belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Hogyan építkezzünk?

Egy új muzeális intézmény vagy egy új állandó kiállítás elindítása egy sor fontos kurátori szempontot, hangsúlyos (részlet)kérdést vet fel. November 20-án nyitja meg kaput Miskolcon a Herman Ottó Múzeum új kiállításának helyet adó Pannon-tenger Múzeum. A MOKK múzeumi szakkordinátora, Éliás István és Borsod-Abaúj -Zemplén megyei koordinátora, Marosi Ágnes ennek apropóján szedték csokorba az ilyenkor felmerülő kérdéseket. November 6-án, egy Miskolcon megrendezésre kerülő szakmai programon lehet a válaszok nyomába eredni, és bepillantást nyerni a még gőzerővel épül Az Őserdei ösvényeken - A bükkábrányi mocsári ciprus-erdő és kora című kiállítás megnyitás előtti állapotába.

A rendhagyó múzeumpedagóiai akció előzeteseként néhány a nem elhanyagolható részletkérdések közül:

  • Mit enged meg a tér szerkezete, és hogyan befolyásolja a foglalkozások menetét, a látogatók fogadását?
  • Hogyan szervezzük meg a csoportok munkáját a „bóklászó” látogatókkal egy időben, egy helyen?
  • Milyen látogatói rendet alakítsunk ki? Külön kezeljük-e a csoportokat az egyéni látogatóktól? Milyen regisztrációs formát válasszunk?
  • Hogyan teszteljük a látogatókat? Mire van még lehetőség a november 20-i megnyitóig és utána?
  • Hogyan töröljük, töröljük-e a köztudatból a „Pannon-tenger” Múzeum tévútra vezető elnevezését? Működhet-e két múzeum egy helyen anélkül, hogy az a látogatót megzavarná: a Pannont-tenger Múzeumban vagy a Herman Ottó Múzeumban jár éppen?
  • A hagyományos (frontális) tárlatvezetés helyett egy kiscsoportos formában zajló, gondolkodásra párbeszédre és problémafelvetésre sarkaló kiállításismertetőt tervezünk. Vajon sikerülhet? Melyik korosztálynál, csoportösszetételnél miként valósítható ez meg a gyakorlatban? Animálható-e egy „középkorú könyvelőkből álló regionális munkacsoport”?
  • A pannon kiállításból az ásványtani részen keresztül kell távozni, így nagy kérdés, hogy egy átlagos foglalkozás esetében ez utóbbi „csak” levezető rész lesz-e, vagy valamilyen módon összekapcsoljuk a felépítésében is nagyon különböző két egységet.
  • Működhet-e a múzeumpedagógia feszes időkeretbe szorítva úgy, hogy annak a „lelke” is megmaradjon?
  • Kitől várható el, hogy képes legyen múzeumpedagógiai foglalkozás megtartására? Hogyan készíthetők fel azok az új kollégák ezekre a feladatokra, akiknek teljesen új a múzeumi környezet?
  • Mi tartozik a múzeumpedagógia, és mi a közönségkapcsolat feladatkörébe?

A múzeumpedagógia akció programjáról további részletek itt érhetők el.