A képzés az EFOP –3.3.3.-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, „Múzeumi és könyvtári fejlesztés mindenkinek” című kiemelt projekt fenntartási időszakában valósul meg. |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában (MM120T)
A Múzeumi menedzserképzés egyedülálló, moduláris felépítésű tanfolyam
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában címmel akkreditált és a múzeumi szakmai továbbképzésben elsőként modulos rendszerű képzést indít Szentendrén a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ. Az egy kötelező és hét válaszható modulból álló, összesen 120 órás kurzus elvégzését követően a résztvevők a múzeumi vezetőktől a jogszabályok által elvárt kritériumoknak megfelelő – a vezetői és az államháztartási ismeretek elsajátítását is igazoló – tanúsítványt kapnak. További újdonság, hogy az érdeklődők a teljes, akkreditált képzésen túl az egyes modulokat önállóan is elvégezhetik.
A képzés összesen 240 órát kitevő nyolc modulja közül a 60 órás Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek című alapmodul elvégzése kötelező, a 120 óra teljesítéséhez pedig a résztvevőknek a másik hét választható modulból kell további 60 órányit ( 2 db 30 órás választható modul) elvégezniük az akkreditált tanúsítvány megszerzéséhez.
A kötelező modul részét képezik azok az ismeretek, melyek elsajátítása a 475/2020. (X. 30.) Korm. rendelet 10.§-a és 13.§ továbbá a 39/2020. (X. 30.) EMMI rendelet értelmében jogszabályi elvárás a múzeumi vezetőkkel szemben.
A MOKK lehetőséget biztosít az egyes modulok önálló elvégzésére is, de az adott önálló modul elsajátítását követően csak akkreditációs szám nélküli tanúsítványt áll módunkban kiállítani, másrészt a csak önálló modulokra jelentkezőkhöz képest a teljes, 120 órás képzésre jelentkezők a kiválasztáskor elsőbbséget élveznek.
Kötelezően elvégzendő 60 órás alapmodul:
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek
Időpont, helyszín: 2023.03.06 - 03.09. és 2023. 03.20 - 03. 23. között, Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre
A képzés formája: tantermi
Jelentkezési határidő: 2023.02.10.
Jelentkezési felület az alapmodulhoz
2023-ban választható 30 órás modulok és időpontjaik:
- Területi múzeumok és kisebb múzeumok, muzeális intézmények vezetése 2023.03.27.- 03.30.
- Minőségmenedzsment 2023.04.17 - 04.20.
- Gyűjteménymenedzsment 2023.05.02 - 05.05.
A 2023-ban induló képzésen a jelentkezők a kötelező alapmodul mellé háromféle 30 órás modul közül választhatnak. Két 30 órás modul választása szükséges a 120 órás akkreditált képzés teljesítéséhez.
A választható modulokat lehetőség szerint tantermi formában tartjuk meg, de az aktuális járványügyi helyzethez rugalmasan alkalmazkodunk. A választható modulokat min. 10 fő jelentkező esetén tudjuk csak elindítani, ellenkező esetben a jelentkezőknek egyéb modulok elvégzését fogjuk javasolni.
Az adott modul címére kattintva bővebb leírás olvasható. A modulokra jelentkezni a megjelenő felületen keresztül lehet.
A képzés a kulturális szakemberek szakmai továbbképzésének nyilvántartásba vételi szabályairól szóló 378/2017. (XII. 11.) számú kormányrendelet szerint engedélyezett
Engedélyszám: 1127-3/2018/KOZGYUJT
Óraszám: összesen 120 óra = 60 óra kötelező alapmodul és 2 x 30 óra választható modul
Képzési forma: tantermi
Csoportlétszám: 15 fő / modul
Kiknek ajánljuk: múzeumvezetők, múzeumi középvezetők, múzeumi szakalkalmazottak
A jelentkezéseket belső elbírási folyamat során rangsoroljuk, melynek eredményéről minden jelentkezőt írásban kiértesítünk.
