Szakmai továbbképzés Splitben
ERASMUS+ Program tanulási célú mobilitás
2022-1-HU01-KA121-ADU-000064859
Beszámoló szakmai továbbképzésen való részvételről
A képzésen résztvevő neve, beosztása, intézménye: Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre
A képzés szervezője: Maksima Teacher Training Centre, Horvátország
A képzés címe: Fenntarthatóság az oktatásban – zöld és öko-életmódok bevezetése
A képzés helyszíne: Split, Horvátország
A mobilitás kezdő és végdátuma: 2024.04.13-04.19.
Bevezető
A spliti Maksima Teacher Training Centre által 2024.04.13-19. között szervezett Fenntarthatóság az oktatásban – zöld és öko-életmódok bevezetése című képzésén való részvétellel az volt a célom, hogy a közoktatásban használt környezeti fenntarthatósági témájú ismeretátadási módszereket megismerjem, és a Skanzen projektjeinek tervezése és lebonyolítása során a múzeumi területre szabva alkalmazzam. A képzést olyan tanároknak és oktatással foglalkozó szakembereknek hirdették meg, akik szeretnének fejlődni a környezetbarát oktatás területén. A kurzus célja volt, hogy a résztvevők a jövőben bátorítsák a gyerekeket a vizes élőhelyek védelmére, vonják be a tanulókat vizeink szemétmentesítésébe, szervezzenek vitákat és projekteket a környezeti fenntarthatóságról és integrálják a tanulók klímaválságról való gondolkodását a tantermi tevékenységekbe.
A kurzus során megismerhettük a világunk előtt álló éghajlati problémákat, és megtanulhattuk, hogyan lehet alkalmazni a fenntartható fejlődés elveit az oktatási gyakorlatban. A Splitben zajló képzésen a helyi természeti adottságokat megtapasztalva került előtérbe a biológiai sokféleség fontossága. Az elméleti alapok tantermi megismerése mellett a szabadban is tanultunk, és megoszthattuk tapasztalatainkat francia, görög, román spanyol, szerb és szlovén pedagógusokkal. A kurzus számos hulladékgazdálkodási témát érintett, a környezetbarát életmódra fókuszálva, valamint a fiatalokat a környezeti válság leküzdésére ösztönző technikákra összpontosítva. A szabadidőben Split és Trogir látnivalóit és kulturális intézményeit kerestük fel.
A mobilitás eredményének bemutatása
A képzés során érintett témák:
- Kihívások kezelése a 21. századi osztályteremben – Bevezetés a tanfolyamba
- Bevezetés a fenntarthatóságba – Környezet és éghajlatváltozás
- Fenntartható fejlődés – Megújuló energiaforrások, ökológiai lábnyom kalkulátor
- GoGoals SDG társasjáték
- Saját jógyakorlatok megismer(tet)ése az öko és fenntarthatósági témákban: csoportos előadásban mutattuk be a Skanzent és a Szennai Skanzent mint intézményt, a legfontosabb tevékenységeket, valamint az intézményünk fenntarthatósági filozófiáját, ezt követően néhány környezeti fenntarthatósági jógyakorlatot is ismertettünk
- Tantermen kívüli oktatás: Fenntarthatóság az édesvízi ökoszisztémákban, terepbejárás és a Jadro folyó feltárása
- Vezetett séta: a spliti örökség és a dalmát kultúra megismerése
- Az üvegház folyamat – előadás, videók megtekintése, kémiai kísérletek és feladatlap megoldás
- Öko-művészet kreatív műhely: alkotómunka újrahasznosítható anyagokból
- A savas eső keletkezése és káros hatásai
- Bevezetés a vízi környezeti ismeretekbe: példa fenntartható megoldásokra, amelyek az iskolás gyerekek és a helyi közösség javát szolgálják
- Természettudományi iskola a természetben. Terepkirándulás: a jövőbeni fenntarthatósági projekt oázisa
- Szabadtéri nevelés és fenntarthatóság. Savas esők, üvegházhatás
- Hogyan tehetjük fenntarthatóbbá és környezetbarátabbá az iskolát?
A továbbképzés során oktatási jógyakorlatokat ismerhettünk meg nem csupán a Splitben alkalmazott példákból, de a többi résztvevő által bemutatott saját jógyakorlatokból is. Érdekes volt azonban, hogy a pedagógusok rendszerint önállóan végezték el a munkát, és legfeljebb másik oktatási intézménnyel működtek együtt. Emiatt fel is hívtam a csoport figyelmét arra, hogy pedagógusként bátran keressék fel a helyi múzeumot, könyvtárat vagy egyéb kulturális intézményeket, amelyek rendszerint örömmel működnek együtt hasonló iskolai projektekben.
A képzéshez kapcsolódóan felkerestük a Jadro folyónál található parkot, amely a folyó endemikus és különösen veszélyeztetett fajának, a dalmát pisztrángnak a fajfenntartására jött létre. Itt egy izgalmas multiszenzoros kertet is bemutattak nekünk. Felkerestük továbbá a Split centrumában található és a helyi lakosság kedvelt kirándulási és sporthelyszínének számító Marjan hegyi közpark vízparti részeit.
A szabadidőben a fogadószervezet által szervezett extra (fizetős) programokra nem jelentkezünk. A tanrendben erre szánt időben, ehelyett inkább önállóan fedeztük fel Split kulturális intézményei közül az egyik régészeti múzeumot, a Mestrovic Galériát és a Néprajzi Múzeumot, továbbá számos templomot néztünk meg. Trogirban a Domonkos templom kis múzeumát és a katedrálist látogattuk meg.
A képzés során kapott elméleti háttérre és a kapcsolódó természettudományos kísérletekre nem csak múzeumi programokat és ismeretátadási alkalmakat lehet építeni, mindez a saját munkatársainknak szóló belső képzések tartalmát is megalapozhatja. A természetjárás és annak feladatokon keresztül történő megismerése a múzeum tanösvényéhez és természeti környezetének felfedezéséhez is használható. Az öko-művészeti tevékenység a múzeum programjaihoz már kapcsolódik.
A képzés során megismert résztvevők közül kiemelném a marosvásárhelyi Teleki Téka könyvtárának román programszervező munkatársát, aki nyitott volt későbbi együttműködésre is, akár a Skanzennel, akár magyar könyvtáros kollégákkal. Egy spanyol felnőttképző intézmény három munkatársával megismerkedve lehetségesnek tartom egy, a szakmai felnőttképzéseket érintő közös projekt elindítását.
A beszámolót készítette:
Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre
FOTÓDOKUMENTÁCIÓ
1. A Jadro Parki látogatás csoportfeladata, Készítette: Fehér Dóra, 2024.04.15. szereplők: Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Antigoné irodalomtanár
2. Az újrahasznosító alkotófeladat folyamata. Készítette: Fehér Dóra, 2024.04.16. szereplők: Balogh Enikő tagintézményvezető, Szu Annamária, projekt szakmai vezető