Kutatás-módszertan
A módszertani fejlesztést megalapozó kutatások célja átfogó képet kapni a múzeumoknak a projekt fejelsztési területeihez kapcsolódó tevékenységéről, helyzetéről, elvárásairól, jövőbeli elképzeléseiről. Egyes területeken a pedagógusok körében is folytatunk kutatásokat.
1. Szolgáltató múzeum: cél, hogy megismerjük a hazai múzeumok helyzetét az intézmény által nyújtott szolgáltatások tükrében: Fő kérdés: a magyar intézmények milyen mértékben ültették át a gyakorlatba, hogy a múzeum a közönsége véleményére és igényeire nyitott, valamint azokra építő, szolgáltatást nyújtó kulturális szervezet.
Kapcsolódó módszertanok:
- A modern múzeumi interpretáció módszertana
- Együttműködés múzeum és egyéb szolgáltatók között – vállalkozói/idegen nyelvi/kommunikációs kompetenciák fejlesztés
- Megjelent! 2019. szeptemberében megjelent a Múzeumi Iránytű sorozatban a Szolgáltató múzeum című kiadvány!
2. Múzeumi szakemberek
A múzeumi szakemberek jelenlegi szakmai helyzetét feltérképező kérdőíves, valamint mélyinterjús kutatás a 2009-es „Múzeumi szakemberek a közoktatás szolgálatában” című kutatás eredményeire épít. Az egyes intézmények és szakemberek összehasonlítása, az igényfelmérések és a gyűjtött adatok kiértékelése során kirajzolódik a hazai múzeumi szakma jelenlegi helyzete. Szükség van annak feltárására, hogy a jövő múzeumi és tudásközvetítési feladataihoz milyen múzeumra, milyen múzeumi szakemberekre, a múzeumi vezetőknek és a látogatókkal bármely módon kapcsolatba kerülő múzeumi szakembereknek milyen kompetenciákra, milyen ismeretekre van szükségük.
Kapcsolódó módszertan: Új munkatársként a múzeumban
3. Múzeumpedagógia Magyarországon
A kérdőíves és fókuszcsoportos felmérés két oldalról is vizsgálja a múzeumok és a köznevelés kapcsolatát. Egyik oldalról a múzeumok múzeumpedagógiai tevékenységét és lehetőségeit méri fel, míg a másik oldalról az aktív pedagógusok és oktatási intézmények igényfelméréseire épít. A projekt kiemelten támogatja a következő módszertani témákat és a hozzájuk kapcsolódó múzeumpedagógiai fejlesztéseket:
- Múzeumpedagógiai módszerek a szakképzés támogatására
- Miénk a múzeum? Módszertani útmutató a múzeumok önkéntes és IKSZ menedzsmentjéhez
- Digitalizált gyűjtemények oktatási haszna
- A múzeumok felkészítése a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok kompetenciáinak fejlesztésére
Megjelent! A társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok múzeumi fogadására kidolgozott módszertani fejlesztés részeként a Múzeumi Iránytű sorozatban megjelent Esélyt a múzeummal című kiadvány letölthető honlapunkról.
Megjelent! 2019. novemberében megjelent a Múzeumi Iránytű sorozatban a Módszertani útmutató a múzeumok önkéntes és IKSZ menedzsmentjéhez!
4. Múzeumi minőségmenedzsment rendszer megalapozási kutatásai
A kutatások célja kettős: egyrészt a múzeumok állapotfelmérése, hogy mennyire alkalmaznak olyan elemeket, amelyek egy minőségbiztosítás csírájaként felfoghatók, másrészt a kulturális területen (kiemelten a felsőoktatásban és a könyvtárakban) és forprofit intézmények által alkalmazott minőségbiztosítási rendszerek vizsgálata, ill. a külföldi múzeumok által alkalmazott minőségmenedzsment rendszerek tapasztalatainak feltérképezése és elemzése.
A múzeumi terület jelenleg nem rendelkezik minőségmenedzsment rendszerrel. A múzeumi minőségmenedzsment rendszer kidolgozása megteremti az alapot a minőségi szolgáltatások nyújtására. A múzeumi minőségmenedzsment rendszer kidolgozásával új perspektíva nyílik a múzeumi programok, foglalkozások oktatási alaptantervbe illesztéséhez is. A múzeumpedagógiai programok minősítési rendszerének bevezetése a köznevelési terület számára iránymutató lehet a foglalkozások oktatási tervbe integrálását tekintve.
Kapcsolódó módszertani fejlesztés:
Minőségi elvárások megfogalmazása múzeumi területre
- Jelenlegi helyzet a múzeumokban: Múzeumi szolgáltatások minőségbiztosítása: látogatókutatás, adatfeldolgozás, elemzés, értékelés, visszacsatolás
- Múzeumi szakemberek motivációjának lehetséges eszközeinek feltérképezése
- Minőségi múzeumi szolgáltatások – látogatóbarát múzeum
- Múzeum és önértékelés
- Minőségpolitika kialakítása a múzeumban
- Minőségi kézikönyv megalkotása
- Partnerközpontúság, Közvetlen, közvetett partnerkapcsolatok elemzése
- Jó gyakorlatok gyűjteménye – hazai és külföldi
- Minőségbiztosítási szakemberek felsőfokú képzésének feltérképezése. Intézmények, oktatási programok, tananyagok.
Múzeumi minőségmenedzsment keretrendszer kidolgozása
- Múzeumi területen a minőségirányítási rendszerben szabályozott tevékenységek, tevékenységi körök meghatározása, indoklása, javaslattétel
- Múzeumi szolgáltatások minőségbiztosítása: látogatókutatás, marketingkutatás módszertana, adatfeldolgozás, elemzés, értékelés, visszacsatolás
- Múzeumpedagógiai tevékenységek és programok minősítési szempontrendszerének kidolgozása
- Múzeumi szakemberek értékelési és minősítési szempontrendszerének kidolgozása
- Az IKSZ és önkéntes menedzsment minőségbiztosítása
- Gyermekbarát környezet kritériumrendszerének kidolgozása, vizsgálata, ajánlások, javaslatok megfogalmazása.
- Iskolabarát / Tanulóbarát múzeum és gyermekbarát múzeum címek feltételrendszerének kidolgozása (Ld. ökoiskola/zöldóvoda)
- Családbarát múzeum kritériumrendszerének kidolgozása, vizsgálata, ajánlások, javaslatok megfogalmazása.
- Múzeumbarát iskola és óvoda kritériumrendszerének kidolgozása, elemzések elvégzése, a továbbfejlesztés irányainak és lehetőségeinek kidolgozása - MesoSuli és MuseOvi címek feltételrendszerének kidolgozása