A képzés haszna: A képzés résztvevői olyan újfajta szemléletet, készségeket és vezetői stílust sajátítanak el, amely hozzájárul ahhoz, hogy az általuk vezetett intézmények képesek legyenek az innovációra, a kreativitásra és a vállalkozásra is. Intézményeik képessé válnak hatékonyan együttműködni a köznevelési intézményekkel, és elősegíteni a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését, a köznevelés eredményességének növelését, valamint az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges alapkompetenciák fejlesztését.
A képzés teljesítésének feltétele: részvétel a tantermi órák 90%-án, 2 db szabadon választott modul végén prezentáció bemutatása, záródolgozat készítése (saját intézmény fejlesztési terve)
Képzési tematika:
Múzeumvezetési és államháztartási ismeretek
A múzeumi intézményrendszer Magyarországon - A múzeumi intézmények típusai, ágazati irányítás, Múzeumi küldetésnyilatkozat, stratégia és politika, Projekt szemlélet a múzeumban, Pénzügyi irányítás, HR irányítás, Változás management, Hatékony kommunikáció és marketing irányítása
A múzeumok feladatrendszere a 21. században - Fenntartható gyűjteményezés, Állományvédelem, Tudományos feldolgozás, Kiállítási stratégia és politika, Múzeumi ismeretátadás, PR, Marketing a múzeumban
Informatika a múzeumban - A digitális múzeum
A múzeum jogi környezete - Múzeumi vezetők számára nélkülözhetetlen jogszabályok
A jövő múzeuma - Kompetenciák a 21. században, Múzeumépítészet a 21. században
A képzés részét képezi egy vezetői kompetenciákat fejlesztő tréning is!
Minőségmenedzsment
Bevezetés minőségmenedzsment alapjaiba - Miért van szükség a múzeumi minőségmenedzsmentre? A minőségmenedzsment megjelenésének fontossága és alapelveinek érvényesíthetősége a kulturális szférában. A kulturális területen használt főbb minőségmenedzsment típusok.
Hazai és külföldi jó gyakorlatok a versenyszféra és a non-profit szektor világából - A minőség-szemlélet jelenléte a magyarországi múzeumokban, Hazai kulturális szférában kidolgozott, már működő minőségbiztosítási gyakorlatok bemutatása, Jó gyakorlatok a nemzetközi múzeumi világban
Kidolgozott Múzeumi minőségmenedzsment keretrendszer és gyakorlati kipróbálásának tapasztalatai - A múzeumi minőségmenedzsment keretrendszer bemutatása, A kidolgozott minőségmenedzsment rendszer gyakorlati tapasztalatai
Gyűjteménymenedzsment
A gyűjtemény megismerése, értékelése - kritériumok
A gyűjteményezés humánerőforrásai: múzeumi szakemberek, önkéntesek - A gyűjteményezés jogszabályi és etikai háttere - A gyűjteménymenedzsment főbb dokumentumai
A muzeális intézmény típusok gyűjtőköre, gyűjtőterülete
Digitalizálási stratégiák múzeumi térben - Digitalizált gyűjtemények
Gyűjtemény gyarapítás - Gyűjtemények oktatási célú felhasználása - Gyűjtemények tudományos feldolgozása
Gyűjteménymenedzsment alapok. Gyűjteményi stratégia és politika - Gyűjteménymenedzsment rendszerek - Korszerű raktárak, múzeumi raktárfejlesztés
Közösségek bevonása a múzeumi tevékenységekbe: gyűjtemény, gyarapítás, közösségi kiállítás - Múzeumi gyűjtemények a 21. században - Saját intézményi gyűjteményezési stratégia kialakítása
Területi múzeumok és kisebb múzeumok, muzeális intézmények vezetése
Vezetői kompetenciák
Területi és kisebb múzeumok működésének jogi környezete és feladatrendszere - Kisebb múzeumok számára nélkülözhetetlen jogi ismeretek, Az integrált tagintézmény hatékony működése
Kiállítás-rendezés - Gyűjtemény és kiállítás menedzsment kis múzeumi keretek között
Együttműködés - A közösségi múzeum, Önkéntesek és kulturális közfoglalkoztatottak a múzeumban, Turisztikai együttműködés
A szolgáltató múzeum - Múzeumi szemléletváltás az ismeretátadásban, Értékelési protokoll és minőségbiztosítás
A képzés részét képezi egy kompetenciafejlesztő és az asszertív kommunikációt fejlesztő tréning is!
