belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A korai iskolaelhagyás mérséklését segítő múzeumi jó gyakorlatokból tartottak szakmai napot Kecskeméten

A MOKK Bács-Kiskun megyei koordinátorának, Merinu Évának a szervezésében került sor szakmai napra a Cifrapalotában 2018. május 14-én délelőtt. A programra érkezett múzeumi szakemberek, múzeumpedagógusok olyan fontos témát jártak körül, amely az elmúlt években kiemelt szerepet kapott a kulturális intézmények életében. A korai iskolaelhagyás, és megakadályozásának problémája a múzeumi szakmát is érinti. Ez az egyik kiemelt témája a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP - 3.3.3 - VEKOP – 16 – 2016 – 00001 azonosítószámú projektnek is, mely a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében valósul meg, valamint az EFOP – 3.3.2 - 16 Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért pályázati kiírásnak is.

A korai iskolaelhagyás mérséklését segítő múzeumi jó gyakorlatokból tartottak szakmai napot Kecskeméten

A szakmai napon először az észak-magyarországi régióból mutatott be a probléma kezelését célzó múzeumi jó gyakorlatokat Merinu Éva. A korai iskolaelhagyás arányának csökkentésére 19 mintaprojektet dolgoztak ki a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” projekt múzeumi komponensének (A mi múzeumunk) keretében az ország különböző múzeumai számos oktatási intézménnyel együttműködve. Az egyik sikeres mintaprojekt létrehozója, a miskolci Hermann Ottó Múzeum, amelynek mentorált intézményében a rudabányai Bányászati Múzeumban megvalósított projektet ismerhették meg a kecskeméti szakmai napon a Kecskemétről és Kiskunfélegyházáról érkezett múzeumi szakemberek. A hátrányos helyzetű középiskolásokat bevonó projekt során a diákok filmet forgattak a múzeum kiállításáról, annak népszerűsítése érdekében a saját korosztályukat megcélozva. A projekt másik kidolgozott módszertani témája a múzeumi közösségi terek létrehozása a diákok által tervezett és elkészített bútorok felhasználásával.

A korai iskolaelhagyás mérséklését segítő múzeumi jó gyakorlatokból tartottak szakmai napot Kecskeméten

A helyi múzeumi dolgozók további három sikeres példát ismerhettek meg a múzeumok és egyéb civil szervezetek összefogásáról a korai iskolaelhagyás megakadályozására Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. A Miskolci Galéria a MAG (Miskolci Alternatív Generáció) kiállítássorozatának biztosít helyszínt, a sátoraljaújhelyi Kazinczy Ferenc Múzeum pedig két tanodával: az Új Hely Piarista Tanoda és a Koinonia Tanodával együttműködésben tesz a hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatásáért.

A szakmai napon ifj. Gyergyádesz László Művészettörténész előadásában a IX. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé (A hét főbűn – Hieronymus Bosch nyomában) kiállítás kulisszatitkait is megismerhették a vendégek. A korai iskolaelhagyás mérséklésére kidolgozott, a kortárs művészeti kiállítás iskolabarát feldolgozását segítő drámapedagógiai foglalkozásból kaptak egy kis ízelítőt Merinu Éva múzeumpedagógus, megyei koordinátor jóvoltából.

szerző: Merinu Éva