Az eseményről készült beszámoló a Debreceni Egyetem honlapján itt érhető el. |
Milyen is a jó múzeum? – IKSZ-történetek a X. előadóban avagy pizza, filmek, Wi-Fi, medence, úszómester és a múzeumok kapcsolata
Október 27-én kezdetét vette a Bihari Múzeum IKSZ – történetek a bőröndből című mintaprojektje. A nyitórendezvényre rendhagyó módon nem a múzeumban, hanem a Debreceni Egyetem főépületének X. előadójában került sor. A program szerint kiírt három előadás a mintaprojekt három lényeges elemét tárta a projektben résztvevő iskolai közösségi szolgálatot teljesítő diákok, pedagógusaik, valamint a mentorált múzeumok munkatársai elé.
Elsőként Mézes József köznevelési szakértő, szaktanácsadó beszélt az iskolai közösségi szolgálat élményszerű megvalósításáról és a szolgálat motivációiról, majd Korompainé Mocsnik Marianna, a Bihari múzeum vezetője mutatta be a mintaprojekt felépítését, céljait, a várható feladatokat és eredményeket.
A hely szelleméhez illő klasszikus egyetemi előadások hangulatát idéző frontális bemutatókat a lépcsőzetes nagyelőadó terében ritkábban előforduló csapatmunka követte. A csapatépítő gyakorlatként is működő feladatokat Dr. Juhász Erika a Debreceni Egyetem docense vezette. Az előadó terét a mintaprojekt felépítésének megfelelően három részre osztva foglalták el a berettyóújfalui Bihari Múzeum, a püspökladányi Karacs Ferenc Múzeum és a hajdúnánási Móricz Pál Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény projektjeiben résztvevő diákok, pedagógusok, egyetemi oktatók és múzeumi szakemberek.
Miután a csapattagok megismerték egymást, „Az én múzeumom” címmel ötletbörze vette kezdetét azzal a céllal, hogy minden társaság vázolja fel az ideális múzeumról alkotott képét. Olyan hívószavak merültek fel, mint a Wi-Fi, kényelmes babzsákfotelek a kiállítótérben, légkondicionálás, finom kávé, filmvetítés, gyermekmegőrző és játszótér, amelyeket a jövő (vagy a jelen?) múzeumának feltétlenül szem előtt kell tartania, ha építeni szeretne a fiatal látogatókra.
A mintaprojekt a munka teljes időtartama alatt figyelemmel kíséri és beépíti a diákok múzeumról alkotott elképzeléseit a muzeológiai munkába. Kíváncsian várjuk, hogy a Sárrét vízivilágát bemutató óriásmedence és az annak partján álló napbarnította úszómester ötlete miként jelenik majd meg a Bihari Múzeum mintaprojektjét lezáró kiállításban.
|