További modulok:
Hálózatépítés (30 óra) 2023-ban nem választható
Frontvonal menedzsment (30 óra) 2023-ban nem választható
Stratégiaalkotás (30 óra) 2023-ban nem választható
PR, marketing, kommunikáció (30 óra) 2023-ban nem választható
Hálózatépítés
Bevezetés a hálózatok világába - A hálózatosodás jellemzői, szükségessége a 21. században, Szervezetpszichológiai, szervezetszociológiai alapok
Múzeumok helyi és megyei szintű kapcsolódási lehetőségei - Múzeumok társadalmi szerepvállalása, Múzeumok köré szerveződő helyi civil csoportok, Megyei Hatókörű Városi Múzeumok, mint kompetenciaközpontok
Országos szintű és nemzetközi múzeumi hálózatok. A múzeumok külső kapcsolatai - MOKK és az Országos Múzeumi Koordinátor Hálózat, Múzeumi szervezetek és a múzeumokhoz kapcsolódó országos hálózatok, Múzeumok külső kapcsolatai, Nemzetközi Múzeumi Kapcsolatok
A hálózatok rendszerében működő múzeum - Hálózati tanulás lehetőségei, sajátságai, A hálózati kapcsolatok hasznosítása a múzeumban
Frontvonal menedzsment
Szolgáltató múzeum - Kulturális intézmények működése, társadalmi szerepvállalása, Közönségszolgálat: a múzeum arca, füle, szeme, szája, Kiállításokhoz és rendezvényekhez kapcsolódó szolgáltatások
Menedzsment feladatok - Menedzsment dokumentumok, Intézmény napi működésének szervezési folyamatai, belső kommunikáció, csapatmunka szervezése, Frontszemélyzeti munkatársak motivációja
HR - Frontszemélyzeti munkatársak kiválasztása, munkakörök szabályozása, Önkéntesek a frontvonalban
Stratégiaalkotás
Stratégiaalkotás - A stratégiai tervezés, Múzeumi stratégiaalkotás
Múzeumi részstratégiák - Tudományos stratégia, Gyűjteményezési stratégia, Kiállítási stratégia
Múzeumok gazdasági és üzemeltetési stratégiájának tervezése - Forráskezelés, forrásteremtés stratégiai tervezése, Múzeumok beruházási és üzemeltetési stratégiája, Múzeumvezetők lobbi technikái
Hátrányos helyzetű csoportok helye a múzeumi stratégiában - Végzettség nélküliek, iskolaelhagyással fenyegetett társadalmi csoportok a mai magyar társadalomban, Hátrányos helyzetű csoportokkal foglalkozó civil szervezetek és múzeumok stratégiájának közös elemei
PR, marketing, kommunikáció
A marketing és múzeum kapcsolata - Mit jelent a múzeumi marketing? Szolgáltató múzeumi szemlélet, Forrásteremtés, lobbizás
Múzeumi stratégia és PR - Kommunikációs gyakorlatok, Múzeumi imázsépítés PR eszközökkel
Múzeumi kommunikáció - Kommunikációs csatornák és felhasználási lehetőségeik, Hírszerkesztési gyakorlat, Válságkommunikáció, Múzeumi A'la Carte, Múzeumi kiadványok típusai
A képzés részét képezi egy kommunikációt fejlesztő tréning is!
