Janus Pannonius Múzeum: Játszd el magad! Hátrányos helyzetű, SNI-s, fejlesztésre szoruló tanulók fejlesztése múzeumi módszerekkel
Mintaprojekt alapadatok
Mintaprojekt címe: Játszd el magad!
Alcíme: Hátrányos helyzetű, SNI-s, fejlesztésre szoruló tanulók fejlesztése múzeumi módszerekkel
Mintaprojekt megvalósító intézmény, település: Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Régió: Dél-Dunántúl
Megvalósulás helyszíne (ha eltér a megvalósító intézménytől):
Együttműködő köznevelési intézmények:
- Budai Városkapu Iskola és Alapfokú Művészeti iskola Bártfa Utcai Általános Iskola
- Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
- Pécsi Szakképzési Centrum II. Béla Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
- Komlói Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécsváradi Tagintézménye
Együttműködő felsőoktatási intézmény: Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Történettudományi Intézet, Újkortörténeti Tanszék
Mentorált múzeum, település: Pécsváradi Vár. Pécsvárad
Választott módszertani téma1: A modern múzeumi interpretáció módszertana
Választott módszertani téma2: Múzeumok felkészítése a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok kompetenciafejlesztésére
Bevont diákok száma (megvalósító és mentorált intézményből összesen): 100
Társadalmi, gazdasági, pedagógiai körülmények, amelyek a mintaprojekt kiindulási helyzetét jellemzik
A 2015. évi KSH adat alapján Pécs lakosságszáma 145 985 fő, ezzel a Dél-Dunántúl legnagyobb városa, meghatározó jelentőségű a régióban. Előnyös regionális helyzete azonban nem jelent erős pozíciót: az utóbbi évtizedekben a városban jelentős ipari üzemek (pl. bánya, bőrgyár) szűntek meg. A munkalehetőségek beszűkülése miatt Pécs öregedő korfát mutat, mely tendencia megváltoztatása a város egyik legnagyobb kihívása. A megyeszékhelyen a legkisebb a gyermekkorúak aránya az össznépességen belül. Pécs társadalmában a város gazdasági átalakulása miatt számos olyan csoport van, amelynek nincs állandó keresete. A város kiemelt feladatának tekinti a szociális és társadalmi rehabilitációra szorulók fejlesztését, képzését, integrálását a helyi társadalomba és a munkaerőpiacra.
A Janus Pannonius Múzeum aktív szerepet vállal a hátrányos helyzetű diákok oktatási, nevelési fejlesztésében és társadalmi integrációjának előmozdításában. Keressük azokat a múzeumi környezetre adaptálható hatékony, innovatív módszereket, amelyek élményt nyújtva fejlesztik a gyerekek képességeit. A Janus Pannonius Múzeum Töréneti Osztálya 2015 óta működik együtt a pécsi Keret Alkotó Csoport Kulturális Egyesülettel, amely színházi nevelési technikákat alkalmazva vezeti rá a gyerekeket a tanulás, a felnőtté válás, a társadalmi beilleszkedés problémáinak kezelésére. Foglalkozásaik segítségével a gyerekek lehetőséget kapnak önkifejezésük minél teljesebb és színesebb megformálásához.
A mintaprojekt konkrét céljai, a célok kapcsolódása a két választott módszertani témához
Célként tűztük ki a színházi nevelési módszerek múzeumi környezetre való adaptálását. A projektben a különleges múzeumi helyszínek – a 19. századi pécsi tímárház és a középkori pécsváradi vár – adták a színházi megjelenítés kulisszáit, a múzeumi tárgyak pedig kellékül szolgáltak a foglalkozások során létrehozott jelenetekhez. A múzeumi interpretáció egyik feladatának tekintettük olyan program kitalálását és működtetését, amely vonzóvá, felfedezhetővé teszi a fiatalok számára a kiállításokat és a gyűjteményeket. A szerepbe helyezés révén olyan értelmezési keretet kínáltunk, amely valószerűvé, átélhetővé tette a gyerekek számára lakóhelyük múltjának egy-egy darabját. A közös kulturális örökség felelevenítésével igyekeztünk hozzájárulni identitásuk felépítéséhez. Legfontosabb célunk azonban olyan élmények nyújtása volt, amelyek tanulságait a gyerekek saját élethelyzeteikbe, konfliktuskezelési technikáikba beépíthetik.
