belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Együtt a csapat − A kibővült múzeumi koordinátori hálózat a TÁMOP 3.2.8/A-08-2008-0002 projekt utolsó évében

Együtt a csapat − A kibővült múzeumi koordinátori hálózat a TÁMOP 3.2.8/A-08-2008-0002 projekt utolsó évében

Mit csinál a múzeumi koordinátor? Tettük fel a kérdést idén májusban megújult honlapunkon. A válaszok jól mutatják, milyen sokrétű és színes egy múzeumi koordinátor munkája.

A Múzeumok Mindenkinek Program, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum központi módszertani fejlesztési projektje keretében európai uniós támogatással országos hálózatot hozott létre a Múzeumi Oktatási és Képzési Központunk, a MOKK. A projekt első időszakában, 2008-tól valamennyi megyében és Budapesten egy – egy koordinátor és két múzeumpedagógiai szakkoordinátor vett részt a munkában. A változatos tevékenység eredményeiről rendszeresen tudósítottuk a múzeumi kollégákat, az ország számos pontjára invitáltuk a múzeumi koordinátorok évente több mint száz alkalommal megtartott rendezvényeire.

A múzeum és iskola megújuló kapcsolatrendszerében kulcsszerepet játszó hálózatban 2012. második félévében kezdtük el a létszámfejlesztést, és az év végére már 30 koordinátor dolgozott velünk. Ebben az évben tovább folytattuk a keresést az elhivatott múzeumi szakemberek után, és júliusra már készen áll a teljes múzeumi koordinátori csapat.

Szinte minden megyében két koordinátor végzi a feladatát, segíti a múzeumok közötti jó kapcsolat kialakítását, információs napokat szervez, de hazai módszertani feladatokba is bekapcsolódik. Munkatársaink nagyon fontos szerepet vállalnak abban is, hogy az oktatásban dolgozó pedagógusok kihasználhassák a múzeumok nyújtotta lehetőségeket a tananyag élőbbé, változatosabbá tételére. Van köztünk néprajzos, muzeológus, könyvtáros, művelődésszervező, van, aki vezetőként, van, aki beosztottként végzi munkáját, de a cél egy – kapcsolatot teremteni a múzeumok és az oktatási intézmények, a múzeumok és a kulturális élet más szereplői között. Tanulunk egymástól, és tanulunk mindenhol valamit, ahova csak eljutunk.

Ezt a törekvést szolgálják az évente 9-10 alkalommal megszervezett műhelygyakorlataink, amikor módszertani megújulást hozó múzeumpedagógiai műhelymunka helyszíne a Skanzen, vagy egy-egy vidéki múzeum. 2013 július elején a keleti régió kerül sorra, megnézzük, hogyan dolgoznak Nyíregyházán, Nyírbátorban és Karcagon. Ezúttal nemcsak itthon szerzünk tapasztalatokat a múzeumpedagógiai munkáról, de a határon túli múzeumokba is ellátogatunk, kicseréljük tapasztalatainkat, belepillantunk az ott folyó munkába. Nagyvárad, Szatmárnémeti, Nagykároly és Gálospetri egy-egy múzeuma, illetve tájháza lesz a tanulmányút kiszemelt állomása. Ezeken a gyakorlatokon nemcsak mi tanulunk, hanem az ott dolgozó múzeumi kollégákkal sokrétű kapcsolatrendszert alakítunk ki, segítjük őket múzeumpedagógiai és kommunikációs tevékenységük megújításában.

A projekt ugyan lezárul 2013. december 31-én, de ezzel nem fejeződik be a koordinátori hálózat tevékenysége, a munkát folytatjuk a múzeumi munka minden területén. Keresse koordinátorainkat, kérdezzen, tanuljon tőlük!

Szentendre, 2013. június 19.

Jakab Lászlóné

koordinátori referens


Műhelygyakorlaton a zalaegerszegi Göcsej Múzeumban
Útban a zalaegerszegi műhelygyakorlatra.
Májusi műhelygyakorlat Zalaegerszegen.