Jankay (szül. Deutsch) Tibor 1918-ban iratkozott be a budapesti Képzőművészeti Főiskolára. Az első tanév után indult el Nyugat-Európa felé, hogy a jelentős művészeti központokban tovább képezhesse magát. Legnagyobb hatással Párizs, a festészet akkori központja volt rá. Az ott látott és tapasztalt élmények határozták meg a húszas évekbeli alkotásait, illetve befolyással voltak az egész későbbi életművére. Színei felszabadultak, vonalvezetése lendületessé vált.
Helyszín: Békéscsaba, Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba, Széchenyi utca 9.
akadálymentesített, Év Múzeuma díjat nyert intézmény, ingyenes parkoló, pedagógus-igazolványra szóló kedvezmény, wifi
A harmincas évektől elsősorban már itthon alkotott, a magyar, illetve a szűkebb, békési környezetből merítette témáit. Fő műfaja a portré, a táj- és életképek voltak. Az erős kontúrokkal, stabilan építkező kompozícióit a dekorativitás jellemezte. A mostani, legújabb állandó kiállítás Jankay kevésbé ismert, korai, európai és hazai időszakát mutatja be, művein keresztül láttatva a két világháború közötti időszak zavaros és nehéz éveinek küzdelmét, a művészvilág akkori próbálkozásaiban szervesen részt vállaló alkotó stíluskeresését. Munkájának eredményét a tárlaton látható képek igazolják.
Életútjának első felében számtalan nemzetközi, budapesti és vidéki tárlaton vett részt, melyek között fontos helyet kapnak a csabai Auróra Kör által rendezett kiállítások. A Képzőművészek Új Társasága (KUT) tagjaként erősen hatottak rá kortársai. Többször időzött a legkorszerűbb irányzatokat befogadó művészeti központban, Szentendrén, ám legerősebb szállal szülőhelye, Békéscsaba és környéke kötelezte el.
Az életmű sajátos egyedi ízét Jankay kerámiaszobrászata adja, melyben leginkább érződik a törzsi művészetből kapott inspiráció. Ezekkel a munkákkal kaphatunk teljes képet a 20. századi festő-, grafikus- és szobrászművész alkotó életszakaszairól, melyet a történelem kötött össze egy izgalmas életúttá.
Jankay Tibor etnográfiai gyűjteménye:
Jankay párizsi tartózkodása alatt, az 1920-as években megismerkedett Picassoval és körével. Az ott látott és tapasztalt dolgok kelthették fel az érdeklődését az afrikai művészet iránt. A gyűjtésre csak később, körülbelül három évtized múlva, Los Angeles-i élete során nyílt lehetősége.
Nem egy etnográfus szakértelmével, hanem egy képzőművész szemével válogatta össze kollekcióját, melyben aztán otthonra lelhettek az afrikai művek mellett az óceániai, latin-amerikai és indiai alkotások is.Közel százötven maszkot, reliefet, kis- és nagyméretű szobrot tudhatott magáénak. Művészetére elkerülhetetlenül befolyással bírt gyűjteményének szellemisége, mely örökség leginkább kerámiaszobrászatában mutatkozott meg.
Ezeknek a távoli népeknek a kultúrájáról tanúskodó, jellemzően fából készült tárgyai eltérő korokból származnak, más-más kvalitással bírnak. Feltárásuk és megismerésük még folyamatban van, állandó kiállításon való szerepeltetésük térségünkben pedig unikumnak számít.
Hagyományos gazdálkodás Békés megyében
Jankay-Kolozsváry-Tevan Gyűjtemény
Csabai Tanya és Gabonatermesztés-történeti Kiállítóhely (Gabonamúzeum)
For further search, select region, date, exhibition or programme:
YEAR
MONTH
DAY