A képzés részvételi díja:
A kötelezően elvégzendő alapmodul részvételi díja:
Államháztartási és vezetési ismeretek: 199.000 Ft
2023-ban választható 30 órás modulok részvételi díja:
(két modul választása szükséges a kötelezően elvégzendő modul mellé a 120 óra abszolválásához)
Területi múzeumok és kisebb múzeumok, muzeális intézmények vezetése: 80.000 Ft
Minőségmenedzsment: 80.000 Ft
Gyűjteménymenedzsment: 80.000 Ft
A részvételi díj tartalmazza:
a képzés sikeres elvégzését igazoló tanúsítványt, a modulzárók értékelését, a záródolgozati értékelést
A részvételi díj nem tartalmazza:
az étkezés és szállás a kontakt képzési napokon a résztvevők számára önköltséges, a részvételi díj ezeket nem tartalmazza.
További információ:
MOKK oktatási csoport
kepzes.mokk@skanzen.hu
Az alábbi képzések az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt keretében valósultak meg.
Turnus neve | Helyszín | Kezdő dátum | Befejezés dátum | Státusz |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában I. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2018.02.19. | 2018.03.08. | Lezárt |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában II. | 2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2019.02.04. | 2019.04.15. | Lezárt |
Az alábbi képzéset az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" projekt fenntartási időszakában szerveztük.
Turnus neve | Helyszín | Kezdő dátum | Befejezés dátum | Státusz |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában | Magyarország 2000 Szentendre Sztaravodai út | 2021.08.30. | 2021.09.09. | Aktív |
Múzeumi menedzserképzés az esélyteremtő köznevelés szolgálatában |
2000 Szentendre Sztaravodai út 75. | 2022.04.04. | 2022.04.28. | Visszavont |
Minőségbiztosítási eredmények
2018.02.19.-2018.03.08. Államháztartási és vezetési ismeretek (Szentendre) 20 fő résztvevő
Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? | 4,5 |
Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? | 4,1 |
Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? | 4 |
Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? | 4,3 |
Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? | 4,6 |
Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? | 4,3 |
Hogyan ítéli meg az oktató(k)/gyakorlatvezető(k) munkáját, szaktudását? | 4,3 |
Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? | 4,6 |
Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? | 4,7 |
2019.02.04-21. 32 fő (két csoportban)
Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? | 4,2 |
Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? | 4,2 |
Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? | 4,3 |
Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? | 4,2 |
Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? | 4,7 |
Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? | 4,4 |
Hogyan ítéli meg az oktató(k)/gyakorlatvezető(k) munkáját, szaktudását? | 4,6 |
Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? | 4,6 |
Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? | 4,6 |
2020-ban a Múzeumi Vezetői Ismeretek c. képzést valósítottuk meg
Helyszín: Szabadtéri Néprajzi Múzeum illetve online
Időpont: 2020. március 9 - szeptember 17.
Múzeum vezetői ismeretek |
Átlagszám |
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,43 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4,14 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,14 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
4,71 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
4,57 |
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? |
4,29 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
3,86 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? |
4,29 |
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4,43
|
2021. évi képzésünk
Helyszín: Szabadtéri Néprajzi Múzeum illetve online
Időpont: 2021.08.30-09.02. és 2021.09.06-09.09.
1. Megvalósította-e a továbbképzés a kitűzött célokat? Megfelelt-e az elvárásoknak? |
4,75 |
2. Mennyire voltak újszerűek a képzésen megismert információk? |
4 |
3. Milyen volt a továbbképzés gyakorlati hasznosságának megítélése? |
4,5 |
4. Teljesíthetők voltak-e a továbbképzés előírt követelményei? |
5 |
5. Megfelelő volt-e az ismeretek ellenőrzésének módja? |
5 |
6. Hogyan ítéli meg az oktatók munkáját, szaktudását? |
5 |
10. Megfelelőek voltak-e a tárgyi feltételek (általános feltételek, eszközök, segédletek)? |
4,25 |
11. Mennyire voltak megfelelőek az alkalmazott oktatási módszerek? |
4,25 |
12. Megfelelő volt-e a továbbképzés szervezettsége? |
4 |