belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Múzeumpedagógiai Nívódíj pályázat címe: Ráhel, János, Jákob és a színésznő

Pályázó: Szabadtéri Néprajzi Múzeum

A pályázat rövid ismertetése:

A zsidó - magyar együttélés problémáinak megismerése családtörténeti modelleken keresztül az 1910-es, majd a holokauszt alatt az 1940-es években.

I. rész: Múzeumpedagógiai projekt a Skanzenben

Mit szól a család, ha a katolikus iparos fia bejelenti, hogy a szomszéd zsidó szatócs lányát akarja feleségül venni, ráadásul az apa a Szent Kereszt Társulat tagja kíván lenni? És mi történik, ha a rabbinak szánt fiú a tanulás helyett inkább a vándorszínészetet választja, amennyiben a színtársulat felveszi?

A projekt során egy-egy család, vagy személy élettörténetét rekonstruáljuk eredeti dokumentumok, helyszínek, szituációk segítségével a diákok kreativitására, empátiájára alapozva.

II. rész: Holokauszt projekt az iskolában

A múzeumpedagógiai foglalkozás a tanárok segítségével az iskolában egészül ki, ahol a diákok a Skanzenben megteremtett alakok sorsát rekonstruálják a holokauszt időszakában. Nemcsak a történelmi tények, ismeretek átadása a célunk, hanem a személyes sorsok rekonstruálásán keresztül a döntési helyzetek felismerése és a felelős gondolkodás kialakítása a diákokban.

A projekt a múzeum és az iskola, a múzeumpedagógus és a tanár szoros együttműködése során jön létre.

A kezdeményezés megvalósulásának formája:

A helyszínek szerint 4 csoportban egyéni megfigyelésen alapuló csoportmunka történik. A saját helyszíneik, szituációjuk bemutatása után közös térben folytatják a múzeumpedagógus irányításával az egyéni munkára alapozó csoportmunkát a diákok. Az egyéni kreatív alakteremtés után az alakok szituációs bemutatása történik.

Az iskolában ezt követi az önálló kreatív és gyűjtő munka. Majd a meglévő csoportok bemutatják projektjeiket a tanár vezetésével.

1X180 perc a múzeumban, 1X180 perc az iskolában, résztvevők: 20 diák, 1 múzeumpedagógus, 1 tanár

Célcsoport:

11-12. évfolyam

Kapcsolódás iskolai tananyaghoz:

Történelem/ Ember és társadalom 11-12. évf.:

  • A magyar társadalom az I. világháború előtt
  • A magyarországi holokauszt

Néprajz/ Ember és társadalom:

  • Vallási és kisebbségi szokások és életmód

Kapcsolódó foglalkoztató anyagok:

Papír alapú kiadványok, segédanyagok:

  • helyszínenkénti megfigyelési szempontok a kiállítások értelmezéséhez
  • a bemutatáshoz szükséges személyi lapok, fotók, dokumentum részletek, melyeket az alakok megformálásához használják a diákok

Digitális, multimédiás eszközök:

  • számítógép, projektor, fényképezőgép, kamera (az iskolai és az egyéni gyűjtőmunkához, az el-készült produktumok bemutatásához szükségesek)

Demonstrációs tárgyak, műtárgymásolatok (a szituációk élményszerű megjelenítéséhez):

  1. a sabbati vacsora szituációs kellékei
  2. a katolikus család lakószobájának enteriőrje
  3. a Szent Kereszt Társulat 1914. jan. 6-i ülésének kellékei
  4. a színésznő szobájának enteriőrje

Filmek:

  • Együttélés és asszimiláció – a magyarországi zsidóság a 19-20. században, 8 perc
  • A gyöngyösi Szent Kereszt Társulat, 10 perc
  • A színésznő szobája, 6,5 perc

Hangzóanyagok (az önálló ismeretszerzésre és a kiállítások csoportos bemutatása során használják a helyszíneken elérhető anyagokat a diákok):

  • A zsidóság letelepülése Mo.-on, Mádon, 5 perc
  • A mezuza, 20 mp
  • A Mizrach tábla, 10 mp
  • A imaszíjak, 20 mp
  • A cicesz és a tálesz, 20 mp
  • Teitelman Mózes képe, 20 mp
  • A kóser konyháról, 30 mp

Viseletek, öltözetek, jelmezek, kellékek (az alakteremtéshez, és a szituációk bemutatásához használják a diákok):

  • A zsidó család jellemző ruhadarabjai és kellékei
  • A katolikus iparos család jellemző ruhái, kellékei
  • A színtársulat jellemző ruhái, kellékei
  • A Szent Kereszt Társulat jellemző ruhái, kellékei

A megvalósítás tapasztalatai és kommunikációja:

A foglalkozás után nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a résztvevőktől, akik az iskolai projektmunkát is nagy odaadással folytatták. Kiemelték a kreatív és változatos munkaformát, valamint, hogy a foglalkozáson megszerzett tudást kreatívan alkalmazniuk is kellett életszerű szituációkban. A felmerülő témák, konfliktusok jó alkalmat kínáltak véleményük kifejtésére.

