Tomory Lajos Múzeum: Mi leszel a végén? - Pályaorientációs társasjáték a múzeumban
A „Mi leszel a végén?” egy olyan interaktív foglalkozás, amely során a tanulók játékosan szereznek különböző benyomásokat foglalkozásokról, megtudják, hogyan viszonyulnak magukhoz és másokhoz, mire tartják magukat alkalmasnak, mely képességeik számítanak erősségnek. Mindeközben híres, hivatásukban kiemelkedő 18. kerületi személyeket múzeum gyűjteményéhez és a 18. kerület múltjához kapcsolódjon a foglalkozásunk úgy, hogy közben teljeskörűen idomuljon a pályaorientációs iskolai követelményekhez, és különleges élményt nyújtson 3-4. osztálytól a középiskolás diákokig. A tanulók hozzájuk kapcsolódó személyiségkártyákat gyűjtenek a játék során.
Összegzéskor pályairányokat nevezünk meg, összevetjük a személyes elképzelésükkel a játék eredményét. A végén mindenki csak nyerhet: ismereteket magáról, társairól, helytörténetről, példaképekről. Az osztályfőnökök számára sok olyan helyzetet villantunk fel, amely őket is segíti pedagógiai munkájukban. A programhoz kapcsolódni fog 2023 őszétől egy saját készítésű pályaorientációs kisfilmsorozat. ismerhetnek meg.
A foglalkozás újszerűsége abban rejlik, hogy a gyerekek a helytörténetben fontos személyiségek megismerése közben fedezik fel saját tulajdonságaikat, kompetenciáikat. Élménypedagógiai, drámapedagógiai, kooperatív módszerekkel közvetítenek helytörténeti és kiállításunk tárgyaival kapcsolatos ismereteket, eleget tesznek a NAT -ban leírt pályaorientációs követelményeknek, segítik az osztályfőnököket a pályaválasztással kapcsolatos munkája során.
Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült!
Laudáció
Írta: Demeter-Guba Erzsébet, a Gödöllői Királyi Kastély múzeumpedagógiai csoportvezetője, múzeumi koordinátor
A Tomory Lajos Múzeum több korosztály számára (általános iskola 3. osztálytól egészen a középiskola 10. osztályig) kidolgozott pályaorientációs foglalkozása egy valós, pedagógusok által felvetett témára reagál. A ,,Mi leszel a végén?” címet viselő múzeumi társasjáték erősségei; a múzeum gyűjteményének tárgyi anyagához való kreatív kapcsolódás mellett, továbbá, hogy a XVIII. kerület helytörténetében fontos szerepet betöltő történelmi személyeket is beemeli a programba. A foglalkozás során a közös játékon keresztül a változatos demonstrációs tárgyak és eszközök segítségével a régi korok mesterségeivel, hivatásaival is megismerkednek a diákok, miközben személyiség- és közösségfejlesztő elemei is vannak a programnak. A pedagógusok számára is segítséget nyújt a téma további feldolgozására, ezt online segédanyag is támogatja.
A múzeumpedagógiai programot a pályaorientációs téma múzeumi és helytörténeti szempontú feldolgozásának újszerűsége, a múzeum és a pedagógusok közötti példaértékű párbeszéd ,valamint az adaptálhatósága miatt is díjazásra javaslom.