belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol
KOORDINÁTORKERESŐ
Szabadhegyi Zita
Szabadhegyi Zita
E-mail: szabadhegyi.zita@gmail.com
Telefon: 20/3720525
Megye (működési terület): Győr-Moson-Sopron
Beosztás: közönségkapcsolati munkatárs
Szakterület: közönségkapcsolat, kommunikáció, online tartalomfejlesztés, múzeumpedagógia, gyermekmúzeum fejlesztés, módszertani kísérleti projektek tervezése és bonyolítása, múzeumi rendezvényszervezés, kapcsolatépítés, együttműködések kialakítása
Munkahelye: Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar (Sopron)
Szakmai önéletrajz

Egy lassan 10 évvel ezelőtti szerencsés véletlennek köszönhetem a  múzeumi szférához kapcsolódást, amit  egy rövid, gyors kitérőnek gondoltam. Nem készültem rá, az akkori többéves egyetemi és céges nyelvtanítás után egy kiszámítható és biztos háttérre vágytam, ahol majd csendesen eltevékenykedem és a családi életre, a gyerekeimre koncentrálhatok.

Ennek az ellenkezője történt. Az első pillanattól meglepett, hogy mennyire sokrétű munka zajlik egy muzeális intézményben. Külső szemmel megannyi új fejlesztési lehetőséget láttam és szabadkezet is kaptam számos területen: új múzeumi arculatot indíthattam el, berobbantunk a sajtóba, állandó kiállítást és mintaprojektet tervezhettem. Munkámnak köszönhetően a Soproni Múzeum a helyi kulturális életben megújult tartalmat kapott: egy szolgáltató hely, ahol mindig történik valami, ahol pezseg az élet, akiket érdemes keresni, mert segítséget nyújtanak.

A múzeumi munka során úgy érzem magam, mintha egy hatalmas játszótéren dolgoznék, ahol a tapasztalataimat, a versenyszférában szerzett tudásomat hatékonyan tudom kamatoztatni.

2023 őszétől a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának munkatársa vagyok.  Továbbra is az együttműködésekre fókuszálok, hasznosítom a múzeumi szemléletet, emellett aktívan keresem a felsőoktatás és a muzeális intézmények között kapcsolódási pontokat.

 

Eddigi múzeumi vonatkozású munkahelyek, beosztások, feladatkörök 

  • 2013-  közönségkapcsolati munkatárs, múzeumpedagógus kurátor Soproni Múzeum, Macskakő Gyermekmúzeum és közösségi tér, Sopron
  • 2019-    tudásátadási szakági szakfelügyelő, EMMI, Múzeumi Főosztály

Amire büszke vagyok az általam végzett szakmai tevékenységgel kapcsolatban

Legnagyobb szakmai sikeremet a múzeumpedagógiai nívódíjas és az Év kiállítása 2018 címet is elnyert soproni Macskakő Gyermekmúzeum révén értem el. A gyermekeknek szóló interaktív állandó tárlat megálmodója, múzeumpedagógus kurátora és 2021-ig a kiállítóhely üzemeztetője voltam Martos Virág múzeumpedagógus társammal.

A Soproni Múzeum audiovizuális tartalmainak fejlesztését is fontos szakmai tevékenységemnek tekintem. A MOKK /EMMI  Élő történelem másként – múzeumok a virtuális térben című mintaprogram keretében kisfilmeket készítettünk, melyek közül  a „Halljad Ruben" – apa és fia az Ó-Zsinagógában című film az egyik büszkeségem:
 https://www.youtube.com/watch?v=fJ-gcVFt8_o

 

Végzettség

  • 1990-1995 német - történelem szakos tanár, Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger      
  • 1996-1997 könyvszerkesztő, Gutenberg János Könyvkereskedelmi Iskola, Budapest 

 

MÚZEUMI KOORDINÁTORI HÁLÓZAT

Koordinátori hálózathoz csatlakozás időpontja: 2013.

Koordinátori hálózathoz csatlakozás motivációja

Végzettségem szerint történelem-német szakos tanár vagyok, dolgoztam nyelvtanárként és idegen nyelvi szerkesztőként, voltam telepített idegenvezető, újságíró és kommunikációs munkatárs. Múzeumi pályafutásomat a Soproni Múzeumban kezdtem, ahol marketing és PR feladatoktól a rendezvényszervezésig a múzeumi közművelődés számos területén dolgozom.
Koordinátorként egy egymást segítő, hiteles szakmai csapat tagja lehetek és a képzéseknek, szakmai találkozóknak, tanulmányutaknak köszönhetően egyre inkább rálátok a hazai és nemzetközi múzeumi világra.
Koordinátorként szeretnék hozzájárulni és segítséget adni a múzeumok folyamatos megújulásához. Szeretném, ha a múzeumok élő közösségi terekké válnának, ahol hitelesen, lendületesen és kreatívan mutatjuk be értékeinket.

