belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Összefoglaló a kezdeményezésről itt olvasható.

Dunántúli Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményeinek múzeumpedagógiai programjai

Interjú Halászné Kapcsándi Szilviával a 2013-ban Múzeumpedagógiai Nívódíjra pályázó programról.

A diákok hogyan fogadták az újfajta, kreativitást igénylő foglalkozásokat?

Hatalmas és töretlen lelkesedéssel! A gyerekek (a felnőttek éppúgy) imádnak alkotni. A múzeumi kreatív, alkotó foglalkozások olyan lehetőségeket rejtenek, amelyekkel igazán meg lehet érinteni, fel lehet kelteni a mai diákok érdeklődését. Azáltal, hogy aktív részesei lehetnek egy-egy alkotó folyamatnak sokkal közelebb kerülnek az adott témakörhöz.

Egyháztörténet és egyházművészet is szerepel a programok között. Tapasztalataik alapján a mai fiatalok hogyan viszonyulnak az ilyen jellegű témákhoz?

Mivel ezek a témakörök a mai fiatalok érdeklődési körétől meglehetősen távol esnek, ezért fontosnak tartjuk, hogy ugyancsak színes, kreatív alkotó technikákat alkalmazva vezessük be a fiatalokat ezekbe a kicsit idegenebbnek tűnő témákba. A múzeumpedagógia ebben az esetben is számos lehetőséget ad arra, hogy ne csak „száraz információt közvetítsük”. A múzeumi térben történő alkotási folyamat (legyen az agyagtechnikával készült jelképet ábrázoló plakett, nyaklánc) a fiatalokat feloldja, nyitottabbá, érdeklődőbbé teszi.

Melyik foglalkozás bizonyult a legnépszerűbbnek?

Gyűjteményünk állandó kiállításai közül az egyiptomi témakör a legnépszerűbb. Ez az a kultúra, amely minden ember érdeklődését felkelti kortól, nemtől és nemzetiségtől függetlenül. Egy-egy amulett- vagy ékszerkészítés izgalmas feladat. Nálunk fontos alapelv, hogy az eredeti műtárgyakhoz hasonló alkotások szülessenek, s közben olyan technikákat is megtanítsunk a látogatóknak, mint például az antikolás, amit a későbbiekben is hasznosítani tudnak. Ugyanakkor hasonlóan nagy népszerűségnek örvend a mumifikálás alapanyagaival való ismerkedés is, ami minden érzékszervre ható, ugyancsak nem mindennapi lehetőség.

A pedagógusoktól milyen visszajelzések érkeztek, milyen tapasztalatokról számoltak be a programokkal kapcsolatban?

Örömmel mondhatom, hogy a részvevő diákok és pedagógusok is egyöntetűen pozitív visszajelzésekkel „tüntették ki” múzeumpedagógiai programjainkat és újfajta kezdeményezéseinket (foglalkoztató füzetek, mesekönyv, stb.) A gyerekek hétről-hétre egyre lelkesebben jöttek a mindig valami újat, valami különlegeset tartogató alkalmakra. Az iskolában gyakran beszélgetnek a múzeumban hallottakról, szívesen és büszkén viselik a saját kezük által készített, különleges darabokat. A múzeumpedagógiával összekötött alkalmak sokkal színesebbek, mozgalmasabbak a hagyományos tárlatvezetésnél, s így a múzeumi látogatás valóban élménnyé válik. Ezeket az iskolai tananyagban tanult témaköröket sokkal hatékonyabban és maradandóbban tudjuk bemutatni, mint az iskolában.


Nyitólap

 

 

HKSZCSPSZV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

SZEPTEMBER

25

HÉTFŐ

eseménynaptár


  SZEP 25
  hétfő
 
21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitó
  SZEP 28
  csütörtök
 
KULTÚRPALETTA Múzeumi Börze Sopronban
  SZEP 29
  péntek
 
Konferencia Marosvásárhelyen: MÚZEUMI ÖRÖKSÉG ÉS MÚZEUMI KOMMUNIKÁCIÓ
  OKT 12
  csütörtök
 
Megyei szakmai nap Dunaújvároson
legfrissebb híreink


2023. 09. 08.
Arany Süni Vándordíj
2023. 09. 05.
Kurta Mihály: Múzeumandragógia reziliencia – Szakandragógia-történeti visszatekintés
2023. 08. 17.
Most mutasd meg!
Skanzen hírek


2023. 09. 11.
Hagyományaink vendégségben
2023. 08. 23.
Szentendrei Nyitott Templomok Hétvégéje a Skanzenben