belépés
hírlevél
regisztráció
szakértőnk válaszol

16+ Rejtély a múzeumban - sikeres programok

A fiatalokat célzó témakör már évek óta fontos részét képezi a fesztivál programkínálatának, hiszen ennek a korosztálynak a megnyerése kulcsfontosságú. 2015-ben a rejtélyt helyeztük a középpontba, ezt a gondolatot formáltuk tovább a 2016-os évben. Tapasztalatunk, hogy azok a múzeumi programok a legsikeresebbek a fiatalok körében, ahol a résztvevőknek rendhagyó módon nyílik lehetősége  a múzeum felfedezésére,  interaktív elemekkel fűszerezve, így a nyomozós játékok példáit használva, az intézmények különböző izgalmas, kalandos, rejtélyes csapatfeladatokat kreáltak.

  • Magyar Természettudományi Múzeum - Budapest, VIII. kerület: 1078 fő

 Testes témák – Az érzékszervek és az érzékelés

Az evolúció során hogyan alakult az érzékelés és az érzékszervek fejlődése? Miben vagyunk jobbak mi, emberek és miben profibbak az állatok? Kiállításban nem csak ezekre a kérdésekre találtuk meg a választ, hanem a résztvevőket egyedülálló módon interaktív rejtvényfejtésre is invitáltuk. A sikeres megfejtéssel a felfedezők birtokába került a kód, amivel az érzékelés legfontosabb elemét rejtő láda kinyitható. A program új kezdeményezés volt az intézményben. Céljuk volt, hogy a 12 évnél idősebb korosztály hatékonyan szólítsák meg és a rejtvény kibogozása közben játszva juttassák őket ismeretekhez. Érzékszervi próbák, óriásmodellek, tárgybemutatók várták a felfedező csoportokat, családokat, baráti társaságokat. A programot animátor irányította, hiszen elkélt a segítség a feladatok megoldásában, a testmodellek működtetésében, a lakatok csavargatásában. A felkészült animátorok rengeteg plusz információval szolgálhattak a kiállított tárgyakkal kapcsolatban. 
A programhoz külön kérdőív készült. 

ÖTLETEK: animátor, visszaigazolásképp - külön kérdőív

 

  • Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár - Budapest, XIV. kerület: 120 fő

 Ki volt a tettes? - nyomozójáték

Botrány! Eltűnt a királyné medálja! Az 1896. évi ünnepségek keretében a Városligetben megrendezésre került a magyarság ezer éves történelmét bemutató kiállítás. Az ünnepélyes megnyitó ceremóniáján tiszteletét tette Őfelsége Ferenc József a feleségével, Erzsébet királynéval. A kiállítás megnyitóbeszéde után a fekete díszruhába öltözött királyné hirtelen távozott, ugyanis észrevette, hogy a ruhájához illő fekete borostyán medálja nincs a nyakában. Vajon mi történhetett? Hol a medál? És ha ellopták, ki az elkövető? - így kezdődik az a rejtély, aminek megoldásához a látogatókat hívtuk segítségül. 11 állomáson keresztül, a múzeum kiállításainak bejárásával, Erzsébet királynénk életéről szóló, tényszerű lábjegyzetekkel fedhetik fel a titkot a programon részt vevők, és válhatnak önkéntes nyomozókká. A gyerekek az állomások megkeresésében, az ott talált feladványok megoldásában brillírozhatnak, a felnőttek Erzsébet királyné életéről, a századforduló koráról kapnak háttértudást.
A program nagy sikernek örvendett, így
 tervezik egész éves programként, állandó jelleggel elérhetővé tenni.
 
ÖTLET:  játékos tudásátadás, korosztályi sajátosságainak megfelelően 
 
  • Szatmári Múzeum - Mátészalka: 150 fő

 Elgurult, de megtaláltam!

A résztvevők egy kincskereső feladat segítségével bejárhatták az egész múzeumot, de nemcsak a látogató teret, hanem a pincét és a padlást is. Egy átlagos látogatás alkalmával ezeket a „kulisszatitkokat” nem ismerhetik meg, így viszont nagyobb rálátást kaphattak a múzeumi életre. A feladat végrehajtásához mindenki kapott egy kincskereső térképet, még izgalmasabbá téve ezzel a keresgélést. A legnagyobb élményt a félig besötétített pince jelentette, ahol kis elemlámpákkal tájékozódhattak. A kincskeresőket 4 csapatba osztottuk és különböző irányokból indultak a kalandos felfedezésre. Aki a legtöbb elrejtett tárgyat megtalálta, az lett a győztes. Céljuk volt, hogy a fiatalok ne csak azért jöjjenek a múzeumba, mert kötelező, hanem mert meglássák a múzeum izgalmas oldalát, rengeteg új ismerettel gazdagodjanak mind a múzeummal kapcsolatban, mind pedig az itt kiállított tárgyakkal kapcsolatban, a múzeum legyen egy olyan hely, ahol szívesen töltik el szabadidejük egy részét.

ÖTLETEK: játékos tudásátadás, szervezettség, önálló-csoportos feladatvégzés, térkép

 

  • Dobó István Vármúzeum - Eger: 96 fő

 Projekt IKSZ

A Dobó István Vármúzeum 2016-tól új, izgalmas és változatos programokat kínál azoknak a középiskolás diákoknak, akik a múzeumban szeretnék teljesíteni Iskolai Közösségi Szolgálatukat. Az öt, egymásra épülő modulból álló rendszerben mindenki megtalálhatja az egyéniségéhez leginkább illeszkedő, illetve a neki legjobban tetsző tevékenységeket.  Céljuk, hogy a középiskolások szívesen jöjjenek a várba, új barátokat szerezzenek és megszeressék a múzeumot. 
Az Iskolai Közösségi Szolgálatot népszerűsítették programuk során. Elsősorban kilencedikesek vártak, akiknek egy játék során mutatták be, hogy milyen területeken tehetik magukat hasznossá. Megismerhették Vitézi Próba alatt a fronton teljesítendő szolgálat buktatóit, a múzeumpedagógiai foglalkozások nehézségeit (egyes kézműves, tárgyalkotó fogások elsajátítását) a projektmódszer különlegességein, a vár történetének legizgalmasabb korszakait, fáklyával járhatták végig a kazamatákat, és a Várműhelyben teával, pogácsával fogadták őket, ahol lehetett jelentkezni a szolgálatra, illetve minden, az IKSZ-szel kapcsolatos információt megkaphattak.
Az IKSZ egyre inkább fontos részévé vált a középiskolai tanulmányoknak. Tanárok és diákok is örömmel fogadták, hogy a Dobó István Vármúzeumnak alaposan kidolgozott, kipróbált módszerei vannak a hasznos iskolai szolgálat eltöltéséhez.
 
ÖTLET: minden, ami IKSZ