Koordinátorként megvalósított legsikeresebb kezdeményezés, tevékenység, feladat 

My Story. Közösségi videózás a múzeumban címmel egy részvételi videós múzeumpedagógiai mintaprojekt valósult meg a szakmai vezetésemmel a Soproni Múzeumban 2018-ban, majd a projekt folytatásaként 2020-ban. A módszertani kísérlet során egy a Néprajzi Múzeumban rendezett múzeumpedagógiai konferencián látott új közösségteremtő filmes módszertant adaptáltunk a magyarországi múzeumi közegre. 2018-ban három csoporttal szerveztünk öt-öt alkalmas részvételi videós múzeumpedagógiai foglalkozást, majd 2020-ban újabb speciális nevelési igényű, hátrányoz helyzetű fiatalokkal folytattuk a projektet.
További infó:
https://mokk.skanzen.hu/csodat-nem-teszunk,-de-fontos,-hogy-lehetoseget-adjunk.html?id=csodat-nem-teszunk,-de-fontos,-hogy-lehetoseget-adjunk

Letölthető módszertani kiadvány a mintaprojektről:
https://mokk.skanzen.hu/20200710stafeta-fuzetek-4-my-story-kozossegi-videozas-a-muzeumban-a-soproni-muzeum-mintaprojektje

A projekt kapcsán az ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszék kutatóival együttműködve interjúk és tanulmányok készültek, il. budapesti workshopon mutatkoztunk be.

További célkitűzések koordinátorként 

Célom a korszerű múzeumi szemlélet tudatos elsajátítása, külföldi és hazai jó gyakorlatok feltérképezése, megismerése és terjesztése. A tanulmányutak tapasztalatainak továbbadása, a regionális műhelymunka elősegítése.

Szoros és együttműködő kapcsolatot szeretnék ápolni a helyi közösségekkel, civil szervezetekkel. Hiszek a közösségekben dolgozó önkéntesek erejében, és fontosnak tartom az önkéntesség szerepkörének erősítését.           

Célom olyan gyermek és felnőtt és családi programok, rendezvények szervezése a múzeumban, melyek hitelesek, értéket képviselnek, magával ragadják a közönséget, kielégítik szórakozási, kulturális igényeiket. A programok naprakész tálalását, fiatalos modern megjelenítését is feladatomnak tartom.

Szeretnék aktívan közreműködni új fejlesztéseknél, múzeumi pályázatoknál.

 

Részvétel szakmai tanulmányutakon, konferenciákon, MOKK képzéseken

  • Konferencia az iskolai közösségi szolgálatról, Nemzeti Múzeum /2014. 03. 26. Előadás az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által szervezett Az iskolai közösségi szolgálatról című konferencián, majd szakmai kerekasztal megbeszélés keretében a Soproni Múzeum közösségi szolgálatos tevékenységének, tapasztalatainak, terveinek bemutatása
  • MOKK koordinátori tanulmányút Ausztriában / 2017. 05.            
  • The Inclusive Museum - Special Focus - Inclusion as Shared Vision: Museums and Sharing Heritage / 2018. 09.    Nemzetközi konferencia, Granada, Madrid
  • Interpret Europe: Heritage and identity / Kőszeg 2018.03. Részvétel a  konferencián, workshop vezetése  a konferencia résztvevőinek a Macskakő Gyermekmúzeumban
  • MOKK koordinátori tanulmányút Erdélyben / 2018. 05.
  • MOKK koordinátori tanulmányút Amszterdam, Hollandia /2019. 04.                     
  • Museum Connections 2020. - Párizs Au Parc des Expositions de la Porte de Versailles /  2020. 01. Nemzetközi konferencia Párizs, Franciaország
  •  „Múzeum minden körülmények között – Digitális megoldások a múzeumi ismeretátadásban”  /2020. 11.  Részvétel a 12. Országos Múzeumpedagógiai Konferencián kerekasztal beszélgetés meghívottjaként
  • Múzeumi Őszi Egyetem 2021. / Szentendre A Szabadtéri Néprajzi Múzeum – MOKK szervezésében vettem részt a magyarországi és szlovákiai múzeumi szakemberek közreműködésével szervezett őszi egyetemen

 

Oktatói tevékenység

  • Záródolgozatok értékelése / 2019. Pedagógusok múzeumhasználati és múzeumpedagógiai módszertani alapképzése e-learning formában c. továbbképzésen záródolgozatok értékelés
  • EMMI a „Kincses Kultúróvoda 2021” pályázathoz kapcsolódó szakértői tevékenység ellátása 15 pályamunka értékelése és elbírálása

 

EGYÉB

Nyelvtudás 

  • német nyelv - felsőfokú „C” típusú állami nyelvvizsga
  • spanyol nyelv - felsőfokú „C” típusú állami nyelvvizsga
  • angol nyelv - középfokú ismeretek

Fontosabb projektek, melyekben részt vett

  • szakmai vezető:  EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című kiemelt projekt keretében My Story- közösségi videózás a múzeumban mintaprojekt 2018.
  • My Story- közösségi videózás a múzeumban mintaprojekt folytatása, 2020.

Fontosabb kutatások, melyekben részt vett

  • MOKK Minőségmenedzsment kutatás EFOP 3.3.3. (kutatásvezető: Göndör Vera)
  • A gyermekbarát múzeum címmel tanulmány megjelenítése a Fókuszban a közönség - Útmutató a család, gyermek és iskolabarát múzeumi működéshez, a múzeumpedagógia, az önkéntesség és az IKSZ minőségmenedzsmentjéhez című Múzeumi Iránytű kiadványhoz 2020.

 

 

 

Szakmai elismerés
Publikációk
Kérdése van?

NÉV

E-MAIL

AZ ÖN KÉRDÉSE

Kérjük, jelölje a mellékelt lehetőséget.

ELKÜLD