belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Biblia Scripta – Az Írás a középkorban

Biblia Scripta – Az Írás a középkorban


Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázatra beadott kezdeményezés címe: Biblia Scripta – Az Írás a középkorban - múzeumpedagógiai foglalkozás a 2010. évi időszaki kiállításhoz

A pályázó: Magyar Bencés Kongregáció Pannonhalmi Főapátság, Tricollis Tárlatvezető Iroda

A kezdeményezés tartalma:

Évek óta terveztük, hogy ne csak az apátsági látogatást, hanem a minden évben megrendezendő időszaki kiállításunkat is múzeumpedagógiai foglalkozás keretében mutassuk be. Célunk volt az is, hogy alkotó munkát csempésszünk a foglalkozásba, melynek maradandó eredményét a diákok hazavihessék.

A kiállításban interaktív tárlatvezetés keretében a középkori kódexírás és kódexkészítés mozzanatait jártuk körbe: Mi a kódex? Melyek voltak a kódexkészítés alapanyagai és eszközei, és hogyan állították elő ezeket? Mely munkafázisok során készült el a kódex? Milyen írástípusokat használtak? Hogyan díszítették a sorokat, az oldalakat, a kötést? Két eredeti műtárgyat: egy 13. századi Bibliát és a 16. századi Pannonhalmi Evangelistariumot vizsgáltunk meg.

Az ismertetés és beszélgetés után alkotó munka következett: a 4-5. osztályos diákok a kódexkötés díszítésénél használatos nyomódúcot készítettek; az idősebbek kipróbálták a lúdtollal való írást: középkori "névjegykártyát" írtak és díszítettek.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

Az apátsági látogatáson túl külön programként lehetett igényelni az időszaki kiállításhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozást. Előzetes bejelentkezés alapján 23 napon, 28 csoport, 621 fő részére tartottuk meg a foglalkozást, ebből 3 csoport igényelt nyomódúc készítést, a többiek névjegykártyát készítettek. Az általános és középiskolás csoportokon túl egy felnőtt csoport is kérte a foglalkozást, és nagy örömmel és aktivitással vett részt rajta.

A kezdeményezés múzeumi, kiállítási háttere:

Pannonhalmi Főapátság, Biblia Scripta – Az Írás a középkorban c. időszaki kiállítás

Célcsoport: Általános iskolás (4. osztálytól kezdődően) és középiskolás korosztály

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Történelem:

  • 6. osztály: Középkori keresztény egyház, szerzetesek, kolostorok, kolostorok világa, oklevelek
  • 9. osztály: A korai feudalizmus története Európában: szerzetes, kolostor, bencés rend
  • Az érett középkor: A középkor művelődése
  • Az Árpád-házi királyok kora: Az Árpád-kori kultúra
  • Magyarország a 14-15. században: Kultúra és művelődés

Magyar nyelv:

  • 9. osztály: A magyar nyelvtörténet korszakai, írásos emlékek: A szórványemlékek és kódexek feldolgozása otthoni projektmunkával

Rajz és vizuális kultúra:

  • egyszerű, természetes anyagok használata; ősi technikák megismerése
  • 8. osztály: Az építészeti tér és stílus, az épület, az életmód és a hely összefüggése

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok:

A foglalkozáson: kinyomtatott karoling minuszkula abc, valamint folyó szöveg íráskép szintén ebben a betűtípusban.

A feldolgozó órára összeállított foglalkoztató füzet a 11-18 éves korosztály számára, a kiállítás témájához kapcsolódó feladatokkal. A feladatok nehézségi fokát csillaggal jelöltük, így korosztálynak és a csoport adottságainak megfelelően tud választani belőle a pedagógus. A feladatok közös munkavégzésre, de önálló munkavégzésre is alkalmasak.

A füzethez megoldókulcsot, valamint a kiállítás katalógusát is adtunk a pedagógusnak.

