Ferenczy Múzeumi Centrum: Kortársítás - Kortárs képzőművészeti interpretációt segítő és népszerűsítő mintaprojekt
Mintaprojekt alapadatok
Mintaprojekt címe: Kortársítás
Alcíme:
Mintaprojekt megvalósító intézmény, település: Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre
Régió: Pest megye
Megvalósulás helyszíne (ha eltér a megvalósító intézménytől):
Együttműködő köznevelési intézmények: Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola, Cházár András EGYMI, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium Bárczi Gusztáv Tagintézménye, Szőnyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Együttműködő felsőoktatási intézmény: Nyíregyházi Egyetem
Mentorált múzeum, település: Szőnyi István Emlékmúzeum, Zebegény
Választott módszertani téma1: A modern múzeumi interpretáció módszertana – gyűjtemények pedagógiai hasznosíthatósága
Választott módszertani téma2: Digitalizált gyűjtemények oktatási haszna
Bevont diákok száma (megvalósító és mentorált intézményből összesen): 80
KORTÁRSÍTÁS: A FERENCZY MÚZEUMI CENTRUM KORTÁRS KÉPZŐMŰVÉSZETI INTERPRETÁCIÓT SEGÍTŐ ÉS NÉPSZERŰSÍTŐ MÓDSZERTANI MINTAPROJEKTJE
A mintaprojekt lehetővé teszi, hogy a kortárs művészet tanítása mindenki számára elérhető legyen. Olyan innovatív módszertani megoldásokat kínál, amelyek ezentúl nem kizárólag kortárs művészeti intézményekben valósulhatnak meg. A módszer újdonsága abban áll, hogy nem lineárisan kezeli a művészetoktatásban megjelenő tartalmakat, tágabb kontextusban, a képelmélet és a vizuális kultúra nézőpontjából közelít a művekhez.
A mintaprojekt megvalósítása során alkalmazott módszerek bemutatása és indoklása
A mintaprojekt alapja egy mikrosite működtetése, melynek segítségével egy hálózatot hozunk létre, amelyben konkrét szaktudás nélkül is barangolhatunk – ugyanakkor ebben a hálózat-alapú rendszerben a szakmai és történeti tartalmakhoz is hozzáférhetünk. Ezzel elősegítjük a kortárs művészet közérthetőségét, a mindennapi kultúrába való beágyazottságát.
A mintaprojekt kidolgozása és hasznosítása párhuzamosan zajlik, hiszen a módszertant a gyakorlatban már alkalmazzuk az FMC múzeumpedagógia óráin. A mintaprojekt előnye az egyszerű gyakorlati hasznosíthatóság túl a könnyű adaptáció – ezért kiemelten fontos, hogy az elmélet a gyakorlati tapasztalatokból épüljön. A mintaprojektben kontrollpontja a zebegényi Szőnyi István Emlékmúzeum, a programunk egyes elemeit gyűjteménye anyagára fogjuk ráépíteni.
Fontos szempont a hálózatban való gondolkodás, hiszen a cél egy digitálisan elérhető és felhasználóbarát, valamint a felhasználók által is bővíthető tartalom, melynek elemei:
- kortárs műalkotások a Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjteményének anyagából
- a műalkotásokhoz asszociatív módon kapcsolódó fogalmak
- a műalkotásokhoz és a fogalmakhoz kapcsolható óravázlatok
- a kiinduló művekhez kapcsolódó kortárs és régi, nemzetközi és magyar művek.
A Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Tanszékével való együttműködés több szempontból is fontos: egyrészt a tanárképzésben résztvevő hallgatók ismerhetik meg elsőként a mikrosite-ot, ily módon azonnali visszajelzést kapunk arról, hogy a weblapon megjelenő struktúra és tartalom mennyire használható a frissen végzett, gyakorlati tapasztalatokkal még kis mértékben rendező pedagógusok számára. A mikrosite tesztelését végző egyetemisták ugyanakkor a „digitális bennnszülöttek” generációjához tartoznak, az ő véleményük meghatározó lehet egy honlap használhatóságát tekintve. Az egyetemmel kötött hosszútávú megállapodásunk lehetőséget biztosít a jövőben a hallgatóknak arra, hogy egy számukra – földrajzi okokból – szinte ismeretlen gyűjteménnyel megismerkedhessenek, az FMC múzeumpedagógia programjain gyakornokként részt vehessenek, nálunk szakmai gyakorlatot teljesíthessenek. A földrajzi távolság biztosíthatja azt, hogy a mintaprojekt az ország más régióiban is ismert lehessen.
Péreli Zsuzsa Lélekvéndorlásaim című kiállításán, Cházár András EGYMI Bárczi Gusztáv Tagintézménye. Fotó: Deim Balázs
Milyen tapasztalatokkal szolgált a megvalósított mintaprojekt?
A mintaprojekt az intézmény számára a múzeumpedagógia műhely kialakításában és megerősödésében nagyon sokat jelent. A módszertant már évek óta használjuk, a mintaprojektben való részvétel során azonban elméleti alapokra helyezhetjük és közkinccsé tehetjük. A projekt során intézményi és személyes kapcsolataink erősödtek a városon belül és kívül is, partnereinktől nagyon sokat tanultunk, így a módszertani lehetőségeink és tudásunk is kiszélesedett. A mintaprojektben résztvevő általános iskolások havi rendszerességgel fordultak meg nálunk, ami egy sokkal személyesebb és elmélyültebb pedagógus-diák viszony kialakítását tette lehetővé.
A megvalósult mintaprojekt adaptálhatósága más muzeális intézményekben
A mintaprojekt adaptációs lehetőségeit a mikrosite-t használók tudják majd véleményezni. Mi azért indítottuk útjára programunkat, hogy mindenkit arra bíztassunk, merjen kezdeményezni, ha kortárs műalkotással találkozik. A módszerünk lényeges eleme a kreativitás, ami minden pedagógusban és múzeumi szakemberben benne rejlik – a háttéranyagot, illetve a háttértudás megszerzésének módszertanát pedig mindenki felfedezheti a mikrosite-on keresztül.
|