belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Szakmai továbbképzés Splitben

ERASMUS+ Program tanulási célú mobilitás

2022-1-HU01-KA121-ADU-000064859 

Beszámoló szakmai továbbképzésen való részvételről

 

A képzésen résztvevő neve, beosztása, intézménye: Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre

A képzés szervezője: Maksima Teacher Training Centre, Horvátország

A képzés címe: Fenntarthatóság az oktatásban – zöld és öko-életmódok bevezetése

A képzés helyszíne: Split, Horvátország

A mobilitás kezdő és végdátuma: 2024.04.13-04.19.

 

Bevezető

A spliti Maksima Teacher Training Centre által 2024.04.13-19. között szervezett Fenntarthatóság az oktatásban – zöld és öko-életmódok bevezetése című képzésén való részvétellel az volt a célom, hogy a közoktatásban használt környezeti fenntarthatósági témájú ismeretátadási módszereket megismerjem, és a Skanzen projektjeinek tervezése és lebonyolítása során a múzeumi területre szabva alkalmazzam. A képzést olyan tanároknak és oktatással foglalkozó szakembereknek hirdették meg, akik szeretnének fejlődni a környezetbarát oktatás területén. A kurzus célja volt, hogy a résztvevők a jövőben bátorítsák a gyerekeket a vizes élőhelyek védelmére, vonják be a tanulókat vizeink szemétmentesítésébe, szervezzenek vitákat és projekteket a környezeti fenntarthatóságról és integrálják a tanulók klímaválságról való gondolkodását a tantermi tevékenységekbe.

A kurzus során megismerhettük a világunk előtt álló éghajlati problémákat, és megtanulhattuk, hogyan lehet alkalmazni a fenntartható fejlődés elveit az oktatási gyakorlatban. A Splitben zajló képzésen a helyi természeti adottságokat megtapasztalva került előtérbe a biológiai sokféleség fontossága. Az elméleti alapok tantermi megismerése mellett a szabadban is tanultunk, és megoszthattuk tapasztalatainkat francia, görög, román spanyol, szerb és szlovén pedagógusokkal. A kurzus számos hulladékgazdálkodási témát érintett, a környezetbarát életmódra fókuszálva, valamint a fiatalokat a környezeti válság leküzdésére ösztönző technikákra összpontosítva. A szabadidőben Split és Trogir látnivalóit és kulturális intézményeit kerestük fel.

 

A mobilitás eredményének bemutatása

A képzés során érintett témák:

  • Kihívások kezelése a 21. századi osztályteremben – Bevezetés a tanfolyamba
  • Bevezetés a fenntarthatóságba – Környezet és éghajlatváltozás
  • Fenntartható fejlődés – Megújuló energiaforrások, ökológiai lábnyom kalkulátor
  • GoGoals SDG társasjáték
  • Saját jógyakorlatok megismer(tet)ése az öko és fenntarthatósági témákban: csoportos előadásban mutattuk be a Skanzent és a Szennai Skanzent mint intézményt, a legfontosabb tevékenységeket, valamint az intézményünk fenntarthatósági filozófiáját, ezt követően néhány környezeti fenntarthatósági jógyakorlatot is ismertettünk
  • Tantermen kívüli oktatás: Fenntarthatóság az édesvízi ökoszisztémákban, terepbejárás és a Jadro folyó feltárása
  • Vezetett séta: a spliti örökség és a dalmát kultúra megismerése
  • Az üvegház folyamat – előadás, videók megtekintése, kémiai kísérletek és feladatlap megoldás
  • Öko-művészet kreatív műhely: alkotómunka újrahasznosítható anyagokból
  • A savas eső keletkezése és káros hatásai
  • Bevezetés a vízi környezeti ismeretekbe: példa fenntartható megoldásokra, amelyek az iskolás gyerekek és a helyi közösség javát szolgálják
  • Természettudományi iskola a természetben. Terepkirándulás: a jövőbeni fenntarthatósági projekt oázisa
  • Szabadtéri nevelés és fenntarthatóság. Savas esők, üvegházhatás
  • Hogyan tehetjük fenntarthatóbbá és környezetbarátabbá az iskolát?

 

A továbbképzés során oktatási jógyakorlatokat ismerhettünk meg nem csupán a Splitben alkalmazott példákból, de a többi résztvevő által bemutatott saját jógyakorlatokból is. Érdekes volt azonban, hogy a pedagógusok rendszerint önállóan végezték el a munkát, és legfeljebb másik oktatási intézménnyel működtek együtt. Emiatt fel is hívtam a csoport figyelmét arra, hogy pedagógusként bátran keressék fel a helyi múzeumot, könyvtárat vagy egyéb kulturális intézményeket, amelyek rendszerint örömmel működnek együtt hasonló iskolai projektekben.

A képzéshez kapcsolódóan felkerestük a Jadro folyónál található parkot, amely a folyó endemikus és különösen veszélyeztetett fajának, a dalmát pisztrángnak a fajfenntartására jött létre. Itt egy izgalmas multiszenzoros kertet is bemutattak nekünk. Felkerestük továbbá a Split centrumában található és a helyi lakosság kedvelt kirándulási és sporthelyszínének számító Marjan hegyi közpark vízparti részeit.

A szabadidőben a fogadószervezet által szervezett extra (fizetős) programokra nem jelentkezünk. A tanrendben erre szánt időben, ehelyett inkább önállóan fedeztük fel Split kulturális intézményei közül az egyik régészeti múzeumot, a Mestrovic Galériát és a Néprajzi Múzeumot, továbbá számos templomot néztünk meg. Trogirban a Domonkos templom kis múzeumát és a katedrálist látogattuk meg.

A képzés során kapott elméleti háttérre és a kapcsolódó természettudományos kísérletekre nem csak múzeumi programokat és ismeretátadási alkalmakat lehet építeni, mindez a saját munkatársainknak szóló belső képzések tartalmát is megalapozhatja. A természetjárás és annak feladatokon keresztül történő megismerése a múzeum tanösvényéhez és természeti környezetének felfedezéséhez is használható. Az öko-művészeti tevékenység a múzeum programjaihoz már kapcsolódik. 

A képzés során megismert résztvevők közül kiemelném a marosvásárhelyi Teleki Téka könyvtárának román programszervező munkatársát, aki nyitott volt későbbi együttműködésre is, akár a Skanzennel, akár magyar könyvtáros kollégákkal. Egy spanyol felnőttképző intézmény három munkatársával megismerkedve lehetségesnek tartom egy, a szakmai felnőttképzéseket érintő közös projekt elindítását.

A beszámolót készítette:

Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre

 

 

FOTÓDOKUMENTÁCIÓ

1. A Jadro Parki látogatás csoportfeladata, Készítette: Fehér Dóra, 2024.04.15. szereplők: Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Antigoné irodalomtanár

2. Az újrahasznosító alkotófeladat folyamata. Készítette: Fehér Dóra, 2024.04.16. szereplők: Balogh Enikő tagintézményvezető, Szu Annamária, projekt szakmai vezető

 

 

3. A Bene Beachen tartott tengeri biodiverzitás témájú tantermen kívüli gyakorlaton készült videó képe. Készítette: Macarena, irodalomtanár. 2024.04.18. szereplők: Szu Annamária, projekt szakmai vezető

4. A képzés elvégzését tanúsító oklevél átvétele. Készítette: Macarena, angoltanár, 2024.09.19. szereplők: Szu Annamária, projekt szakmai vezető, Ass. Prof Ivana Restovic, óraadó