Internet:

A ráhangoló órára: a kiállítás összefoglaló anyagát e-mailen küldtük el a csoportnak a bejelentkezés visszaigazolásakor.

Digitális, multimédiás eszközök:

A kiállításban két érintőképernyős számítógép, melyek segítségével a kódexek lapozhatóvá váltak. Egy feladat is kapcsolódott hozzá: az egyik kódexben neveket, a másikban ismert egyházi ünnepeket ábrázoló miniatúrákat kellett keresni.

A kiállítás bezárása után az átdolgozott programhoz egy rövid vetítést állítottunk össze digitalizált kódexlapokból.

Szerszámok, nyersanyagok:

A felsős programhoz: lúdtoll, fekete, piros, kék és zöld tinta, pergamen hatású névjegykártyapapír felnegyedelve, piszkozatpapír, ceruza, vonalzó

Az alsós programhoz: kb.5 cmhosszú, pár cm átmérőjű farudacskák, színes dekorgumi, papír, ceruza, vonalzó

Demonstrációs tárgyak, műtárgymásolatok:

A kiállítás bezárása után az átdolgozott programhoz a Pannonhalmi Evangelistarium hasonmás kiadása.

Filmek, hangzóanyagok:

A kiállításban rövid film a két kiállított kódexről.

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek:

lenszütyők fiúk és lányok számára, amelyben elrejtettünk latin hangzású vicces beszélő neveket. Ezeket húzták ki a fiatalok, s így egy kis szerepjáték is segítette a munkát.

A megvalósítás eddigi tapasztalatai:

A programot a kiállítás fennállása alatt meglepően sok csoport igényelte. Mind a diákok, mind a pedagógusok örömmel és odaadással vettek részt rajta. Több csoport nem tartott ráhangoló órát, ám volt olyan csoport is, aki előzetesen is dolgozott: színes iniciálékat, egyedi kódexlapokat készítettek a diákok, igényesen összefűzték és magukkal hozták.

Örömmel és megnyugvással vettük tudomásul, hogy végre olyan programot találtunk, amely kimondottan tetszik a középiskolás korosztálynak, komolyan veszik, és ugyanakkor örömüket lelik benne.

Népszerűsége miatt a programot a kiállítás bezárást követően is fenntartottuk. Digitális anyagot állítottunk össze a kódexlapokból, hasonmás kiadást kölcsönöztünk a könyvtárból – ezt használtuk bemutató anyagként. A munkát egyszerűsítettük: színes tintával, lúdtollal díszes iniciálét készítenek a diákok. A foglalkozást beépítettük a középiskolás foglalkozásba és több ünnepi programunkba pl. a Márton-napi és a Pünkösdi családi programba.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Szerettük volna, hogy a diákcsoportok az időszaki kiállításon ne csak átrohanjanak, hanem nézzék meg azt; hogy a diákok alkotói munkát végezzenek és munkájuk eredményét magukkal vigyék; hogy a diákok közelebb kerüljenek a bencés szerzetesek gondolkodásához, mindennapi tevékenységéhez – múltban és jelenben.

Elképzeléseinket jelentős mértékben sikerült megvalósítanunk. Nyilvánvalóan nem minden diákcsoport kérte ezt a foglalkozást, de mivel a tárlatvezetők felkészültek voltak, így a programot nem igénylő csoportoknak is segíteni tudtak.

Meglepetten és örömmel tapasztaltuk, hogy az alkotói munka felszabadult és koncentrált volt, fegyelmezési probléma csak a 4. osztályosoknál fordult elő. Mindenki azonosult a feladattal – még azok a diákok is, akiknél nem tartottak ráhangoló órát -, gondolkodott és a látottakból, hallottakból kiindulva, ihletett merítve egyedit alkotott. Ott és abban a pillanatban érezhetően mindenki jelen volt és maga volt: tanúsítják ezt az elkészített kártyácskák is.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.