keretében megvalósított módszertani fejlesztés eredménye. Kiadó: Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, 2018.