2019. június 28-án 13:00-tól látogatható A Seuso-kincs. Pannonia fénye című állandó kiállítás. Ezzel a kincs olyan modern, valamennyi műtárgyvédelmi követelménynek megfelelő kiállítótérbe kerül, amely az átalakítások ellenére is megőrzi a Pollack Mihály által tervezett klasszicista múzeumpalota jellegzetességeit. Ugyancsak ezen a napon veheti kézbe a közönség a kiállítással megegyező címet viselő gazdagon illusztrált Seuso-albumot is.
Helyszín: Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, Múzeum körút 14-16.
Célcsoport: általános iskolások, családok, felnőttek, felsőoktatásban tanulók, középiskolások, múzeumpedagógusok, nyugdíjasok, óvodások, pedagógusok, siketek és nagyothallók, szülők
Digitális segédanyagot tartalmaz: digitális kiállítás, film, fotó, műtárgy, otthoni hasznosításra, pedagógus felkészüléséhez, tantermi hasznosításra, virtuális tárlatvezetés, múzeumi séta
Bővebb infromáció:
https://mnm.hu/hu/kiallitasok/special/seuso-kincs
https://mnm.hu/hu/belepojegy
akadálymentesített, bankkártyás fizetés, büfé, étkezési lehetőség, Év Múzeuma díjat nyert intézmény, MÁV-kedvezmény, pedagógus-igazolványra szóló kedvezmény, wifi
A Seuso-kincs. Pannonia fénye című kiállításon három elegáns térben csodálhatja meg a közönség a késő római császárkor egyik legértékesebb leletegyüttesét. A Magyar Nemzeti Múzeumban átadott új kiállítóterek a legkorszerűbb kiállítástechnikai és műtárgyvédelmi eszközökkel büszkélkedhetnek, miközben az átalakítás során a műemlékvédelmi szempontok is messzemenően érvényesültek. A megújult impozáns terek kiemelik a Seuso-kincs egyedi művészi értékét, a megújult kurátori koncepció pedig abban segíti a 21. század látogatóit, hogy dekódolják a kincs ezüstedényeinek üzenetét.
A korábbi Seuso-kiállításokhoz képest bővebb tárgyi anyag felhívja a figyelmet a kincs birodalmi és pannóniai összefüggéseire, közvetíti a kései Római Birodalom elitjének mentalitását, arisztokratikus életformáját és önmagáról alkotott képét, s azt a folyamatot, amelynek során a korabeli birodalmi elit kereszténnyé lett. A kiállítás a leletegyüttes művészi értéke mellett a római korban képviselt értékével is foglalkozik, azaz segít meghatározni egykori tulajdonosának a társadalomban elfoglalt helyét, pozícionálja a késő római nemesfém tárgyakat tartalmazó kincsleletek sorában a Seuso-kincset és hangsúlyozza annak jelentőségét.
Az új állandó kiállítás első terme ennek megfelelően a kései Római Birodalom elitkultúrájának bemutatásával és a szükséges alapinformációk közvetítésével készíti fel a látogatót a Seuso-kincs megértésére és befogadására. Ebben a térben a látogatók nyolc témán és számos pannóniai lelőhelyű luxustárgyon keresztül ismerhetik meg a rómaiak ezüsttárgyakhoz való viszonyát és azok római társadalomban betöltött kiemelt szerepét.
Az egykor folyosóként szolgáló terem egyfajta beavató szerepet tölt be mielőtt a látogató belép abba a két nagyobb térbe, amelyben megtekintheti a Seuso-kincs 14 ezüstedényét és az elrejtésükre használt rézüstöt, valamint a Seuso-kincshez köthető kőszárhegyi ezüstállványt. (Ez a kiállítás kínálja az első alkalmat, amikor a kőszárhegyi ezüstállvány azonos kiállításon látható a Seuso-kincs darabjaival!)
A kurátorok a tárgyak jelentős részét külön vitrinbe helyezték, jelezve, hogy a Seuso-kincs nem alkot homogén tárgyegyüttest. Ezüstedényei különálló műtárgyak, amelyek más-más koncepció alapján, különböző időben keletkeztek. A tárgyak ilyen módon történő elhelyezésének más előnye is van: valamennyi tárló körül járható, az edények minden oldalról megtekinthetők. A kiállítás rendezői a két teremben az időrendi szempontokat is figyelembe véve osztották el a tárgyakat. Az első teremben a kincs legkorábbi, a hellenisztikus művészeti hagyományokat legtisztábban tükröző darabjai kaptak helyet, míg a másodikba a fiatalabb ezüstedények kerültek.
A kiállítás az edények lehetséges kronológiai sorrendjének felállításán túl megkísérel választ adni arra a kérdésre, hogy az ezüstedények díszítőrepertoárja hogyan illeszkedett a kor arisztokratikus kultúrájának képi világába, és ez hogyan fejezte ki a késő római birodalmi elit önazonosságát. A kiállítás tudományos alapokon reflektál azokra a kérdésekre is, amelyekkel a látogatók és a média is szívesen foglalkozik: mi alapján állítható, hogy a Seuso-kincs darabjai kincsleletként és művészi kvalitásukat tekintve egyaránt a legjelentősebbek közé tartoznak? Ki lehetett Seuso? Mi köti a kőszárhegyi ezüstállványt a Seuso-kincshez?