Az egyetemi oktatás kritikájaként sokszor elhangzik, hogy nincs terepe a gyakorlatnak, a hallgatók alig találkoznak valós tanítási-nevelési szituációban a gyerekekkel. A projekt során alkalmazott módszertan fő elemei – drámapedagógia, konstruktív pedagógia, reflektív tanulás – alig vannak jelen a pedagógusképzésben. A projekt lehetőséget teremtett a felsőoktatásban részt vevő hon- és népismeret szakos tanárjelölt hallgatóknak az egyetemen megszerzett elméleti tudásuk gyakorlati alkalmazására, újszerű pedagógiai módszerek megismerésére. Azt vártuk, hogy a foglalkozásokon aktívan vegyenek részt, majd a tapasztalataikról reflektív naplót készítsenek.
Célunk volt a kísérőpedagógusok aktív bevonása is, akik eddig nem alkalmazott innovatív oktatási-nevelési módszereket tapasztaltak meg és sajátítottak el a hat alkalomból álló foglalkozássorozatok alatt.
A mintaprojekt megvalósítása során alkalmazott módszerek bemutatása és indoklása
A MESTERSÉGEK: kezdeményezés és együttműködés címet viselő foglalkozássorozataink helyszínei és a hozzájuk kötődő történelmi emlékek, történetek különleges kontextust jelentettek a címben jelzett kompetenciák több szempontú megközelítéséhez. A tanulók és a "hely" közti kapcsolatot a Keret Alkotó Csoport teremtette meg. Drámapedagógiai és playback színházi elemeket vettünk alapul egy-egy foglalkozás megalkotásakor. Azért ezeket, mert ötvözik a gyerekek készség- és képességfejlesztését, a kommunikációfejlesztést, s ezek hatására nő a csoporton belüli bizalom, együttműködés. A ráhangoló szakasz után eleinte ún. szabályjátékokkal kezdtünk, ezzel alakítva ki a foglalkozás kereteit. Ezzel elkerültük a direkt és sokszor tiltó szabályozást, amelyben a leginkább részük van ma az iskolában a diákoknak. Ezt követte azon játékok sora, melyek előkészítettek a későbbi szerepjátékokra. Hang-, mozgás-, mimika-, játékbátorság született ezalatt. A fókusz programelem minden esetben az aktuális múzeummal való találkozás és annak feldolgozása volt. Itt klasszikus drámapedagógiai technikákkal mozgósítottuk az előzetes tudást, valamint feldolgoztuk a látottakat. A gyerekek a tapasztalataikból konstruáltak lejátszásokat, ezzel biztosítottuk az elmélyülést, memorizálást, valamint a siker érzését.
Különböző korú és képességű gyerekek igényeire terveztük a hat alkalomból álló foglalkozássorozatokat. Egy-egy foglalkozás szervesen egymásra épített szakaszokból állt. A foglalkozások menete a ráhangolás-jelentésteremtés-reflexió (R-J-R) modellt követte, állandó forgatókönyvünket adaptáltuk minden alkalommal a célul kitűzött témához. Ez a gyerekeknek biztonságot és rendet nyújtott, s egyben a változatosság lehetőségét is biztosította.
Kompetenciák és tudáselemek fejlődését tapasztaltuk a programban részt vevő hon- és népismeret szakos tanárjelöltek részéről is, akik a gyerekek között elvegyülve aktívan vettek részt a foglalkozásokon. Készítettünk számukra egy szempontsort, ami alapján elemezni és értékelni voltak képesek a látottakat: akár a foglalkozásvezetők instrukcióit, akár az irányított tevékenységeket, akár a részt vevő tanulók viselkedését, sőt, alkalmanként saját magukra is reflektáltak. A kurzus végén leadott naplóikban bemutatták személyes fejlődésüket, pedagógia mesterségbeli tudásuk gyarapodását. A részt vevő hallgatók hozzájutottak olyan többlettudáshoz – ezt többen le is írták –, amely később, a pályájukon jól hasznosítható az osztálytermen, iskolán kívüli tanulási alkalmak során.
A megvalósult mintaprojekt adaptálhatósága más muzeális intézményekben
A színházi nevelés a gyerekeknek maradandó élményeket szerezve alkalmazható történeti környezetre, épületekre, ahol drámapedagógiai, playback színházi módszerekkel átélhetővé válik a múlt. A playback színház az improvizációs színház olyan formája, amely az interaktivitást, a történetmesélést állítja a középpontba. A drámapedagógiai foglalkozásokon múzeumi tárgyak felhasználásával megjeleníthetők a gyerekek hangulatai, érzései, élettörténetei. Ezekre reflektálunk, erősítve bennük a jelen létük tudatosságát. A foglalkozásokon szerzett tapasztalatokkal, saját élményekkel könnyebben közelítenek a múltban élt emberek érzései, élettörténetei felé.
Szerző: Pásztor Andrea
Fotók: Janus Pannonius Múzeum