belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

A Nagy Rajzolás - sikeres programok

Rétközi Múzeum – Kisvárda: 930 fő

Program címe: Mesélő macskakövek - Kisvárdai életképek a múltszázadból

Egy nagyon hosszú utcarészlet készült gyerek és felnőtt rajzokból, amely időrendiségben mutatja be Kisvárda történetét, kulturális- és mindennapi életét. A rajzok mindegyike egy-egy szimbolikus macskakő a sétálóutcában. A korszakhatár a századforduló és a két világháború közötti időszak volt. Az eseményt egy közös mese megírása zárta le, melyet a résztvevők a rajzok alapján mondatonként írtak meg. Ez a mese elmond valamit Kisvárdáról, valamit, ami volt, vagy ami − lehetett volna. A programba sikerült abba a város iskoláit, óvodáit, kulturális intézményeit és a fogyatékkal élők helyi szervezeteit is.

ÖTLET: iskolák, szervezetek bevonása, több korosztályt szólított meg a program

Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár – Budapest: 600 fő

Program címe: Boldog születésnapot Magyar Mezőgazdasági Múzeum!

A Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár 120. évfordulójához közeledve azt szerették volna a szervezők, ha a látogatók is lerajzolják azt, hogy mit jelent nekik a múzeum, és mit üzennek a Vajdahunyadvárnak a születésnapja alkalmából. Rögtönzött kiállításon mutatták be a rajzokat, illetve egy külön, erre a programra készített vársziluettre lehetett a látogatóknak a szöveges irományaikat, születésnapi köszöntőiket kifüggeszteni a program teljes ideje alatt. A gyerekek festhettek, vághattak, ragaszthattak, mindenki a maga elképzelése, tempója és módszerei szerint alkothatott, azaz alkotás szabadsága így maximálisan megvalósult.

ÖTLET: ünnepi alkalom

Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeum – Hatvan: 302 fő

Program címe: A HATVANI Nagy Rajzolás

A hatvani téma a megújulás, a fejlődés okozta öröm. A rendezvényt megelőző esős napok ellenére is szép számmal jelentkeztek a csoportok és az osztályok. Mivel az időjárás nem tette lehetővé a szabadban történő rajzolást, így a programban az előre bejelentkezett csoportok vettek részt. A rajzolás helyszínei a következők voltak: a Vadászati Múzeum Lovagterme, az Élménytér, a Széchenyi Zsigmond Könyvtár és a Hatvany Lajos Múzeum. A rajzolás 10 órakor kezdődött mindegyik helyszínen, majd 11-kor a csoportok a kastély történeti kertjébe vezető díszlépcső előtti hársfasorban gyülekeztek és egy közös tánccal ünnepeltük meg a művek megszületését, majd a resztvevőkről és az alkotásokról közös fotó készült a parkban. A hangulat remek volt, minden gyermek büszkén állt elkészített műve mellé. A programon hét hatvani intézmény növendékei vettek részt. A jövőben a résztvevő helyi intézmények száma, illetve a környékbeli óvodák és iskolák megszólítása révén, valamint az egyéni résztvevők bevonásával a program erősíthető.

ÖTLET: iskolák bevonása, több helyszín

Ferenczy Múzeum – Szentendre: 300 fő

Program címe: Variációk szentendrei házakra

A Fő téren szentendrei házakról készült homlokzatrajzait tervezhették/festhették egyedivé az arra vállalkozók, majd ezeket a terveket csipeszekkel kifeszített spárgákra helyezték. Ily módon a Pestis Kereszt körül sugaras irányba utcákat hoztak létre. A MŐF programján belül ezzel az eseménnyel az intézmény egy újabb szakágát hangsúlyozta - ezúttal a helytörténetet. A szabadtéri helyszín kockázatos, a siker sokban függ az időjárástól, ugyanakkor vonzó, mert látható, központi helyén van a városnak. A bel-és külföldi turisták különösen szeretik ezeket a közös megmozdulásokat - ezért is választották a szervezők ismét a Fő teret helyszínnek. A nyelvi akadályokat kétnyelvű (magyar, angol) ismertetőkkel hidalták át, bevonva ezzel a külföldieket is a programba. A munkatársak igyekeztek olyan feladatot kitalálni, ami gyerekeknek és felnőtteknek is érdekes, ugyanakkor látványos és nem nehéz, néhány perc alatt elvégezhető feladat.

ÖTLET: programot kivitték az utcára, külföldiek bevonása

Vehiculum-Ház Közérdekű Muzeális Gyűjtemény Múzeumpedagógiai Tagintézmény/Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, AMI – Besenyszög: 299 fő

Program címe: Besenyszög képregénye

Az elmúlt évekhez hasonlóan az intézmény idén is megrendezte a Nagy Rajzolást, Besenyszög központjában több helyszínen. A program ebben az évben a Besenyszög képregénye címet kapta. A cél az volt, hogy képregény formában megörökítésre kerüljön Besenyszög múltja és jelene. Ebben az évben négy helyszínen vonták be a város lakóit, dolgozóit a képregény készítésébe. Ebben az évben is nagy örömmel csatlakoztak a programhoz a helyi Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai és pedagógusai, valamint a helybéli Eszterlánc óvoda óvodásai és a lakosság nagy része is szívesen vett részt az alkotásban. A helyi orvosi rendelőnél is felállítottak a szervezők egy rajztáblát, ahol a betegeknek a várakozási idő egyhangúságát is némileg színesítette az alkotási lehetőség, amelyet minden résztvevő élvezett. A Besenyszög városa idősek otthona lakói közül is többen felfrissítették a rajzolói, festői tudásuk, tehetségük. A program sikeréhez nagyban hozzájárultak, a kellemes időjárási viszonyok is, valamint a városi intézmények közreműködése.

ÖTLET: együttműködés más intézményekkel, több helyszín

Vasarely Múzeum – Budapest: 246 fő

Program címe: Képzeld el és rajzold le!

A Vasarely Múzeum ősszel pályázatot hirdetett a nagyközönség számára, arra ösztönözve minden korosztályt, hogy egy 1974-es, a Vasarely Múzeumban látható Vasarely kollázsról írjon és illusztráljon egy verset vagy egy történetet. A múzeum azt szerette volna, hogy a felhívásba látássérültek is bekapcsolódhassanak, ezért elkészítették a kép térbeli modelljét is, amely modell segítette őket Vasarely művészetének a megértésében. Az alkotás az első állomáson önműködő volt: aki leült az asztalhoz, az rögtön nekilátott, mert ha már ott dolgozott valaki az asztalnál, abból egyértelmű volt, hogy mit kell csinálni. A feladat egyszerű volt, és mindenkinek sikerélményt tudott nyújtani. Ugyanakkor nem született két ugyanolyan megoldás: mindenki nagyon kreatív tudott lenni a kereteken belül. Az alkotáshoz kevés eszköz kellett: csak cellux és a papír csíkok. A harmadik állomáson Vasarely fekete-fehér korszakában merülhettek el a látogatók. A tengelyük körül átbillenő négyszögekből keletkező rombuszokkal és parallelogrammákkal izgalmas, térben mozgó rácsokat hozhattak létre. A fonal és bambusz használatával pedig az anyagok különféle tulajdonságaival is kísérletezhettek.

ÖTLET: több korosztály megszólítása, látássérültek bekapcsolása a programba