belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Akik már jól jártak a KultúrBónusszal

Mostanra (2019. május eleje) már közel 1700 gyermek vett részt ingyenesen múzeumpedagógiai foglalkozáson a KultúrBónusz nevű kísérleti programnak köszönhetően, melynek keretében az év végéig összesen 6000 tanuló részesülhet Észak-Magyarország és Észak-Alföld régióban múzeumi tudástartalmakban. A kísérleti program 35 muzeális intézmény és 40 közoktatási intézmény részvételével zajlik azzal a céllal, hogy növelje a közoktatásban érintett valamennyi csoport, kiemelten a hátrányos helyzetű gyerekek kultúrához illetve múzeumi tudáshoz való hozzáférését, és erősítse az iskolai területre vonatkozó kulturális alapellátást.

Akik már jól jártak a KultúrBónusszal

A kísérleti programot koordináló Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ munkatársai kamerájukkal elkísérték a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnázium 11. osztályos tanulóit a miskolci Thália-házban (Miskolci Színészháztörténeti és Színészmúzem, Herman Ottó Múzeum), ahol a diákok Teátrum-tréningen vehettek részt. A múzeumlátogatásról forgatott kisfilm „Emojik helyett legyezőjáték” címmel az alábbi linken tekinthető meg:

http://mokk.skanzen.hu/emojik-helyett-legyezojatek-a-szineszmuzeumban-jartunk-a-kulturbonusszal-xii-videohirlevel.html

Akik már jól jártak a KultúrBónusszal

A programban résztvevő iskolák is rendszeresen beszámolnak Facebook felületeiken arról, hogy milyen élmények érték őket a KultúrBónusz által ingyenesen igénybe vehető múzeumpedagógiai foglalkozásokon.

A Kölcsey Ferenc Általános Iskola tanárnője, Harbula Dóra Kölcséről vitte el a hajdúnánási Móricz Pál Helytörténeti Gyűjteménybe az iskolai osztályát. A Facebookon az alábbi sorokkal számolt be a KultúrBónuszos kalandjukról:

„A KultúrBónusz kísérleti program keretében jutott el az osztályunk Kölcséből Hajdúnánásra – az aranyszalma városába –, és eredtünk „A Kalapkötők nyomába”. A projekt szerint „minden egyes köznevelésben tanuló diák – évente egy meghatározott érték erejéig – ingyenesen vehetne részt múzeumi foglalkozásokon”. Ma ennek keretében végigkövethettük a búza útját az aratástól a kenyérsütésen át a szalma értékesítéséig. Beszélgettünk, nevettünk, kirándultunk, szalmát fontunk, jól éreztük magunkat, közben észrevétlenül annyi mindent tanultunk! Köszönjük a segítséget kolleganőimnek, az iskola vezetőségének és a lehetőséget a projektnek!”

A múzeumpedagógiai foglalkozáson készült fotók az alábbi linken keresztül tekinthetők meg:

https://www.facebook.com/dora.harbula.3/media_set?set=a.2915180208706481&type=3

A tiszaszentimrei Vasvári Pál Általános Iskolából 28 tanuló a KultúrBónusz jóvoltából a debreceni Déri Múzeumban A sírkamra rejtélyei-Egyiptom világa című programon vett részt, melyről a Facebookon található beszámolójuk szerint elégedetten távoztak:

„Bátran mondhatom, hogy minden részt vevő kellemes élményekkel és tapasztalatokkal gazdagabban tért haza!”

A berettyóújfalusi Arany János Gimnázium 10. és 12. évfolyamos diákjai Egerben jártak a Dobó István Vármúzeumban, ahol az Egri csillagokkal, illetve a vár ostromával kapcsolatos honfoglaló játékon vehettek részt:

 

„Miután a játék alapjául szolgáló táblát közösen kiraktuk nagy puzzle darabokból, négy csapatra osztva játszhattunk a győzelemért. A játék nagyon szórakoztató volt, végül pedig a magyarokat képviselő csapatok nyerték a vár ostromát. Ezután átmentünk a kazamatákhoz, amit egy egyórás idegenvezetés keretein belül bejártunk. Az alagutakban kiállított tárgyakról, makettekről, illetve az idegenvezetőnk által elmondott történetekből rengeteg érdekes dolgot tudhattunk meg a várral kapcsolatban.”

„Az egri Dobó Vármúzeum a 12.H osztályt fogadta múzeumpedagógiai foglalkozáson. Az egykori használati tárgyakat is bemutató óra érinthető közelségbe hozta a török idők Magyarországát. Megismertük az egykori levelezési, öltözködési, tisztálkodási, étkezési szokásokat, képet kaptunk a nők szerepéről, feladatairól. A program tárlatvezetéssel zárult a kazamatákban, ahol Gárdonyi Egri csillagok regényéből készült film kulisszatitkaira is fényt derült. Megtudtuk, ki a regény valódi történelmi szereplője és ki csak fikció. Megnéztük a 16. századból fennmaradt, de még ma is üzemképes ágyúkat. Az érdekes részleteket feltáró előadás és tárlatvezetés után csak remélhetjük, hogy ebből a témakörből kell majd az érettségin számot adni. Ez a kirándulás is a KulturBónusz múzeumi pályázat támogatásával valósult meg.”

A szintén berettyóújfalusi Bihari Múzeum munkatársai iskolákba kiutazó Bőröndmúzeum foglalkozásokat kínálnak a KultúrBónusz program keretében. Facebook felületükön is hírt adtak az Arany János Gimnáziumban tartott múzeumpedagógiai foglalkozásukról, melynek Bessenyei György munkássága állt a középpontjában.

A KultúrBónusz kísérleti programban résztvevő muzeális intézmények teljes programkínálata az alábbi linken érhető el:

http://programok.kulturbonusz.mokk.skanzen.hu/

*

A KultúrBónusz kísérleti program a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú európai uniós projekt múzeumi komponenséhez kapcsolódba zajlik.  A projekt kétmilliárd forint vissza nem térítendő európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.

A miskolci Színészmúzeumban jártunk a KultúrBónusszal.

Kazincbarcikai gimnazisták a miskolci Színészmúzeumban.
Kazincbarcikai gimnazisták a miskolci Színészmúzeumban.