A múzeumi és iskolai közös projektre 4 gimnáziummal együttműködési szerződést kötöttünk, ezek közül 2 gyakorlóiskola, akik a tanárképzésben is tovább tudják adni a projekt módszereit és tapasztalatait.

A megvalósult projekteket kölcsönösen bemutatjuk az iskolák és a Skanzen honlapján is.

Rendszeresen ismertetem a projektet tanároknak és múzeumi szakembereknek a MOKK képzésein, valamint felkerült a http://www.muzeumpedagogia.blogspot.com honlapra, és szerepel az időszakosan megjelenő Múzeumpedagógiai ajánlónkban is.

A projekt a holokausztoktatást megújító módszereiért elnyerte a Gábor Zita Alapítvány díját. A Holokauszt Emlékközpontban rendezett díjátadón bemutattam a foglalkozást.

2012 szeptember 13.-15. között Litvániában sorra kerülő LLOAM konferencián, melynek a Személyes történelem - személyes sorsok lesz a témája, bemutatom a projektet.

Mennyiben sikerült az eredeti elképzelést megvalósítani?

Az elképzelés az NKA pályázaton májusban elnyert támogatás felhasználásával teljesedik ki. Ennek során a kapcsolódó kiállításokban a műtárgyakat demonstrációs tárgyakra cseréljük, így a kiállítási terekbe is bejuthatnak a foglalkozás résztvevői, ezáltal élményszerűen ismerhetik meg az ott bemutatott szituációkat. Személyes tárgyakat, ruhadarabokat helyezünk el, amiket kézbe is vehetnek, vagy felpróbálhatnak. Sőt ezt az élményszerű megismerést így ki tudjuk terjeszteni a látogatókra is, megváltoztatva az eredeti kiállítás-befogadás koncepciót.

A pályázat részletes leírása elolvasható itt.


Nyitólap

eseménynaptár


  MÁJ 26
  vasárnap
 
Családbarát Múzeum
  MÁJ 30
  csütörtök
 
Műtárgyak Éjszakája
  MÁJ 31
  péntek
 
Pedagógiai alternatívák a hátrányos helyzetű roma fiatalok vizuális nevelésében
  JÚN 01
  szombat
 
MADARAK JÖNNEK, MADARAK MENNEK - találkozó óvodapedagógusokkal a Barcsay Múzeumban
  JÚN 03
  hétfő
 
Megyei szakmai nap a Pannonhalmi Apátságban
  JÚN 03
  hétfő
 
Szolgáltató múzeum menedzsment képzés (SZMM60B)
HKSZCSPSZV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

MÁJUS

24

PÉNTEK

legfrissebb híreink


2019. 05. 21.
Először adták át a Közösségi múzeum elismeréseket a Múzeumok Majálisán
2019. 05. 20.
Tanulmányút Grazba a Cselekvő Közösség projekttel júniusban
2019. 04. 26.
Már lehet jelentkezni a Cselekvő Közösség projekt dániai tanulmányútjára!
2019. 04. 02.
Már lehet jelentkezni a Cselekvő Közösség projekt következő külföldi tanulmányútjára!
Magyar Múzeumok


2019. 05. 23.
Az automobil mint történeti és múzeumi tárgy III.
2019. 05. 23.
Nagyszabású multimédiás kiállításon mutatkoznak be Nikola Tesla munkái
2019. 05. 23.
Chapter I.
2019. 05. 23.
Mi szükséges ahhoz, hogy egy múzeum kutyabarát minősítést kapjon?
Skanzen hírek


2019. 04. 03.
Emlékülés a Skanzenben Sabján Tibor tiszteletére
2019. 03. 22.
Önkénteseknek tart képzést a Skanzen
2019. 03. 22.
Tavaszi napközi a Skanzenben zöldcsütörtökön és húsvét kedden
2019. 03. 22.
Tavaszváró kerti hétvége a Skanzenben