belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Figyelünk a „múzeum arcaira”

A szerepében komfortosan és hatékonyan mozgó, jól felkészült frontszemélyzeti munkatársak nélkül hiába rendelkezik egy múzeum korszerű kiállítással, megfelelő infrastruktúrával és előre mutató intézményi stratégiával, a látogatói élmény csak a frontvonalban dolgozó kollégákkal lesz, csak velük lehet teljes.

A fentieket szem előtt tartva, a frontszemélyzeti munka segítése és elismerése, a kollégák munkájának megbecsülése valamint a szolgáltató múzeumi szemlélet előmozdítása céljából a Szabadtéri Néprajzi Múzeum - Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) 2023-ban is megszervezte a Frontszemélyzeti képzés – a kulturális intézmények látogatóbarát szolgáltatásainak fejlesztéséhez című tanfolyamot. Ez az a képzésünk, mely az elmúlt öt évben már 20 különböző múzeumi helyszínen, fővárosi és vidéki muzeális intézményekben 300-nál is több résztvevővel zajlott le.

A MOKK konzorciumi vezetésével 2017 és 2020 között megvalósult Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretében kidolgozott, hazai viszonylatban egyedülállónak számító és 2018 óta rendszeresen lebonyolított tanfolyam kihelyezett tantermi képzések formájában két alkalommal 36 múzeumi munkatárs részvételével valósult meg idén tavasszal. Budapesten, a Magyar Pénzmúzeum és  Látogatóközpontban 2023. március 6. és április 6. között, majd az Óbudai Múzeumban és Szentendrén, a  Ferenczy Múzeumi Centrumban  május 15. és június 12. között szervezett ilyen továbbképzést a MOKK.

Figyelünk a „múzeum arcaira”
Pénzmúzeum: Fotó: Illyés Viktória

A szemléletformáló, ugyanakkor a gyakorlati munkában is jól hasznosítható ismereteket közvetítő továbbképzéseken ezúttal is a muzeális intézményükben frontszemélyzeti feladatokat ellátó munkatársak, köztük a teremőrök, pénztárosok, múzeumi boltok munkatársai, múzeumpedagógusok, edukátorok és kommunikációért felelős kollégák vettek részt.

A 30 órás akkreditált továbbképzés tematikája átfogó, lefedi mindazokat a fontosabb területeket, amelyek segítik a látogatókkal kapcsolatba kerülő munkatársakat az intézmény szakszerű képviseletében, és támogatják a szervezeten belüli együttműködést, a verbális és non-verbális kommunikáció eszközeinek alkalmazását. Ezúttal is oldott légkörben, kis csoportokban, elméleti előadások és szituációs gyakorlatok segítségével tudták elsajátítani és gyakorolni a látogatókkal illetve a múzeumi munkatársakkal történő hatékony kommunikációt.

A továbbképzés minden esetben intézményre szabott módon valósul meg. A képzést megrendelő intézmény(ek) igényeiből és adottságaiból, illetve a képzésen résztvevő múzeumi kollégák jellemzőiből indulnak ki a MOKK oktatásszervezői, és az oktatók a továbbképzésnek helyszínt adó intézmények jellemzőinek figyelembe vételével építik fel előadásaikat és a gyakorlati foglalkozásokat. A Pénzmúzeum esetében egy 2022-ben indult, tehát friss intézményhez és munkatársi gárdájához, az itt jellemző speciális körülményekhez (ingyenesség, regisztrációkötelezettség, csúcstechnológia) kellett igazodnia a képzésnek. A közös képzési turnusban résztvevő Óbudai Múzeum és Ferenczy Múzeumi Centrum esetében pedig teret kaptak a hasonlóságok mellett az eltérések is, a képzés első két napja óbudai múzeumi közegben, a második két alkalom pedig Szentendrén zajlott.

 

Figyelünk a „múzeum arcaira”
Ferenczy Múzeumi Centrumban. Fotó: Zádor Viktória

A képzése belül szervezett kommunikációs tréning során lehetősége nyílt a résztvevőknek a frontszemélyzeti szereppel kapcsolatos ismeretek elmélyítésére, a frontszemélyzeti munkához szükséges tulajdonságok, kompetenciák átgondolására. A különböző látogatótípusokat és a múzeummal szemben támasztott elvárásaikat feltérképező, továbbá a velük történő kommunikációt körül járó gyakorlat remekül oldotta a hangulatot, és tükrözte a munkával kapcsolatban a frontszemélyzeti munkatársak nézőpontjait is. A felmerült problémás szituációkat a tréner átbeszélte a csoporttal és közösen kerestek megoldásokat. Az asszertív kommunikáció fejlesztéséhez önismereti gyakorlatokat végeztek.

A nézőpontváltásra, a vezetői gondolkodásmódba való belehelyezkedésre és a kreativitás fejlesztésére a múzeumalapítási gyakorlat adott lehetőséget. A frontszemélyzeti munkatársaknak kiscsoportokban képzeletbeli múzeumokat kellett alapítaniuk és az adott intézmény küldetését, célcsoportjait, gyűjteményeit és szolgáltatásit meghatározni, majd reflektálni egymás elképzeléseire.

Figyelünk a „múzeum arcaira” Figyelünk a „múzeum arcaira”

Figyelünk a „múzeum arcaira”
Óbudai Múzeumban. Fotók: Zádor Viktória

Külön tananyagrész foglalkozott a stresszhelyzetek és a panaszok kezelésével, hiszen ezek a frontszemélyzeti munka nem elhanyagolható részei, sokszor kritikus pontjai. A kiégés elleni praktikák mellett szó esett a legfontosabb vészhelyzeti szituációkról, azok kezelési módjáról is. Az újraélesztés technikáját profi életmentőtől, egy mentősként is dolgozó oktatótótól sajátíthatták el a résztvevők.

Figyelünk a „múzeum arcaira”
Ferenczy Múzeumi Centrumban. Fotó: Zádor Viktória

A képzés vizsgával, zárult: írásbeli teszt kitöltése után szituációs feladatokat kellett megoldani. Olyan speciális szituációkat dolgoztak fel a résztvevők, amelyek a képzés során a tréningeken felmerültek.

A vizsgán elért kiváló eredmények is azt mutatják, hogy a résztvevők értették és érezték a képzés fontosságát, hasznosságát, ami leginkább a belső motivációjukból, szakmai elhivatottságukból ered.

A vizsgaszituációkban a résztvevők aktívan közreműködtek, megoldásokat kerestek, segítették egymást, ezzel a képzés a kollégák közötti együttműködést is kedvezően befolyásolta.

Mindezt így fogalmazta meg a képzés egyik résztvevője az elégedettségi kérdőívre adott válaszában:

„…hasznosnak tartom tartalmi szempontból és csapatépítő jellege miatt is. A különböző helyzetek megbeszélése során kapott megerősítés akár pozitív, akár negatív, a látogatókkal való kapcsolatépítés és kommunikáció területén segít bennünket a mindennapi gyakorlatban. A képzés csapatépítő jellege azért fontos számomra, mert a minőségi munkához harmóniára és együttműködésre van szükség. Ha kellően nyitottak és rugalmasak vagyunk, a képzés keretében együtt töltött idő ehhez is tud hozzáadott értéket adni.”

A két képzés a Múzeumi és könyvtári fejlesztés mindenkinek című, EFOP –3.3.3.-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt fenntartási időszakában valósult meg.

Igény esetén, egyeztetett időpontban és helyszínen a MOKK a jövőben is vállalja a Frontszemélyzeti képzés megszervezését kihelyezett formában.

Bővebb információ a képzésről itt érhető el:

https://mokk.skanzen.hu/frontszemelyzeti-kepzes-a-kulturalis-intezmenyek-latogatobarat-szolgaltatasainak-fejlesztesehez-fszk30t

 

 

Beszámoló Zádor Viktória oktatásszervező szóbeli beszámolója és írásos szakmai összefoglalója alapján: Kajári Gabi