belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Múzeumra hangolva

Múzeumra hangolva

Matyó puzzle egy borsodi iskola digitális tábláján, a történelemmel való barátkozást arcrekonstrukcióval kezdő szennai általános iskolások és barokk kastélyteremben bulizó turai ovisok?!


Csak néhány csepp a tengernyi megvalósult kreatív ötlet közül, melyekhez az Iskolák és múzeumok partnersége című pedagógusoknak szóló 30 órás akkreditált továbbképzésünkről származik a szellemi muníció.


Csörgi Mária turai óvónő a Gödöllői Királyi Kastély Múzeum múzeumpedagógusával, Oravec-Kis Évával közösen Egér-lesen avagy Herceg Egerváry Elemér nyomában címmel együttműködési programtervet dolgozott ki, melynek köszönhetően óvodásai játékos formában, a helyszínre többször visszatérve barátkozhattak a kastély hajdani világával, és még barokk táncokat is kipróbálhattak.


Krénuszné Tóth Erzsébet egy új tantárgy bevezetéséhez és megkedveltetéséhez használta fel a múzeum és iskola partnerségében rejlő lehetőségeket. A szennai Fekete László Általános Iskola történelem tanárnőjének a kaposvári Somogyi Múzeummal együttműködve sikerült felkelteni az ötödikesek érdeklődősét a történelem iránt. A Legyünk mi is régészek! című múzeumpedagógiai foglalkozás keretében a kisdiákok részt vehettek egy sírfeltárás terepmunkáján, majd az iskolába utazó „bőröndmúzeum” jóvoltából kipróbálhatták az arcrekonstrukciót is.


A mezőkövesdi Matyó Múzeummal és Tájházzal együttműködési megállapodást kötő bükkábrányi Arany János Általános Iskola hon- és népismeret tárgyat tanító Tóth Erika egy egész digipackra elegendő újításhoz merített ötletet és kapott lendületet a képzésen. Az együttműködés gyümölcseként megvalósuló Százrózsás kertészet. Matyók, kincsek, hagyományok című múzeumi projekt foglalkozásairól fotódokumentációt, majd ezekből kisfilmet készített. A képanyag a diákok számára a későbbiekben is elérhető, egyúttal a leendő résztvevőknek szóló kedvcsináló szemléltetőanyagként is remekül használható. A tanulók a foglalkozásokon szerzett ismereteik és élményeik alapján ötletes társasjátékot állított össze az utánuk következőknek. A szülők pedig digitális tábla segítségével tartott bemutató órán kaptak ízelítőt a múzeumi foglalkozásokból. Mindezt megfejelve Tóth Erikának sikerült egy olyan ötlettel is előrukkolnia, ami helyi specifikumhoz és a matyó hagyomány világörökségi rangra emelésének örömteli apropójához kapcsolódik. Az 5. és 6. osztályosok aktív közreműködésével a matyó témához kapcsolódóan szervezte meg iskolájában a Magyar Kultúra napját 2013-ban, és hívta fel a figyelmet a bükkábrányi szűcsök által képviselt értékekre.