belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel

Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel


Múzeumpedagógiai Nívódíjra beadott pályázat címe: Ki vagyok én? – szerepjáték Petőfivel

Pályázó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Pályázat rövid ismertetése:

A Petőfi Irodalmi Múzeum három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai koncepciója arra vállalkozik, hogy lebontsa a távolságot Petőfi Sándor kora és a jelenkor között, ezáltal járuljon hozzá a látogatók személyes Petőfi-képének kialakításához. A Ki vagyok én? Nem mondom meg!... Petőfi választásai kiállítás forgatókönyve kezdetektől figyelembe vette a múzeumpedagógia szempontrendszerét, így a látogatót interaktív múzeumpedagógiai pontok fogadják: felpróbálható korabeli jelmezek, forradalmi számítógépes játék, Petőfi digitális lábnyoma a Youtube-on, stb. A kiállításhoz kapcsolódó komplex foglalkozás során a diákok Petőfi Sándor életművét dolgozzák fel egy közösen épített kiállítás formájában: ma használt kommunikációs technikát, stílust, vizuális világot kapcsolva Petőfi életének egy-egy eseményéhez. Kisiskolásokat és családokat invitál kalandjátékra múzeumpedagógia kiadványunk, a Ki vagyok én? kalandfüzet: kitöltője a költő szerepébe lép, különböző döntési helyzetekbe kerül, és választása tükrében lapoz tovább a megjelölt oldalra.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

  1. kiállítás interaktív elemeinek használata múzeumpedagógiai foglalkozások során (1 óra)
  2. Arcostársak és Múltcsempészek foglalkozások (3-3 óra)
  3. Kalandfüzetes kiállításfeldolgozás (1,5 óra)

Célcsoport:

  • Általános iskolások alsó tagozat
  • Általános iskolások felső tagozat
  • Középiskolások
  • Családok, felnőtt látogatók

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Magyar nyelv és irodalom:

  • Petőfi Sándor szerzői életműve átfogóbb szempontok, illetve több mű alapján
  • Irodalmi szövegek önálló olvasása, értelmezése
  • Önkifejezés és kreativitás különböző műfajokban
  • Saját vélemény megfogalmazása, mások véleményének meghallgatása, megértése
  • Aktív és passzív szókincs gazdagítása önálló munkával

Művészetek:

  • Nem vizuális információk érzékletes, képi megfogalmazása

Ember és társadalom:

  • Történelmi múlt ismerete
  • Hétköznapi élet ismerete egy adott történelmi korban

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok: Ki vagyok én? - Kalandfüzet a kiállításban

Szerepjátékra épülő múzeumpedagógiai foglalkoztató füzet általános iskola felső tagozatosai számára döntéshelyzeteken keresztül nyújt lehetőséget a kiállítás és a Petőfi-életút egyéni feldolgozásához.

Digitális, multimédiás eszközök:

Arcra magyar! – arcbehelyettesítő szoftver, az Arcostársak foglalkozás eszköze, a diákok saját Petőfi-kiállításának vizuális eleme. Zárt hozzáférésű, a múzeum számítógépes foglalkoztató termében a programon résztvevők saját arcképüket illeszthetik Petőfi Sándorról, Szendrey Júliáról, Petőfi Zoltánról készült olajfestményekbe, metszetekbe.

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek:

Petőfi korát idéző, felpróbálható színészjelmezek (2-2 férfi és női ruházat kalappal) a kiállítás 3. termében található, korabeli vándorszínészi körülményeket idéző színpadon.

A PIM múzeumpedagógiai kezdeményezése egy egyéni Petőfi-kép kialakítása céljából szerepjátékra épül. Így a kalandfüzet kitöltője is Petőfi Sándorként dönthet különböző élethelyzetekben. Célunk, hogy a diákokat egy-egy korszak vagy egy-egy kiállítási tárgy, kézirat behatóbb, alaposabb vizsgálatára ösztönözzük, s a füzet végén megszülethessen egy olyan egyedi Petőfi-visszaemlékezés, amely a diákok saját olvasatában, ugyanakkor valós adatokkal, megfigyelésekkel mutatja be a költő szerteágazó életének egy szeletét.

A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:

A hatékony kommunikációt jelentős mértékben segítette az egységes arculati terv, mely a marketing-kommunikációs kampánytól kezdve a kiadványokig végigvonult minden hordozó felületen. Mindenhol ugyanazt a képet használtuk: Petőfiről készült egyetlen hiteles ábrázolást roncsoltuk (trasheltük) mai vizuális elemekkel. Ez a tudományos hitelességet és az újszerű megközelítést egyaránt érzékeltette.

A kiállításról a PIM hivatalos Facebook-oldalán, honlapján adunk hírt, a kiadvány népszerűsítésére felhasználjuk a PIM issuu.com (kiadványok terjesztésére szolgáló online közösségi oldal) közösségi oldalát is.

Az új Petőfi-kiállításunk 2012-ben elnyerte az Év Kiállítása díjat.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Az elképzelés legnagyobb hozadéka a koncepció érvényesülése mind a kiállításban, mind a múzeumpedagógiai foglalkozásokon és a kalandfüzetben. Ez az egységesség

a három pilléren nyugvó, szerepjátékra épülő koncepció tapasztalatunk szerint élővé tette Petőfi alakját, közelebb hozta a diákokhoz kimozdítva szoborszerűségéből. A kezdeményezés sikeressége abban rejlett, hogy a kiállítás koncepciója és a múzeumpedagógiai céljaink egyeztek, így a látogatás során egymást erősítették és erősítik továbbra is. A változatos munkaformák és az új megközelítés egyéni utakat kínáló megoldásai tágabb értelemben hozzájárulnak a múzeumi látogatóvá nevelés általános feladatához, pozitív attitűdöt kialakítva a látogatókban.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.


Nyitólap

eseménynaptár


  MÁJ 26
  vasárnap
 
Családbarát Múzeum
  MÁJ 30
  csütörtök
 
Műtárgyak Éjszakája
  MÁJ 31
  péntek
 
Pedagógiai alternatívák a hátrányos helyzetű roma fiatalok vizuális nevelésében
  JÚN 01
  szombat
 
MADARAK JÖNNEK, MADARAK MENNEK - találkozó óvodapedagógusokkal a Barcsay Múzeumban
  JÚN 03
  hétfő
 
Megyei szakmai nap a Pannonhalmi Apátságban
  JÚN 03
  hétfő
 
Szolgáltató múzeum menedzsment képzés (SZMM60B)
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

MÁJUS

24

PÉNTEK

legfrissebb híreink


2019. 05. 21.
Először adták át a Közösségi múzeum elismeréseket a Múzeumok Majálisán
2019. 05. 20.
Tanulmányút Grazba a Cselekvő Közösség projekttel júniusban
2019. 04. 26.
Már lehet jelentkezni a Cselekvő Közösség projekt dániai tanulmányútjára!
2019. 04. 02.
Már lehet jelentkezni a Cselekvő Közösség projekt következő külföldi tanulmányútjára!
Magyar Múzeumok


2019. 05. 23.
Az automobil mint történeti és múzeumi tárgy III.
2019. 05. 23.
Nagyszabású multimédiás kiállításon mutatkoznak be Nikola Tesla munkái
2019. 05. 23.
Chapter I.
2019. 05. 23.
Mi szükséges ahhoz, hogy egy múzeum kutyabarát minősítést kapjon?
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben