belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Elindult a Skanzen mintaprojektje

Ma délután kezdetét vette a  HOVÁ MÉSZ? Tiéd a gyűjtemény! – digitális gyűjtemények oktatási hasznosulása címet viselő, Skanzen mintaprojekt a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt keretében, amely a Szabadtéri Néprajzi Múzeum szervezésében, a Berzsenyi Dániel Gimnázium diákjai, az ELTE BTK Néprajzi Intézetének hallgatói közreműködésével és a MNM Palóc Múzeuma mentorálásával valósul meg.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Észak-magyarországi falu tájegysége több olyan tematikát is felvet, ami különösen alkalmas a jelenkori helyzetekkel és folyamatokkal való összehasonlításra. A megélhetési kényszer miatti különböző mellékjövedelmek megtalálása, az otthontól távoli munka különböző formái, melyek a család kisebb-rövidebb távú elszakadásával járnak, az esetlegesen idegen környezetbe való beilleszkedés mind olyan kérdéseket vetnek fel, melyek a különböző oktatási intézményekben tanuló diákok élettapasztalataihoz is kapcsolódnak, és így felkelthetik érdeklődésüket.

A jövő év január végéig tartó mintaprojektre a közreműködő budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium diákjai és az ELTE BTK Néprajzi Intézetének hallgatói érkeztek a Skanzenbe. A projekt első alkalmával a féléves munka öt témájának körüljárásával kezdődött.

A témákhoz kapcsolódó kiállításokat a négy fős gimnazistákból és egyetemi hallgatókból álló vegyes csoportok dolgozták fel, így nem csak az időben távoli emberek, de a kortárs csoportok is közelebb kerültek egymáshoz.

A csoportos projektmunka a múzeum gyűjteményében található tárgyak, az archívum szövegei és digitális anyagainak mélyebb megismerésével folytatódik majd. A történelemről és az egyes emberek történeteiről árulkodó tárgyak korszerű, digitális technológiával való muzeológiai rendszerezése olyan innovatív pedagógiai kísérlet, amely izgalmas (és talán nem várt) összefüggésekre derít majd fényt.

A mintaprojekt célja az is, hogy a mentorált intézmény a Skanzen tapasztalatait hasznosítva, a módszert saját gyűjteményére alkalmazva, egy hasonló programot valósítson meg.

A gimnazisták, egyetemi hallgatók,  múzeumi szakemberek közös munkájaként megszülető virtuális felületen a XXI. századi múzeum és pedagógia izgalmas ötvözete születhet meg.