A kiállítás üzenete ugyanakkor nemcsak a kincsleletekre és az azt alkotó tárgyakra koncentrál, hanem mondanivalója kitér az elrejtés körülményeire és a megtalálást követő történetére. A kiállítótermekben a látogató olyan útra indul, amelynek során a kiállított ezüstedényeken, luxustárgyakon keresztül feltárul a késői császárkor elitjének magaskultúrája és annak pusztulása is. Felfedező útját 3D grafikák, filmeket megjelenítő multimédia tartalmak is segítik. Az érintőképernyők a virtuálisan megforgatható tárgyak egyes részleteinek megtekintésére és a tárgyakra vonatkozó bővebb ismeretanyag (pl. az edényeken ábrázolt görög mitológiai történetek, edények funkciója, hiányzó alkatrészek, nem látható tárgyrészletek) játékos megismerésére nyújtanak lehetőséget.
Hasonló szerepet tölt be a Múzeum boltjában megvásárolható album, amely egyedi műtárgyfotóival, térképeivel, illusztrációival a kurátorok szövegeivel kiegészíti a kiállításban látható és olvasható információkat. A Seuso-kincs. Pannonia fénye című kötet nem a kiállítás szigorúan vett vezetője, nem követi pontosan a tárlat felépítését, de sok tekintetben visszatükrözi azt: a Pannoniában talált luxustárgyak és a késő antik római elit kulturális közegébe helyezve mutatja be a legjelentősebb fennmaradt késő római ezüst kincsleletet.
A kiállítást rendezte: Dági Marianna (Szépművészeti Múzeum) Mráv Zsolt (Magyar Nemzeti Múzeum)
Szakmai lektor: Török László (Magyar Tudományos Akadémia)
Numizmatikai szakértő: Torbágyi Melinda (Magyar Nemzeti Múzeum)
Műtárgyfotók: Dabasi András, Kardos Judit (Magyar Nemzeti Múzeum)
Grafikai tervezés: Farkas Anna · anagraphic
Kiállítástervezés: Narmer Építészeti Stúdió KÖZTI (Középülettervező) Zrt.
Gépésztervezők: Págyi Tamás és Nagy István okl. gépészmérnökök
Multimédia: 4iG
Projektirányítás: Varga Benedek főigazgató, Rezi Kató Gábor főigazgató-helyettes, Zsurki Attila gazdasági igazgató, Tomka Gábor projektvezető, főigazgató-helyettes, Mészáros Balázs projektmenedzser, Varga Lujza projektmenedzser, Csom Zsófia projektasszisztens
Kommunikáció: Berényi Marianna, Szily Marianna
Szerkesztő: Merényi Ágnes
Angol szöveg: Bob Dent, Rácz Katalin
Műtárgyvédelem: Lencz Balázs, Földessy Péter
Restaurálás: Dúzs Krisztina, Lencz Balázs, Lukács Balázs, Nagy Melinda, Németh Norbert
Biztonságtechnika: Pataki János
Műszaki vezetés: Frankovics Tibor, Bernáth Károly Tibor
Kivitelezők: Belvárosi Építő Kft., CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft., Lisys-Projekt Kft. (világítástechnika), SAUTER Épület Automatikai és Rendszertechnikai Kft., B Consulting Kft. (biztonságtechnika), Beige Bau Kft., Fabermann Kft.
Műszaki ellenőr: HUMAN CONSTRUCT Tervező és Szaktanácsadó Kft.
Vitrinberendezés: Bak Andrea, Marosfalvi Ákos, Miklovics Gyula
Szakmai asszisztens: Szabadváry Tamás
Múzeumpedagógia: Kenesei Zsófia, Suba Eszter, Vattay Liliána, Biricz Dóra
kedd-vasárnap 10:00-18:00
hétfő
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| A KORONÁZÁSI PALÁST
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| KELET ÉS NYUGAT HATÁRÁN
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| RÓMAI LAPIDARIUM
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETE I. RÉSZ
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETE II. RÉSZ
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| A Seuso-kincs - Pannónia fénye 3D
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Mahatma Gandhi
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Közös időnk '89-90
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Virtuális palota
|VIRTUÁLIS FOTÓGALÉRIA| Összetartozás éve
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Az arisztokrácia világa
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Fény az éjszakában
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Ars et virtus. Horvátország - Magyarország. 800 év közös történelmi öröksége
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Maskarában
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Nőnek való vidék?
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Régésztörténetek
|ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS| A POKOL BUGYRAI...
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Premontreiek 900
|VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS| Eötvös József - Az író, a politikus és a politikai gondolkodó
Tananyag pedagógusoknak, digitális tanórákra |ONLINE|